Drivpaket, hur många mil?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Har bytt ganska många drivpaket, men bara nitat en enda gång, i övrigt kört med clips.
Med det så säger jag inte att clips är den bästa lösningen, men bara det att jag har aldrig haft problem med det.
Den gången jag nitade, då lånade jag ett verktyg som heter Kellermann av en bekant.
Det fungerade oerhört smidigt, så jag vet faktiskt inte varför jag inte har ett sådant?
Troligvis ren snålhet, och att clipslås fungerar lika bra?
Så här såg det ut.

@VS har nog relevantare tips :)

View attachment 502063
Ja, Kellermann är ett tyskt fint verktyg. Inte använt en sån, men kännt o klämt på en. Dom som har den är lyriska.

Jag själv använder MotionPro, smart litet verktyg med sitt vändbara block. Dock, krånglig om man använder den sällan.
Lånade ut den förr men folk stressade, orkade inte läsa instruktionerna så.....var o varannan var trasig. Jag har nitat kanske 20-30 kedjor och kapat kanske 40-50 kedjor med min.

Nuförtiden lånar jag ut en billig Regina. Ser ut som den är huggen ut med yxa men....den känns omöjlig att ta sönder. Lånat ut den till rätt många och hittills har den kommit tillbaka hel.(just nu är den nere i Jönköping)

Brukar skicka med en text till dom som ska nita första gången och är osäkra:
"Aldrig ha bråttom. Handlar om att ta lite i taget, mäta, ta lite i taget, mäta….
Pressa aldrig något för långt in(blecket) eller för mycket(niten)
Blecket: mät med skjutmått bredden på en länk bredvid, och pressa in blecket, prova dig fram och kontrollmät emellanåt.Nita: mät med skjutmått tjockleken på nitlåset(brukar vara ca 5mm), stuka sen niten 0,4mm(min 0,4, max 0,5), prova dig fram och kontrollmät emellanåt."


Clipslås börjar ju mer eller mindre försvinna. Har man typ 150+ hästar så finns det inga kedjor där man kan köpa clipslås(finns några, men då ska man ifrågasätta livslängden på den för gatkörning)
Säkert ingen större fel på clipslås annars. Bra man är "motorcyklist" som fattar man man håller på med. Sett med åren vad ett clipslås kan ställa till med för katastrofer.

Sen är det ju såhär:
Den som kör med clipslås har inga kompisar.
Den som har ett kedjeverktyg brukar få massor av nya kompisar :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Typ 4000 mil bytte jag hela paketet, minns inte riktigt varför, kan ha varit framdrevet som var lesset.
VS hjälpte till med prylar och moraliskt stöd :)
 

Haavee

Ny medlem
Gick med
4 May 2024
Hoj
Triumph
Uppdatering #2
Så här ser länkarna ut efter 3700 mil rost och tydliga spår i länkarna, men dreven däremot ser riktigt bra ut.
 

Bifogat

  • kedja.jpg
    kedja.jpg
    1.1 MB · Visningar: 20

Haavee

Ny medlem
Gick med
4 May 2024
Hoj
Triumph
Nya drivpaketet från Triumph monterat och provkört idag, det rullar lätt och fint med lägre ljud från drivlinan. Triumph ville ha 2000 för sitt nitverktyg så köpte ett på Amazon istället för 400 spänn, nu har jag bara använt det till att pressa på ytterlänken och nita kedjan och till det funkade det perfekt.
 

Bifogat

  • Nitverktyg.jpg
    Nitverktyg.jpg
    2.8 MB · Visningar: 16

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Angående BMW’s / Regina’s så kallade underhållsfria kedja så ställer jag mig ytterst tveksam. Regina har ju helt självförvållat lyckats eliminera sig själv från all racing på hög nivå med alltför många kvalitetsproblem. Inom racing är det de japanska märkena DID, EK och RK som gäller, förmodligen också i den ordningen…

Den som letar efter ett bra kedjeverktyg bör överväga EK’s. Säljs av bl.a. Addemoto.

Och naturligtvis Knipex så kallade ”tångnyckel” för att positionera och klämma fast låsets ytterplatta de första tiondelarna. Amatörer använder polygrip som trycker snett och orsakar snygga märken. Proffs kör ”tångnyckel” som trycker ihop plana käftar rakt mot varandra…
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Angående BMW’s / Regina’s så kallade underhållsfria kedja så ställer jag mig ytterst tveksam. Regina har ju helt självförvållat lyckats eliminera sig själv från all racing på hög nivå med alltför många kvalitetsproblem. Inom racing är det de japanska märkena DID, EK och RK som gäller, förmodligen också i den ordningen…

Den som letar efter ett bra kedjeverktyg bör överväga EK’s. Säljs av bl.a. Addemoto.

Och naturligtvis Knipex så kallade ”tångnyckel” för att positionera och klämma fast låsets ytterplatta de första tiondelarna. Amatörer använder polygrip som trycker snett och orsakar snygga märken. Proffs kör ”tångnyckel” som trycker ihop plana käftar rakt mot varandra…
En sådan här Goding ! :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja. De finns i olika storlekar, men jag använder exakt en sådan (180 mm) till mina kedjor. Kraften räcker alldeles utmärkt för att positionera och klämma fast låsets ytterplatta de första, kritiska tiondelarna. Resten tar kedjeverktyget hand om.

Det viktiga (för mig) är att denna - till skillnad från polygripen - har släta backar och att backarna trycks rakt mot varandra. För mig finns inget värre än kvarlämnade polygrip- och skruvstycksmärken...

Jag skulle dock shoppa den på något annat ställe än din länk. Kostar runt femhundringen hos den lokala verktygsslusken...
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Det viktiga (för mig) är att denna - till skillnad från polygripen - har släta backar och att backarna trycks rakt mot varandra. För mig finns inget värre än kvarlämnade polygrip- och skruvstycksmärken...

Jag skulle dock shoppa den på något annat ställe än din länk. Kostar runt femhundringen hos den lokala verktygsslusken...
För den som är mer snål än profsig så kan jag tillägga att min lösning är en bit plattjärn, två skruvar och fem minuters snidande med vilkelslip/borr. Inga märken, definitivt rakt nog. :)
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Installerat en semi automatisk kedjeoljare, typ "Cobrra Nemo 2", blir intressant att se hur det påverkar livslängden med mer frekvent smörjning.
Tycker att hela konceptet med runt 15 smörjningar tillgängligt på styret är fantastiskt. Ska enligt tillverkaren räcka för mellan 300-450 mils körning.
Måste ju ändå rengöras då och då men iaf en sak mindre att tänka på :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Installerat en semi automatisk kedjeoljare, typ "Cobrra Nemo 2", blir intressant att se hur det påverkar livslängden med mer frekvent smörjning.
Tycker att hela konceptet med runt 15 smörjningar tillgängligt på styret är fantastiskt. Ska enligt tillverkaren räcka för mellan 300-450 mils körning.
Måste ju ändå rengöras då och då men iaf en sak mindre att tänka på :)
En sak TILL att tänka på menar du... :)
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
En sak TILL att tänka på menar du... :)
Äsch då, är ändå en liten grej att vrida på behållaren var 30e mil.
Mer jobb att böka upp på depåstöd och spraya. Vet dock inte hur den faktiska funktionen/smörjningen står sig mellan spray och oljaren? Kan mycket väl vara så att spray är bättre, eller oljaren.... Svårt att veta utan att testa. "En sak mindre att tänka på" bygger på att jag var sjukt dålig på att böka upp den på depåstödet, jag är mycket bättre på att vrida behållaren ...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Äsch då, är ändå en liten grej att vrida på behållaren var 30e mil.
Mer jobb att böka upp på depåstöd och spraya. Vet dock inte hur den faktiska funktionen/smörjningen står sig mellan spray och oljaren? Kan mycket väl vara så att spray är bättre, eller oljaren.... Svårt att veta utan att testa. "En sak mindre att tänka på" bygger på att jag var sjukt dålig på att böka upp den på depåstödet, jag är mycket bättre på att vrida behållaren ...
Scottoiler fanns ju åtminstone förr. Kladdigt men man slapp jobbet, särskilt under längre turer i regnväder är det ju smutt att slippa det där vid varje tankning.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top