Drivpaket slitet?

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
97, kawasaki zx6r
Va tror ni? har provat att justerat kedjan men verkar iaf dra snett plus att jag har missljud från kedjan, några tips?

viewphoto.php

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
kasjo skrev:
Va tror ni? har provat att justerat kedjan men verkar iaf dra snett plus att jag har missljud från kedjan, några tips?

viewphoto.php

Den är inte för spänd då? Drevet ser nog lite slitet ut i mina ögon men jag är ingen expert.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
kasjo skrev:

viewphoto.php

Framdrevet är tänligen slitet, Bör bytas. Men det syns också att det är nött på ena sidan. Troligtvis sitter bakhjulet snett. Man kan inte lite på märkningarna i svingen. Kollan med en stålskala/stållinjal på bakdrevet så ser du om riktingen på drevet är riktig eller inte.
När drevet är så slitet går det också hårt åt på kedjan.

Herman Hedning

skit så länge hängslena håller....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kryper runt på alla fyra, Kawa brute force 750....
Kolla att du inte har några skurna länkar på kedjan!
När jag hade 2 skurna länkar på min kedja, så knakade det ordentligt....

Dr.Bike

Guest
Framdrevet kronslut, så det är troligen kedjan oxå. Men prova att vända på framdrevet, det ger en konstgjord andning ett tag iaf.

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
97, kawasaki zx6r
Mats757 skrev:
Framdrevet är tänligen slitet, Bör bytas. Men det syns också att det är nött på ena sidan. Troligtvis sitter bakhjulet snett. Man kan inte lite på märkningarna i svingen. Kollan med en stålskala/stållinjal på bakdrevet så ser du om riktingen på drevet är riktig eller inte.
När drevet är så slitet går det också hårt åt på kedjan.

ska ta en check på bakdrevet om det kan vara snett. tycker drivpaketet ser lite slitet ut men det värsta är ändå det suspekta ljudet

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Man brukar lättare se på bakdrevet när det blir slitet. Sedan kan du väl helt enkelt kolla på kedjesträckarna hur mycket kedjan har förlängts.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
kasjo skrev:
ska ta en check på bakdrevet om det kan vara snett. tycker drivpaketet ser lite slitet ut men det värsta är ändå det suspekta ljudet

Vad händer om du snurrar bakdäcket när du sett till att spänna kedjan rätt...??

Jag trodde nämnligen att jag inte lyckades få bakdäcket helt rakt för när jag snurrade däcket så "bromsades" det med jämna mellanrum. Trodde då att det stod snett så bromsarna tog i... men efter noggrannare koll så visade det sig inte vara däcket som stod snett utan kedjan som kärvade när samma länkar passerade framdrevet....

Några länkar hade således "skurit" och det gav skumma ljud och gjorde att kedjan inte gick jämt runt dreven.... Och det är ajjabajja... så det blev till att byta.

Kolla så att det inte är det som har hänt för dig för då är risken stor att kedjan går av....

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln