Dt:n skar

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Finland,Vaasa
Hoj
suzuki rm 250 -01
Som sagt så skar min dt för ca. 2 veckor sedan när jag var på väg hem från skolan. Troligtvis så värme skar den eftersom jag hade maxat den några km före den dog:huvet . Efter att jag hade rullat den till kanten och låtit den kyla ner sig lite provade jag kicka igång den men då hade den tagit fast helt. Provade rulla igång den och då startade den nästa! men sedan tog den fast igen. Faan jag som skulle just lägga ut den till salu.
Nu idag hade jag äntligen tid att ta isär den och när jag tog bort cylindern såg jag att kolven var helt förstörd. Tittar ner i motorn och ser att det ligger fullt med järnflisor från kolven där:gråta plockar upp de jag ser men det verkar klämts ngt mera nere i motorn eftersom den knappt går runt. Så det blir väl att klyva maskinen och hoppas på att det går bara att rengöra och sätta ihop tillbaka. Cylindern har fått sig en repa så nu undrar jag om det går att borra den en gång till eftersom det verkar redan vara borrad en gång?. När jag bytte kolv i våras så satte jag dit en +0.5 kolv. Har för mig att det finns enda upp till +1.25 kolvar att köpa så.
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Denkan skrev:
2424787 Som sagt så skar min dt för ca. 2 veckor sedan när jag var på väg hem från skolan. Troligtvis så värme skar den eftersom jag hade maxat den några km före den dog:huvet . Efter att jag hade rullat den till kanten och låtit den kyla ner sig lite provade jag kicka igång den men då hade den tagit fast helt. Provade rulla igång den och då startade den nästa! men sedan tog den fast igen. Faan jag som skulle just lägga ut den till salu.
Nu idag hade jag äntligen tid att ta isär den och när jag tog bort cylindern såg jag att kolven var helt förstörd. Tittar ner i motorn och ser att det ligger fullt med järnflisor från kolven där:gråta plockar upp de jag ser men det verkar klämts ngt mera nere i motorn eftersom den knappt går runt. Så det blir väl att klyva maskinen och hoppas på att det går bara att rengöra och sätta ihop tillbaka. Cylindern har fått sig en repa så nu undrar jag om det går att borra den en gång till eftersom det verkar redan vara borrad en gång?. När jag bytte kolv i våras så satte jag dit en +0.5 kolv. Har för mig att det finns enda upp till +1.25 kolvar att köpa så.


beklagar :(

btw, en kolv är gjord av aluminium, inte järn
 

ThorskeN

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Skramlaha DT125R
finns kolvar till 2mm öd tror jag, jag har iaf köpt en till min dtr som skar nyss,
fick köpa 57,5mm för min cylinder var också redan borrad.
 

Kapten Klänning

Grusbusare och fartdåre.
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Köping
Hoj
Yamaha DT 125 R -01
Lånar den här tråden lite och frågar om DT:ns cylinder är nicasilbehandlad?

Kan man borra/horna en nicasilbehandlad cylinder eller tar man bort den tidigare beläggningen och lägger på nytt?

Och till sist: Vad kostar det att nicasilbehandla en cylinder på ett ungefär?
 

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Finland,Vaasa
Hoj
suzuki rm 250 -01
Kapten Klänning skrev:
2427288 Lånar den här tråden lite och frågar om DT:ns cylinder är nicasilbehandlad?

Kan man borra/horna en nicasilbehandlad cylinder eller tar man bort den tidigare beläggningen och lägger på nytt?

Och till sist: Vad kostar det att nicasilbehandla en cylinder på ett ungefär?
Dt:ns cylinder är ej nicasil, så det är bara att borra den ifall den skär första gången...
 

Kalle_rs

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
snart!
Finnepinnen skrev:
2427796 men asså blir inte motorcykeln trimmad om man kör med överdimensioner eller det kanske är försumbart

Är väl därför man har 123cc ist för 125cc, eller beror det bara på hur dom räknar?
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Finnepinnen skrev:
2427796 men asså blir inte motorcykeln trimmad om man kör med överdimensioner eller det kanske är försumbart


Ifall det skulle vara som du säger så skulle det ändå inte vara ekonomiskt försvarsbart att undersöka det och sedan ger det väll inte några monsterökningar med 2mm borrning.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Bärgren skrev:
2427808 Ifall det skulle vara som du säger så skulle det ändå inte vara ekonomiskt försvarsbart att undersöka det och sedan ger det väll inte några monsterökningar med 2mm borrning.
2 mm :skrämd 0,2 mm :nicka
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top