Att köra en hoj med bakhjulet obelastat på låga motorvarval orsakar så kallad "gear hammering" och är onyttigt, i alla fall på fåcylindriga hojar och låga varvtal där motorn går ojämt.
Så kedjan blir ofta helt vild om man försöker. På enstånkor och twinnar kan man tom ha sönder saker i drivlinan om man släpper ned hojen på tomgång med hög växel i och bakhjulet i luften.
gear Hammering uppstå pga av att man har vevaxeln med sin ojämna gång i ena änden, samt det ävenledes tunga bakhjulet i andra änden. Mellan dessa finns det totala drivlineglappet. Det är kuggspel i primärtrans, växellåda samt sekundärkedjan. Vid körning med obelastat upphissat bakhjul och växel i, så blir det ofta inbördeskrig mellan vevaxel och bakhjul på låga motorvartal, de bollar drivlineglappet emellan sig.
Det otäcka ljudet när du (vilket är olämpligt) stängde av motorn med växel i är de avslutande kraftiga smällarna från gear hammering i stoppögonblicket. På tex en H-D eller stor Ducce är det jättedåligt att göra sådär.
Kedjan såg i övrigt ut att (efter omständigheterna) löpa fint tycker jag. Jag tror det bästa är om du tar hojen till ngn erfaren hojmek/hojverkstad som får reda ut vad som kan vara det eventuella problemet.