drevning

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Undrar bara en liten sak som jag inte är säker över. Min hojj är uppenbarligen strypt, kan det vara så att hojjen är neddrevad? En strypning på så sätt? Undrar det iaf men jag har nya standarddrev men jag har inte kunnat testa riktigt än, vore kul att veta!

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Strypa m nerdrevning ?? Aldrig hört talas om. Strypning ska väl påverka effekten ( kanske bullret) men det gör ju knappast en nerdrevning.
Fast att lägre drevning passar bättre m lägre effekt är ju rätt naturligt, men en helt annan sak.
'Nerdrevad' är ju bara ett ord. Det intressanta är ju om hojen o du trivs bäst med just den utväxling du har på den, inte vad som satt på den just vid lev en gång i tiden.
Vad sitter det på den och vilka är dina s.k. 'std'-drev ? Du vet ju storleken så då är det lätt att veta ungefär vilken skillnad dom gör. Men vänta dig inte att nån annan ska tala om för dig vad du tycker är bäst, det är ju omöjligt.
/u

Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Om man drevar ner motorn mycket finns det inte chans att den varvar så mycket på toppfart att den överhettas och nyper???

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
klotter skrev:
Om man drevar ner motorn mycket finns det inte chans att den varvar så mycket på toppfart att den överhettas och nyper???
Jovisst. Om den inte tål att köras på det sättet. Men varför skulle man köra den så ? Verkar lika fånigt som att ligga länge på låg växel o fullgas.

Om man vill ha den drevad f trial så får man offra möjligheten att fullgasa länge. Vill man ha högsta växeln som överväxel så blir det ingen trialväxling på 1an. Kallas att kompromissa alt. optimera.
/u

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har fått svar redan av en kunnig. Var lite lättare att förklara när man pratar med någon. Jag sökte inte riktigt strypningen det jag undrade var ifall man kunde dreva om den så att den går sämre så att säga, men nu har jag fått en klar bild av det hela iaf!

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
ulf_lundin skrev:
? Verkar lika fånigt som att ligga länge på låg växel o fullgas.
nej det ja menar är om man har drevat ner den och sedan kör på en väg med hög hastighetsbegränsning så kan det hända men de e klart man drevar ju bara ner den om man inte kör så men det kan ju hända att man kör me nån på motorvägen etc

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
klotter skrev:
nej det ja menar är om man har drevat ner den och sedan kör på en väg med hög hastighetsbegränsning så kan det hända men de e klart man drevar ju bara ner den om man inte kör så men det kan ju hända att man kör me nån på motorvägen etc
För motorn är det ingen skillnad om du övervarvar den på låg el hög växel. Om den håller eller inte beror på vilka marginaler den är konstruerad med. Den håller varken bättre el sämre för att du vill ikapp polaren. Så enkelt (eller svårt) är det. :fakta
/u

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
ulf_lundin skrev:
För motorn är det ingen skillnad om du övervarvar den på låg el hög växel. Om den håller eller inte beror på vilka marginaler den är konstruerad med. Den håller varken bättre el sämre för att du vill ikapp polaren. Så enkelt (eller svårt) är det. :fakta
/u
Du fattar inte eller så förklarade ja dåligt :confused:
Ja menar att man kanske inte behöver gasa max om man har en högre drevad hoj än en med mindre när man kör fort...
Så du kan hålla 8000rpm på 6an istället för 12000 om du har högre utväxling...
(EXEMPEL)

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Vänta lite nu.... drevningar ju inte ett skit att göra med motor effekten..... Alltså kan man inte strypa en hoj genom att ha andra drev på den, för motorn har ju fortfarande samma effekt.....

Den går slöare/snabbare, men inte svagare i kW räknat

(edit: aj då.. läste dåligt... såg att någon redan hade sagt detta... :) )

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
klotter skrev:
Ja menar att man kanske inte behöver gasa max om man har en högre drevad hoj än en med mindre när man kör fort...
Så du kan hålla 8000rpm på 6an istället för 12000 om du har högre utväxling...
(EXEMPEL)
Klart den varvar mindre vid en viss fart om utväxlingen är högre.

Men hur mycket du får gasa (=vrida på gasen) beror ju på hur mycket den orkar jämfört med vad den behöver ge vid det varvet o farten. Om den är växlad så att den gör 130 på 5an o 120 på 6an så gasar du mindre v 120 på 5an än v 120 på 6an. Trots lägre utväxling på 5an.

Om din ursprungliga mening var att det är lättare att varva sönder en motor på högsta växeln med låg utväxling än med hög så är det helt rätt.
/u

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Speeder skrev:
Blir det ett nytt dravpaket Robin, vad sa den kunnige killen du snacka med?

Drevet har jag hemma sedan en vecka tillbaka och den kunnige killen var wictor han förstod vad jag menade när jag förklarade o så fick jag ett bra svar.

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
ulf_lundin skrev:
Och vad ni kom fram till är hemligt ?? :D
/u

Nee det vill jag inte påstå, det vi kom fram till var att man kunde dreva det så pass att hojjen går långsammare helt enkelt.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vanish skrev:
Nee det vill jag inte påstå, det vi kom fram till var att man kunde dreva det så pass att hojjen går långsammare helt enkelt.
Skälet att jag frågar är att jag vill gärna veta hur det går m saker jag lagt lite energi på att svara på. Jag lär mig och en del andra som läser lär sig oxå.
Tycker därför att den som frågar ska ge nåt tillbaka genom att berätta hur det gick. Så berätta gärna (om du vet förstås) hur fort den gick (ev. både på högsta o näst högsta) och vilka drev det sitter på den och vilka du tänker prova med så blir jag glad.

Ang. drevning: Vanligen vill man ha högsta toppfart på plan väg o vid vindstilla. O det får man när den ligger på toppeffektvarvet och toppfart, samtidigt. Men sen kan man ibland föredra andra utväxlingar, lägre för att den ska orka bättre m pass., backe, motvind etc. Högre om man vill ha högsta som överväxel o 1an är tillräckligt låg iaf. Rätt mycket en smaksak alltså.

1 kugg fram betyder ca 7 % ändring, 1 kugg bak ca 2.5 %.
/u

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
ulf_lundin skrev:
1 kugg fram betyder ca 7 % ändring, 1 kugg bak ca 2.5 %.

Tack för den du.... :) och som man lärde sig redan i unga år, en kugg fram motsvarar 3 i bak...

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
KvalitetsMiffo skrev:
Tack för den du.... :) och som man lärde sig redan i unga år, en kugg fram motsvarar 3 i bak...
Spamvarning: nånting får mig att tro att allt du lärt dig har du lärt redan i unga år. Iaf sett m en 54årings ögon. Hoppas du inte är fullärd; redan. ;)
/u

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
ulf_lundin skrev:
Spamvarning: nånting får mig att tro att allt du lärt dig har du lärt redan i unga år. Iaf sett m en 54årings ögon. Hoppas du inte är fullärd; redan. ;)
/u

Hahaha... så är det säkert... och eftersom jag har en 2år kvar på gymnasiet och säkert en 3 år på högskola så får man hoppas att jag inte är fullärd redan... (annars så går jag ju där i onödan.. :va )

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
ulf_lundin skrev:
Skälet att jag frågar är att jag vill gärna veta hur det går m saker jag lagt lite energi på att svara på. Jag lär mig och en del andra som läser lär sig oxå.
Tycker därför att den som frågar ska ge nåt tillbaka genom att berätta hur det gick. Så berätta gärna (om du vet förstås) hur fort den gick (ev. både på högsta o näst högsta) och vilka drev det sitter på den och vilka du tänker prova med så blir jag glad.

Jag förstår vad du syftar på och självklart ska jag ge ett svar men det är lite svårt att frambringa just nu, det är inte aktuellt förräns våren är kommen som du kanske förstår. Jag är tacksam för svaren och du ska få höra hur det gick sedan, jag lovar!

Nyheter
Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag