drivpaket bytes,nit/lås??

Gugge

Gugge
Gick med
20 May 2005
Hoj
fzr1000-88
Ska byta drivpaket och undrar om lås funkar eller måste man nita??
Tror på lås då jag tourar mest, smiskar kanske 3ggr/år och borde det inte hålla då. Alla jag pratat med rek. nit men behövs det verkligen. Tror dom flesta snackar men hur många trycker verkligen så hårt dom tror????
Kraften kommer väl ändå inte speciellt hårt i sidled??? :kocko

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Man använder nitat för driftsäkerheten, inte för hur hårt man kör. Leta lite här på forumet, det finns fina bevis på vad som händer när ett lås lossnar :näsblod

Gugge

Gugge
Gick med
20 May 2005
Hoj
fzr1000-88
Nr:18 skrev:
Man använder nitat för driftsäkerheten, inte för hur hårt man kör. Leta lite här på forumet, det finns fina bevis på vad som händer när ett lås lossnar :näsblod
Tack för svaret, uppskattas.... Men hur farligt kan det vara? Borde det överhuvudtaget säljas lås om dom inte fungerade tillfredställande? :confused:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Gugge skrev:
Tack för svaret, uppskattas.... Men hur farligt kan det vara? Borde det överhuvudtaget säljas lås om dom inte fungerade tillfredställande? :confused:
Om man monterat ett clipslås korrekt och säkrat det med najning och silikon är det nästan lika bra som ett nitat. Problemet är bara att det är alltför enkelt att göra fel, med en katastrof som följd. Med nitat sitter det där tills du använder vinkelslip för att ta bort det igen :tummenupp

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Nr:18 skrev:
Om man monterat ett clipslås korrekt och säkrat det med najning och silikon är det nästan lika bra som ett nitat. Problemet är bara att det är alltför enkelt att göra fel, med en katastrof som följd. Med nitat sitter det där tills du använder vinkelslip för att ta bort det igen :tummenupp

om du nitar rätt.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har kört slut på 2 drivpaket på hojen med clipslås och det har inte varit några problem.

Låsbrickan innanför clipset brukar inte gå att få loss även om man använder önödigt mycket våld, så jag oroar mig inte för att clipset skulle lossna.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Clip när man tittar till det ofta. Jag har najat och siliconat mitt clipp och inte tappat det, än. Men jag kommer säker att göra det och då vill jag upptäcka det inom 20min.

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Kommer att nita mitt nya... Har tappat ett clips & det kändes inte roligt att upptäcka det, man blir lite nojig efter det & kollar hela tiden att det sitter kvar.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Min kedja dog ju för ett tag sen och jag var övertygad om att det var kedjelåset som fittat ur! men när jag plockade upp kedja såg jag att det var ett brott rakt över kedjan,låset var helt intakt:=)

Edmark

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2005
Hoj
Honda Fireblade-05
Gugge skrev:
Ska byta drivpaket och undrar om lås funkar eller måste man nita??
Tror på lås då jag tourar mest, smiskar kanske 3ggr/år och borde det inte hålla då. Alla jag pratat med rek. nit men behövs det verkligen. Tror dom flesta snackar men hur många trycker verkligen så hårt dom tror????
Kraften kommer väl ändå inte speciellt hårt i sidled??? :kocko
hej Gugge!ja har monterat bra många drivpaket&aldrig har något kedjlås rmlat bort,de man kan göra för att va extra säker e att lägga lite silicon i/på kedje låset efter du monterat de/mvh/Marcus

Gugge

Gugge
Gick med
20 May 2005
Hoj
fzr1000-88
Pebl skrev:
Har kört slut på 2 drivpaket på hojen med clipslås och det har inte varit några problem.

Låsbrickan innanför clipset brukar inte gå att få loss även om man använder önödigt mycket våld, så jag oroar mig inte för att clipset skulle lossna.
Tackar!! minns crossen, fick borra brickan för att kunna få på den överhuvudtaget.. Tar nog en nitad ändå även om jag innerst inne inte tror det behövs. :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning