Droppande förgasare

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Lämpligt namn på dessa idioter.

Var nere till garaget och börjar med att upptäcka att hojen står snett och har blivit flyttad, den har täcket lite halvt över sig. Är rädd att någon varit på och vält och sen ställt den upp men efter att ha tagit av täcket så såg inget skadat ut. Någon hade vridit lite på soppakranen. Fine det var ju inte så farligt, såg lite skräp ligga omkring från donken och lite cigarettpaket osv. Tänker att dom suttit och kollat lite och lekt. Jag stoppar i batteriet som jag haft hemma för laddning och ska provstarta, det går dåligt och tänker vafan nu då. Kollar ner på marken och ser en pöl och det droppar. Det var soppa som läckte och fortsatte droppa. Stängde soppakranen och det slutade då iaf.

Soppan såg ut att komma från förgasaren så jag tänker att de varit där och skruvat, kanske i hopp om att försöka sno soppa. Det verkade de inte lyckats med iaf.

Jag undrar nu vad de kan ha skruvat på för att förgasaren ska läcka så fort man öppnar kranen? Eller om det nu var för att jag provstartade som det läckte, hur som helst.
Jag bifogar en bild jag tog där jag tänkte att det kunde läckt ifrån.

IMG_20140218_124732.jpg
Tänkte om de dragit bort någon slang där men kan inte minnas att det suttit något där?

Hur är det förövrigt när det läckt soppa, det är kanske en bra idé att göra rent motorn osv som blivit dränkt eller kommer det bara avdunsta och så är det inte mer med det?

EDIT: Jag ska väl såklart inte utesluta att det helt enkelt är ett fel som uppstått från att den stått över vintern. Har kollat upp lite vad som får en förgasare att läcka och det verkar väl som att flottören kan fastna och med dålig försegling kan förgasare läcka genom sprickor.. :/
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Lossar man mässingsskruven mitt i bilden så dräneras förgasaren.
Dra åt skruven försiktigt tills den bottnar, inte mer.
Det sitter normalt ingen slang där.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det där är "skvallerröret" från flotörhuset.
Där rinner det ut soppa när flottörnålen inte stänger som den ska.
Prova att "knacka" med tex. en skruvmejsel på flottörhuset så ska du se att det fungerar sen.
Har hojen stått länge med soppa i flottörhusen så har garanterat lite "utfällningar", från dagens skämt som kallas bensin, fastnat på flottörventilen så den "klibbar" fast i ventilhuset.

Bästa sättet att slippa sånt här är att dränera flottörhusen på bensin när man ställer undan hojen för vintervilan. Jag använder "Förgasarrengöringstillsatser" för att allt ska fungera på bästa sätt under säsongen också. Aluminium + mässing + dagens skämt till bensin = utfällningar av diverse ämnen som fungerar som lim i förgasarna.

/KentW
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag hittade nog var läckan kommer ifrån, det är nog möjligt att det fortfarande är flottörnålen som är fast.

IMG_20140218_135551.jpg

Ser ut som en tidigare ägare har gjort något "smart" lösning för att laga en tidigare läcka kanske? Jag ska försöka se om det hjälper att "knacka" med en skruvmejsel. Finns det några fler alternativ, gärna något som inte innebär att plocka loss förgasaren?
 

Snowman89

Guest
Jag hittade nog var läckan kommer ifrån, det är nog möjligt att det fortfarande är flottörnålen som är fast.

View attachment 399737

Ser ut som en tidigare ägare har gjort något "smart" lösning för att laga en tidigare läcka kanske? Jag ska försöka se om det hjälper att "knacka" med en skruvmejsel. Finns det några fler alternativ, gärna något som inte innebär att plocka loss förgasaren?

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på din hoj.
Men om det är möjligt så kan det räcka med att plocka loss underdelen av förgasaren och göra rent.

Det hjälpte för mig när flottören hade hängt sig på min EXC 525a.
Fast på den hojen finns det gott om plats att skruva på så jag behövde inte plocka loss förgasaren.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på din hoj.
Men om det är möjligt så kan det räcka med att plocka loss underdelen av förgasaren och göra rent.

Det hjälpte för mig när flottören hade hängt sig på min EXC 525a.
Fast på den hojen finns det gott om plats att skruva på så jag behövde inte plocka loss förgasaren.

Får vänta tills de fixat rörelsesensorerna i garaget så får jag gå och kika. Har det fastnat på någon av de inre förgasarna blir det kanske lite jobbigt men den yttre som jag tagit bild på borde gå att få loss underdelen på.

Jag tycker jag borde undvikit det här problemet eftersom jag körde hojen med stängd soppakran i höstas tills den inte kunde starta mer. Då borde väl förgasaren varit tom på soppa också eller ganska nära iaf och därmed borde inte flottören varit i stängt läge? Eller har jag missförstått hur förgasaren funkar?
 

Snowman89

Guest
Får vänta tills de fixat rörelsesensorerna i garaget så får jag gå och kika. Har det fastnat på någon av de inre förgasarna blir det kanske lite jobbigt men den yttre som jag tagit bild på borde gå att få loss underdelen på.

Jag tycker jag borde undvikit det här problemet eftersom jag körde hojen med stängd soppakran i höstas tills den inte kunde starta mer. Då borde väl förgasaren varit tom på soppa också eller ganska nära iaf och därmed borde inte flottören varit i stängt läge? Eller har jag missförstått hur förgasaren funkar?

Hum, isåfall kanske du har fler problem.
För i ditt fall så verkar det ju som att även din soppakran läcker om du tömde förgasarna i höstas men de har nu flödat över.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag får väl dränera den yttersta förgasaren och öppna och se hur det ser ut.

Försöker fundera på om det finns något annat än klibbig stängd flottörnål som kan leda till läcka. Det kan inte vara så att någon av dom här strålarna(start-, långsam- och huvud- vad de nu kallas på svenska) som går ur förgasaren är täppt så att ingen soppa försvinner ur förgasaren? Det lär väl leda till samma symptom så att säga som en klibbad flottörnål? När jag kikar i manualen ser jag också att det finns ett filter för bränsleingången, den bör väl också undersökas?

Jag har precis börjat lära mig om förgasare i samband med att problemet uppstått så min kunskap är väldigt begränsad.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har du kollat att dräneringsskruvarna är åtdragna? Du kan ju börja med lätta saker att åtgärda.

Du skriver att du misstänker att de försökt sno soppa. Om de gjort det genom att försöka via dräneringen har de bara fått ut några stackars droppar, dvs det som fanns i den förgasaren. Iaf med kranen på on eller res, (vilket är det logiska för moppefuckon). Kommer bara soppa i pri-läget om inte maskin snurrar och då hade de med lite tålamod fått ut mer. Det kan förklara varför det börjar rinna när du försöker starta. Alltså, med kranen i läge on/res är det tätt tills du trycker på start. Har nu juvenilerna lämnat skruven öppen kommer det att börja rinna. Står kranen på PRI rinner det oavbrutet och det är ju inte fallet.

Kolla sånt skit innan du går vidare.

Vill veta 3 saker:

Hur står kranen?
Är dräneringsskruvarna åtdragna? (I enlighet med Biker 66s inlägg.)
Är det fuktigt vid den där förgreningen? Tycker nämligen inte det ser ut som det.
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har du kollat att dräneringsskruvarna är åtdragna? Du kan ju börja med lätta saker att åtgärda.

Du skriver att du misstänker att de försökt sno soppa. Om de gjort det genom att försöka via dräneringen har de bara fått ut några stackars droppar, dvs det som fanns i den förgasaren. Iaf med kranen på on eller res, (vilket är det logiska för moppefuckon). Kommer bara soppa i pri-läget om inte maskin snurrar och då hade de med lite tålamod fått ut mer. Det kan förklara varför det börjar rinna när du försöker starta. Alltså, med kranen i läge on/res är det tätt tills du trycker på start. Har nu juvenilerna lämnat skruven öppen kommer det att börja rinna. Står kranen på PRI rinner det oavbrutet och det är ju inte fallet.

Kolla sånt skit innan du går vidare.

Vill veta 3 saker:

Hur står kranen?
Är dräneringsskruvarna åtdragna? (I enlighet med Biker 66s inlägg.)
Är det fuktigt vid den där förgreningen? Tycker nämligen inte det ser ut som det.

Kranen är på OFF. När jag var och kollade hojen andra gången så testade jag att bara öppna kranen till ON/PRI för att se om det började läcka men det gjorde det inte.

Jag kände på den dräneringsskruv som var lättast att komma åt och den var åtdragen redan. Det är möjligt att de ville sno soppa men inte såg något enkelt sätt att göra det. Eller så kollade dom bara och hade lite för mycket kul med hojen.

När jag försökte starta med kranen på OFF och efter att ha kollat dräneringsskruven så såg det ut som läckan satt lite högre upp och det var då jag hittade lagningen på förgreningen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kranen är på OFF. När jag var och kollade hojen andra gången så testade jag att bara öppna kranen till ON/PRI för att se om det började läcka men det gjorde det inte.

Jag kände på den dräneringsskruv som var lättast att komma åt och den var åtdragen redan. Det är möjligt att de ville sno soppa men inte såg något enkelt sätt att göra det. Eller så kollade dom bara och hade lite för mycket kul med hojen.

När jag försökte starta med kranen på OFF och efter att ha kollat dräneringsskruven så såg det ut som läckan satt lite högre upp och det var då jag hittade lagningen på förgreningen.

Låter besynnerligt att du skulle ha OFF-läge på en kran i ett vakuum-system, aldrig sett men jag har bara haft cb från den tiden. Om kranen fungerar är det ju tätt på on/res och rinner fritt på PRI (ska göra). Är du riktigt säker på märkningarna?

Du verkar ju vara något på spåren ändå. Såg inga missfärgningar eller fukt bara. Har nog inte mer att tillföra nu.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Låter besynnerligt att du skulle ha OFF-läge på en kran i ett vakuum-system, aldrig sett men jag har bara haft cb från den tiden. Om kranen fungerar är det ju tätt på on/res och rinner fritt på PRI (ska göra). Är du riktigt säker på märkningarna?

Du verkar ju vara något på spåren ändå. Såg inga missfärgningar eller fukt bara. Har nog inte mer att tillföra nu.

Förklarar lite tydligare om hur kranen ser ut. Finns 3 lägen, upp är ON, höger är OFF och neråt är RES. Att det är såhär är jag rätt säker på.

Har lite tid att kika på det imorgon om de har fixat belysningen i garaget men första steget är väl att jag ska försöka ta bort underdelen på en förgasare för att se om det är något självklart fel. Något jag bör tänka på här, något att vara försiktig med eller typiska fel att undvika?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Förklarar lite tydligare om hur kranen ser ut. Finns 3 lägen, upp är ON, höger är OFF och neråt är RES. Att det är såhär är jag rätt säker på.

Har lite tid att kika på det imorgon om de har fixat belysningen i garaget men första steget är väl att jag ska försöka ta bort underdelen på en förgasare för att se om det är något självklart fel. Något jag bör tänka på här, något att vara försiktig med eller typiska fel att undvika?

Ber om ursäkt.

Gick in och kollade på skiss och jag minns ju helt fel.

Edit;

Innan du skruvar itu något så leta läckor. Slangar till/från bränslepump, bränslepumpen, bensinfilter och vidare till förgasare. Läcker det i anslutningar till tank och ffa bränslepump. Eftersom det bara läcker när du trycker start eller har motorn igång så tycker jag du ska börja där. Kolla på skisser. Kanske har juvenilerna ryckt itu eller bort nåt. Du bör ha koll på det innan du börjar riva.

Hade inte du någon tråd om ojämn gång? Kanske har du torrspruckna slangar och den kan därmed dra tjuvluft och läcka. Troligare än att det skulle läcka pga igensatta munstycken.
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Okej, hade lite kvalitétstid med hojen precis.

Jag började med att plocka bort tank, luftburk och lite sånt för att lättare se ledningar och kunna leta läckor men hittade inget uppenbart. Så jag satte tillbaka tank och provstartade, lite försiktigt först med stängd kran för att se om man kunde se läckan. Det kom inget, jag vred på kranen till ON och försökte, ingen läcka men ville inte starta heller. Jag vred på choken fullt och igång gick den. Fortfarande lite slött som tidigare vid tomgång, låter man den stå i tomgång ett tag, ett par minuter, verkar den sakta men säkert bli tröttare och vilja dö. Tog en liten provtur i garaget och inga problem där, varvade lite till 4-5k RPM och den är responsiv iaf. Möjligen går den ner i varv lite sakta men kan bara fel på min bedömning.

Något jag blev lite fundersam över är om jag missförstått var insugsgummina sitter eller vad de är. Halvstora gummicylindrar som ska sitta mellan luftburk och förgasare? Jag förväntade mig att se dom när jag lyfte bort luftburken och blottade öppningarna till förgasarna men icke. Kollade nu i manualen för säkerhetsskull och visst borde de sitta där men helt tomt var det när jag öppnade. :va :confused: Det känns som något som borde fixas men jag är förvånad att verkar ha gjort så liten skillnad för hojen? Jag har ju åkt över 900 mil med den förra säsongen.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Insugsgummina borde vara det som skymtar på din första bild, precis till höger om förgasaren. Två stycken runda metallklämmor med skruv runt gummit.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Insugsgummina borde vara det som skymtar på din första bild, precis till höger om förgasaren. Två stycken runda metallklämmor med skruv runt gummit.

Ah, då förstår jag, tack så mycket. Det låter mycket rimligare :)

Hade tänkt fixa lite nya tändstift, kanske beställer lite startgas samtidigt. Det har man säkert nytta av ändå någon gång.

Finns det några råd annars om hur man ska felsöka den dåliga tomgången? Jag vet ungefär lika mycket som er om hojens historia så vet inte var man ska börja. Går i tankar att sälja den i vår men skulle vilja ha den i lite bättre skick först. Är det värt att lämna in för att synka förgasare och ställa in ventilerna?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ja, tomgångsskruven (aka trottelskruven) samt blandskruvarna. Tomgångsskruven sitter ihopkopplad med gasvajermekanismen, och styr hur mycket spjällen står öppna vid ingen gas. Det är där man egentligen ställer in varvtalet, 1200rpm eller vad du vill ha. Något öppna ska spjällen vara alltså. Leta efter var gasvajern sitter kopplad på förgasarna så borde du hitta den där. Funkar inte det så kan man prova blandskruvarna som ställer blandningen bensin/luft vid lågfart. Borde finnas en för varje förgasare, borde sitta någonstans mittpå, inte långt från insugsgummina på motorsidan av förgasarna, inte luftboxsidan. Skruva ut=mer bensin (fetare), in=mer luft (snålare). Har du manual på engelska heter tomgångsskruv throttle screw eller idle screw (idle=tomgång) och blandskruv heter pilot jet screw tror jag. Allt detta sagt med förbehåll att jag har ingen aaaaning om hur det ser ut på din hoj. :)
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jo allt du skriver låter bekant och det är saker jag sett i manualen. Tomgångsskruven har jag redan varit på mycket sen jag började märka problem men den har inte varit så effektiv att leka med. Men varför jag inte försökt pilla mer med inställningar är väl för att jag misstänker att det är någon service som behöver göras snarare än dåligt inställd. Eftersom den blivit sämre varefter jag kört den.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Om den inte reagerar positivt på inställning av tomgångs- (aka lågfarts-) munstyckena, är det sannolikt skitigt därinne. Någon gång i historien har säkert någon sorts förgasarrengöringsbensintillsats avhjälpt problemet men i 99,5 fall av 100 krävs isärtagning och pedant-rengöring.
I samband med det kan du också kolla allt annat i förgaseriet (flottörhöjd med mera) samt byta allt slitet/trasigt.
Ovanstående rekommenderas varmt eftersom du har ett antal symptom på elände.
 

Snowman89

Guest
Jo allt du skriver låter bekant och det är saker jag sett i manualen. Tomgångsskruven har jag redan varit på mycket sen jag började märka problem men den har inte varit så effektiv att leka med. Men varför jag inte försökt pilla mer med inställningar är väl för att jag misstänker att det är någon service som behöver göras snarare än dåligt inställd. Eftersom den blivit sämre varefter jag kört den.

Jag håller med G-L's inlägg här ovan.

Dessutom vill jag minnas att jag mailat en manual till dig för din hoj.
Isåfall kan nog en ventiljustering samt synkning av förgasarna sitta fint :)
Ifall du behöver hjälp med verktyg för synkningen så har jag vakumklockor :tummenupp
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top