Driver trots frikopplat!!!

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen numer :-(
Bytte precis de utslitna lamellerna på min FZR 1000 -87. Passade även på att montera "hårdare" fjädrar. Samt tankade upp "klistrig" mineralolja för gamla sporthojar.

Nu driver den trots intryckt koppling!!! :huvet
Det "klonkade" även med de gamla lamellerna, men den visade inga tendenser att driva. Gick att växla upp&ned.
Nu går det att växla utan allt för mycket "klonk", men kan ej lägga i friläge. Samt måste bromsa för att hålla still.

Går det att "justera" kopplingen?
Den har hela tiden "tagit"/frikopplat ganska nära handtaget.
Skulle jag passat på att se över resten av transmissionsdelarna?

Eller har jag likförbannat monterat fel? :huvet

Jag har satt alla metallplattorna med den "rundade" sidan utåt. Var övertygad (till jag startade skiten) att jag satt alla lameller rätt.
 

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Knivsta
Hoj
Avställd klassiker.
Låter som stålskivorna har slagit sig och behöver bytas......

//B
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Innan du gör något alls mekaniskt. Gör ett par hårda dragracingstarter, dvs slira igång på ettans växel brutalhårt och länge. Efter en sån brutalstart, vänta i minst 5 minuter innan du gör nästa - annars bränner du upp lamellpaketet. Efter ca tredje slirningen bör dina lameller vara inkörda.

Funkar det inte bättre efter "slirningen", kolla planheten på dina stållameller.
 

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen numer :-(
Tackar å de hövligaste för tipsen.
Blir till att försöka slira dem rätt innan ingrepp.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kan det vara att de nya lamellerna är så tjocka att kopplingen har svårt att sära på dem? :va
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Lufta kopplingen?
Nej nej inte hänga lamellerna på tvättlinan :rolleyes: .
Du har väl som jag en hydralkoppling?
Har du kollat så att oljan är fräsch och att det inte finns luft i systemet?
Borde kunna vara en felkälla iom att en luftbubbla kanske inte spelade ngn roll när dom gammla lamellerna var i.
Men eftersom dom nya är tjockare så kanske?
//Tobbe
 

Eldblad

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBR900RR
Det är nästan garanterat en hackig kopplingskorg som är problemet. Ytan där där lammellerna ligger emot kopplingskorgen blir sliten med tiden och då släpper inte lamellerna som de ska.Det finns ju ingenting som drar isär lamellerna utan det enda som händer när man frikopplar är att de inte längre trycks ihop och om du då har en hackig kopplingskorg så måste lamellerna på något sätt ta sig över hacken. Vill du göra en ful-lösning på problemet så slipar du ner alla vågiga kanter på kopplingskorgen. Ta inte mer än nödvändigt eftersom du gör öppningen i kopplingskorgen för stor för lamellen. Det innebär att de slår hårdare i kopplingskorgen och det fortare blir hackigt igen. Det bästa är förstås att köpa en ny kopplingskorg.....
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top