Droppande förgasare

Snowman89

Guest
När du väl ska plocka ihop förgasarna så kan jag rekommendera att kika in på Swedol för att köpa skruv.
De har skruv på lösvikt och det går utmärkt att köpa 4st, jag har provat :död

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Vet inte om någon redan påpekat det, men kolla oljenivån innan du startar. När nålventiler hänger sig och förgasarna flödar över har de en tendens att fylla vevhuset med soppa...

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
"Kolven" och choken har inget med varandra att göra. Nålen sitter fäst i kolven. Kolvens uppgift är att föra nålen upp och ner, och styrs av luftundertrycket, precis som du säger (vacuum). Lyft av kolvarna helt så ser du nålen. Den är lång. Rengör allt dettta. Tittar du sen ner i hålet som kolven suttit i så ser du det lilla mässingshålet som nålen löper igenom. Vänder du upp och ner på förgasaren så hittar du en stor fet mässingsskruv. Det är den som nålens rör mynnar ut i. Skruva av och rengör och kolla så att du kan se rakt igenom (den är ihålig). Under den skruven sitter själva huvudmunstycket. Tryck ut det från kolvsidan och rengör och kolla att du ser rakt igenom samt att alla hålen på sidan verkar icke igensatta.

Jag öppnade vakuumkammaren och tog ur kolven samt försökte se var öppningen skulle vara på andra sidan, den stora feta mässingsskruven du skriver om.

förgasare.jpg

Så vitt jag kan se är det den långa smala som petar lite rakt upp i bilden. Den verkar ju dock inte vilja skruvas loss och inget annat munstycke verkar passa med hur nålen ligger. Är förgasaren i annan utformning än förväntat eller missuppfattar jag dina anvisningar?

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Satt det inget munstycke i det gängade hålet för där borde huvudmunstycket sitta.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag chansar på vad jag tror:
förgasare.jpg
Så inuti där borde det också sitta ett mässingsrör. Om du kollar från kolvsidan så borde du se hålet som nålen löper i? Och att detta är i mässing, och det ska du pilla bort genom att trycka ut det med lämpligt verktyg.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Jag tycker du ska fota alla delar och allt du tagit bort, och lägg upp här, så är det lättare att se vad som är vad.

Du pekade ut rätt saker i bilden. Jag provade att lysa med en liten LED-lampa från kolvsidan och då syntes det i huvudmunstycket men vägen där emellan är nog inte rak och därför kan man inte se rakt igenom. Kolven rör sig i samma riktningen som den mässingsdel som sticker uppåt från huvudmunstycket.

Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Liten uppdatering.

Jag har monterat ihop förgasarna nu igen. Har dock lyckats tappa bort en klämma till ett insugsgummi verkar det som. Har skaffat en vanlig slangklämma för tillfället som ersättare ifall jag inte hittar den gamla. Annars vet jag inte om det är så mycket mer än att sätta tillbaka på hojen att göra. Men jag har fått lite mer jobb att göra.

Det verkar ha blivit ungdomarnas nya hobby att vara nere till hojen på helgen och sabotera. Nu när jag var där hade de skurit överflödsslanngen från kylaren till reservbehållaren och slangat ur kylarvätska? :dummer Fattar inte hur meningslöst det är. Noll värde i det. De hade lämnat den skurna slangen hängandes in i en av cylindrarna som nu var öppen eftersom förgasarna är borta. Jag kan väl inte göra annat än att anta att det kommit in kylarvätska där också?

Så jag har framför mig att byta den skurna slangen och om de har haft i kylarvätska i motorn vet jag inte ens riktigt vad det innebär. Byta olja?

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Men fan vad tråkigt!
Har själv varit med om omkullvält motorcykel en vecka innan uppkörning med sprucken vänster backspegel och avbrutet kopplingshandtag - där rök den värdefulla privata övningskörningen i den mest akuta tiden - samt avklippt bensinslang. Egentligen småsaker, men det ställer till med sånt skit i ens vardag att man drabbas av lust till hård misshandel av ägghuvena! Du har mina sympatier!

Du kanske måste flytta hojen till något annat ställe och skaffa kapell, det verkar ge lite extra besvär för tjuvar/sabotörer att lyfta av för att kolla vad som finns under.

Jag vet inte hur du ska få rent, men hade jag stått i den situationen hade jag nog köpt billig olja på biltema/jula, bytt, startat hojen och låtit motorn gå runt ett tag, tömt ur och bytt igen. Hoppas någon kunnigare fyller på eller rättar. Eller prova med ny tråd om just det.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Men fan vad tråkigt!
Har själv varit med om omkullvält motorcykel en vecka innan uppkörning med sprucken vänster backspegel och avbrutet kopplingshandtag - där rök den värdefulla privata övningskörningen i den mest akuta tiden - samt avklippt bensinslang. Egentligen småsaker, men det ställer till med sånt skit i ens vardag att man drabbas av lust till hård misshandel av ägghuvena! Du har mina sympatier!

Du kanske måste flytta hojen till något annat ställe och skaffa kapell, det verkar ge lite extra besvär för tjuvar/sabotörer att lyfta av för att kolla vad som finns under.

Jag vet inte hur du ska få rent, men hade jag stått i den situationen hade jag nog köpt billig olja på biltema/jula, bytt, startat hojen och låtit motorn gå runt ett tag, tömt ur och bytt igen. Hoppas någon kunnigare fyller på eller rättar. Eller prova med ny tråd om just det.

Vad gäller ny plats för hoj så finns det redan planer på det. Fick veta att det finns ett dedikerat garage för MC i området. Det är mindre och det finns inget utrymme för mek där inne. Men det är bara hojägare som kommer åt och ingen annan så det borde vara säkrare. Nu springer det ju snorungar som bor i huset och har tillgång till garaget.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!