Ja, Kellermann är ett tyskt fint verktyg. Inte använt en sån, men kännt o klämt på en. Dom som har den är lyriska.Har bytt ganska många drivpaket, men bara nitat en enda gång, i övrigt kört med clips.
Med det så säger jag inte att clips är den bästa lösningen, men bara det att jag har aldrig haft problem med det.
Den gången jag nitade, då lånade jag ett verktyg som heter Kellermann av en bekant.
Det fungerade oerhört smidigt, så jag vet faktiskt inte varför jag inte har ett sådant?
Troligvis ren snålhet, och att clipslås fungerar lika bra?
Så här såg det ut.
Kellermann KELLERMANN KEDJEVERKTYG KTW 2.5 FOER DID,RK M.FL.
Kellermann KELLERMANN KEDJEVERKTYG KTW 2.5 FOER DID,RK M.FL. köp förmånligt hos Louis. Toppmärken ✓ Stort utbud ✓ Ingen risk ✓ Säker betalning ✓ 2-års returpolicy ✓ Gratis retur ✓www.louis.se
@VS har nog relevantare tips
View attachment 502063
Jag själv använder MotionPro, smart litet verktyg med sitt vändbara block. Dock, krånglig om man använder den sällan.
Lånade ut den förr men folk stressade, orkade inte läsa instruktionerna så.....var o varannan var trasig. Jag har nitat kanske 20-30 kedjor och kapat kanske 40-50 kedjor med min.
Nuförtiden lånar jag ut en billig Regina. Ser ut som den är huggen ut med yxa men....den känns omöjlig att ta sönder. Lånat ut den till rätt många och hittills har den kommit tillbaka hel.(just nu är den nere i Jönköping)
Brukar skicka med en text till dom som ska nita första gången och är osäkra:
"Aldrig ha bråttom. Handlar om att ta lite i taget, mäta, ta lite i taget, mäta….
Pressa aldrig något för långt in(blecket) eller för mycket(niten)
Blecket: mät med skjutmått bredden på en länk bredvid, och pressa in blecket, prova dig fram och kontrollmät emellanåt.Nita: mät med skjutmått tjockleken på nitlåset(brukar vara ca 5mm), stuka sen niten 0,4mm(min 0,4, max 0,5), prova dig fram och kontrollmät emellanåt."
Clipslås börjar ju mer eller mindre försvinna. Har man typ 150+ hästar så finns det inga kedjor där man kan köpa clipslås(finns några, men då ska man ifrågasätta livslängden på den för gatkörning)
Säkert ingen större fel på clipslås annars. Bra man är "motorcyklist" som fattar man man håller på med. Sett med åren vad ett clipslås kan ställa till med för katastrofer.
Sen är det ju såhär:
Den som kör med clipslås har inga kompisar.
Den som har ett kedjeverktyg brukar få massor av nya kompisar