Dt 125 framstötdämpare

Nilxz

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2004
Hoj
RS 125
Hur ska jag göra för att få min främre stötdämpare på dt:n hårdare? Dom går i botten när man ska göra stoppie. Ska jag hälla i mer olja? isåfall hurdan olja? Hoppar det någon fjäder ut när man tar upp dom för att fylla på mer olja? :3freak

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Kolla om packboxarna är täta genom att granska gaffelbenen, om de är olja på dem. Annars häll i lite mer olja, du behöver inte ens ta bort gaffelbenen. Du bara lossar uppe vid styrkronan (om jag inte minns fel är det en gummiplugg på varje gaffelben som du tar bort, sedan en låsring och bänd bord "hylsan"). Fyll sedan på med lite olja, en deciliter kanske? Vilken årsmodell är det på DTn? Är det en äldre så kan jag kolla i min bok vad du ska ha för olja. Fjädrarna kommer sticka up nån cm, men du får dit det väldigt lätt på plats igen. Uhm dåligt förklaring men får skylla på spriten :fyllisar

Mac

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Hojlös för tillfället =(
Nilxz skrev:
Hur ska jag göra för att få min främre stötdämpare på dt:n hårdare? Dom går i botten när man ska göra stoppie. Ska jag hälla i mer olja? isåfall hurdan olja? Hoppar det någon fjäder ut när man tar upp dom för att fylla på mer olja? :3freak

Antagligen så måste du byta packboxar. När du har gjort det så fyller du på med "ForkOil" som du kan köpa på vilken mc-butik som helst. Om du väntar tills imorgon så kan jag lägga upp en "instruktion" om hur man byter packboxar.

Mac

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Hojlös för tillfället =(
cRoC skrev:
Kolla om packboxarna är täta genom att granska gaffelbenen, om de är olja på dem. Annars häll i lite mer olja, du behöver inte ens ta bort gaffelbenen. Du bara lossar uppe vid styrkronan (om jag inte minns fel är det en gummiplugg på varje gaffelben som du tar bort, sedan en låsring och bänd bord "hylsan"). Fyll sedan på med lite olja, en deciliter kanske? Vilken årsmodell är det på DTn? Är det en äldre så kan jag kolla i min bok vad du ska ha för olja. Fjädrarna kommer sticka up nån cm, men du får dit det väldigt lätt på plats igen. Uhm dåligt förklaring men får skylla på spriten :fyllisar

Det är lika bra att tömma dem på olja och hälla i ny så att det blir rätt mängd i båda.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Mac skrev:
Antagligen så måste du byta packboxar. När du har gjort det så fyller du på med "ForkOil" som du kan köpa på vilken mc-butik som helst. Om du väntar tills imorgon så kan jag lägga upp en "instruktion" om hur man byter packboxar.

Det finns väligt många olika gaffeloljor som ger olika hårdheter.

Nilxz

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2004
Hoj
RS 125
cRoC skrev:
10W ska det va i TZR´en, kan tänka mig att det är samma i DT´n, ska titta i verkstadshandboken imorgon (obs gamla DTn).

Jo, jag har en gamal dt -87. Bra titta i boken hur mycket det ska vara :)

Packboxarna är det inte, det har jag kollat :tungan

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Jag kör också på ForkOil 10w, har 0.5L i varje ben. Packboxarna läcker inte, men ändå känns den svampig... :confused:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Luftad ordentligt ?

Nilxz: Jag tittar om ett tag, den ligger i garaget, har sån jävla baksmälla :dummer

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
mmh, många här som anser att man ska fylla på olja, men när jag snackade med mekanikern på Lingwalls (gävle) så sa han att då kan packboxarna inte mår så bra :va han reckomenderade istället att bricka fjädern! :3freak
nån som vet hur man gör det? ingen annan som gjort något åt den, förutom olja? :tungan

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...