Droppar vätska från området kring vattenpumpen, vad ska jag göra?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Jag är i fullfärd med att träna lågfartsövningar inför uppkörningen. Idag när jag rullade ut hojen och startade den upptäckte jag att det droppade någon vätska ner på marken.
Efter "smak och lukt-testet" så är jag ganska säker på att det som droppar är vatten från vattenpumpen. Vätskan är iallafall vatten och det ser ut att komma från vattenpumpen eller i närheten av den.

När motorn stått på tomgång i några minuter slutar det droppa, men det beror kanske bara på att det blir så varmt att vattnet hinner avdunsta?

När jag tränar lågfartövningar så kommer temperaturen upp emot 110 grader och då går fläkten igång men om jag kör en sväng på några hundra meter så går temperaturen ner till 60-70 grader.


Så min fråga till er är, är detta normalt? Under vattenpumpen finns ett litet hål så jag tänkte kanske det var någon dränering eller vad är det för något?
Vad blir nästa steg, är det bara att köpa en ny packning till vattenpumpen och montera eller bör jag undersöka felet noggrannare? Kan de vara något annat som läcker?¨

Mvh// Silverkulan
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Hålet är ett skvallerhål som berättar att axeltätningen på pumpen är trasig, men då brukar det spruta ganska ordentligt ur hålet ;) Gör inget förhastat utan att verkligen undersöka var dte komemr ifrån, om det är från vattenpumpen borde det ju vara 50% glykol i och därför smakat väldigt sött vid ditt smaktest (som egentligen inte är att rekomendera då etylenglykol är ganska giftigt)

Det kan ju vara helt vanligt regn eller kondensvatten som droppar lite när du startar.

110 grader motortemp vid krypkörnign är helt normalt sålänge temperaturen slutar att öka (och helst långsamt börjar sjunka) efter att fläkten gått igång
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Nu har jag läst instruktionsboken som jag har i virtuell kopia på datorn. Som du säger läcker det ur det hålet ifall packningen i vattenpumpen behöver bytas. Imorgon får jag lägga mig under hojen när jag startat den för att se varifrån vätskan kommer exakt, om det är från hålet eller inte. Att byta packningen verkar ganska simpelt men att tömma kylsystemet på kylarvätska verkar desto jobbigare, jag måste blandannat montera bort tanken....

Imorgon ska jag kolla nivån på kylarvätskan i kylarvätskebehållaren och se om den är låg samt kolla så att dräneringsskruven på vattenpumpen är åtdragen ordentligt.

Någon som har erfarenhet av en dålig vattenpumpspackning? Rinner det rejält? Slutar det rinna när motorn blivit varm? Finns det några andra vanliga tecken på att vattenpumpspackningen är trasig?
Vad kan det annars vara som droppar från under motorn? Det är inte olja iallafall så det kan vi utesluta.

Mvh // Silver
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om det luktar/smakar vatten så lär det inte vara kylarvätska. Kan det inte vara kondensvatten från någon annan källa?

Vet inte hur det är på din hoj men att ta bort tanken är antagligen inte svårare än att skruva ur två skruvar och koppla loss några slangar, läs din mekbok.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Nu har jag undersökt felet noggrannare. Det visade sig att vätskan var kylarvätska som läckt från slangen som går mellan vattenpumpen och själva kylaren. Jag har dragit åt klammern och läckan försvann nästan helt, de läcker fortfarande minimalt eftersom slangen "blöder" lite vätska, jag ska se om jag kan dra åt ännu hårdare när jag har en mindre nyckel att tillgå.

Nu ska jag fylla på med kylarvätska, jag ska läsa instruktionsboken men jag antar att det är vanlig glykol.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Behöver man inte glykol/kylarvätska anpassad för aluminiummotorer i moderna hojjar?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Skönt att det inte var något värre! Kan ju vara bra att beställa en ny slang och montera vid lämpligt tillfälle, risken finns att slangänden är lite stukad och fortsätter läcka efter att du dragit åt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Behöver man inte glykol/kylarvätska anpassad för aluminiummotorer i moderna hojjar?

lite av en gammal myt, många motorer har haft tex aluminiumtoppar sen 50-talet. Kommer sig troligen av att propylenglykol (som är ett nyare påhitt än klassiska etylen men som nästan i princip försvunnit igen) i sin naturliga form eventuellt kan vara skadlig för vissa alu-legeringar, men innerhåller tillsatser som hindrar detta.

Den klassiska etylenglykolen har aldrig varit skadlig för någon typ av alu.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Coolant provided when shipping:

Type (recommended):permanent type of antifreeze (soft water and ethylene glycol plus corrosion and rust inhibitor chemicals for aluminum engines and radiators)

Color Green

Mixed ratio Soft water 50%, coolant 50%

Freezing point –35°C (–31°F)

Total amount 2.9 L (3.1 US qt)
(reserve tank full level, including radiator and engine)


Så står det i instruktionsboken iallafall
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Dra inte åt slangen för hårt så du klipper/kapar den, ett rätt vanligt fel många gör.

Min första gissning var att expansionskärlet blivit överfull vid krypkörningen och dumpat lite vätska genom dränerings slangen som ofta är dragen så det ska droppa i båten.

Färgen på glykol har inget med vilken typ det är så bli inte lurad av det utan läs på flaskan så du får rätt vätska.

Jag hade bytt slangar, inte så svårt och alltid bra att byta ut kylarvätska som hängt med många år. Om det nu är slangarna som blivit torra och läcker.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top