Dt125lc-84?

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Japp, en sådan står på balkongen i väntan på att plockas ihop, ny kolv på G. Problemet kallas överborrning och att kolven som satt i hette 0.25 medans de kolvar som går att få fatt i är 0.50(Addemoto och Bike).

Dessutom vill jag veta allt annat som kan vara kul att veta om den här modellen, så häv ur er bara!

YPVS, vad är det och hur funkar det? Tror inte min har det dock.

Bilder kommer senare...
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Har nog inte ypvs (-82 har inte det iaf). Kolla att överströmningsportarna öppnar fullt m kolven i bottenläge. Om inte så fila kolven i överkant så att dom öppnar fullt. Men inte fila mer ! O absolut inte ner till ringarna. Ev göra likadant f avgasporten. Den mår bra av måttlig komphöjning oxå.
/u
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Att den inte har YPVS har jag nog kunnat konstatera. Det jag undrar mest är hur kolvar är klassade? Cylindern mäter iallafall 56.5 mm längst upp enligt skjutmåttet. Det finns ju 56.5 kolvar att köpa, men är de för stora eller är de namngivna efter cylinderloppet?
 

RGmaniac

No More MR 2 Stroke
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Kawasaki Z 550 -82,Yamaha XS 500 -79
Din har ej Ypvs då det kom på RD'n/DT'n -85......Som sagt är DT'n en riktig slitvarg med en stryktålig motor,det enda man kan hacka på är väl den klena effekten..
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
CalleE skrev:
Japp, en sådan står på balkongen i väntan på att plockas ihop, ny kolv på G. Problemet kallas överborrning och att kolven som satt i hette 0.25 medans de kolvar som går att få fatt i är 0.50(Addemoto och Bike).

Dessutom vill jag veta allt annat som kan vara kul att veta om den här modellen, så häv ur er bara!

YPVS, vad är det och hur funkar det? Tror inte min har det dock.

Bilder kommer senare...
Tjaa, den är jävligt kul för att vara 125:a! :) Och -84:eek:r kan visst ha YPVS! YPVS = Yamaha Power Valve System, variabel avgasport. Det fuinkar som så att en "rulle" vrider sig i avgasporten och varierar höjden på avgasporten. Lägger med en bild på min motor med YPVS.
Tjacka en 0.5, 0.75 eller 1.00 och borra om (ev.) Ser den fin ut så köp en 0.5 och hona cylindern bara.
 

Bifogat

  • lc3.jpg
    lc3.jpg
    61.3 KB · Visningar: 237

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
RGmaniac skrev:
Din har ej Ypvs då det kom på RD'n/DT'n -85......Som sagt är DT'n en riktig slitvarg med en stryktålig motor,det enda man kan hacka på är väl den klena effekten..
Säg den 125:an som INTE är motorklen :)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Cyl ska borras efter just den kolvens dimension dvs. köp kolven o ta med den till borraren. Klart man kan köpa kolv m samma dimension o hoppas att spelet inte blir för stort, men var beredd på att ev. lämna tillbaka den o köpa en större. Spelet mäts i 1/100 mm dvs. skjutmått räcker inte alls. O kolven är absolut inte cylindrisk så man måste mäta den på rätt ställe. Att göra nåt halvdant m det som är motorns viktigaste delar är bara att lura sig själv. Går bättre o håller längre om man gör det riktigt. Så det så. (Hur man fixar rätt spel m nicasil grejor vet jag faktiskt inte)

Jag upprepar: kolla porttiderna på den. Den går mkt bättre om den är som konstruktören tänkte sig o inte som dom råkade tillverka den.
/u
 
Last edited:

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Ny kolv beställd idag, då tar jag även med cylindern in så får de justera bäst de vill borta på Bike.

Kul att komma hem hit och första svaret var att jag skulle göra så!

Någon som iallafall vill tala om hur stort spelet mellan cylinderlopp och kolv ska vara? Allt för mitt eget höga intresses skull...

Kolla porttiderna? Hur ska det gå till och vad ska jag göra om jag upptäcker att jag skulle kunna justera? Vilka verktyg erfodras, hur ska bearbetningen se ut? Ska material tas av hela kolvtoppen eller några snygga kanaler som matchar portarna på något vis?

Tror ändå att jag skippar den överkursen, moppen står alltså på balkongen till min enorma studentlya...
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
CalleE skrev:

Någon som iallafall vill tala om hur stort spelet mellan cylinderlopp och kolv ska vara? Allt för mitt eget höga intresses skull...

Kolla porttiderna? Hur ska det gå till och vad ska jag göra om jag upptäcker att jag skulle kunna justera? Vilka verktyg erfodras, hur ska bearbetningen se ut? Ska material tas av hela kolvtoppen eller några snygga kanaler som matchar portarna på något vis?
1) kolvtillverkaren vet nog, eller borraren, eller står det i verkstadhandboken (ca 3 - 10 1/100mm f 4taktare)
2) använd fil o fasa av kolvkanten så att portarna öppnar helt m kolven i nedre dödläget. (Kolv o cyl monterad m cyl.fotsp-ning. Men ringarna behövs inte f den kollen) Bara fasa av framför portarna. Om du t.ex behöver sänka kolvkanten 1 mm så räcker det gott om avfasningen går in 5 mm på kolven. Du kanske inte behöver justera alls, men kolla det. Vår hoj var 1.4 mm fel och det är MYCKET f överströmningsportarna som kanske bara är 6-8 mm höga. Effekten tar tvärstopp om dom portarna är för låga. Ett annat sätt är att montera dubbla cyl.fots p-ningar, men då förlorar man lite komp. Men vinner iaf effekt o varv. Avgasporten mindre viktig, men lika lätt att fixa. Kolla iaf !!!
/u
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Nya kolven ordnad, nu ska jag bara ha reda på lite vätskor och deras mängder, sedan ska vi nog få ordning på den här också!

En fråga, under vilken av ringarna ska fjädern sitta?

Något mer att tänka på när man aldrig sett en DT125 förr och ska precis till att plocka dit en ny kolv och sätta ihop den? :rodnar
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
CalleE skrev:
Nya kolven ordnad, nu ska jag bara ha reda på lite vätskor och deras mängder, sedan ska vi nog få ordning på den här också!

En fråga, under vilken av ringarna ska fjädern sitta?

Något mer att tänka på när man aldrig sett en DT125 förr och ska precis till att plocka dit en ny kolv och sätta ihop den? :rodnar
Fråga om det är nåt :) Menar du expanderringen eller vad den nu heter? Den ska sitta underst. Se till så att du sätter rätt ring högst upp också! Den med ett litet T på ska vara överst!
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Då det är piratkolv så fanns det inget T på någon av dem, det stod bara 50 på båda, men uteslutningsmetoden fick råda då den ena satt helt tajt i det övre spåret och inte gick att rubba, den var för stor helt enkelt...

Ska strax till att montera ihop hela paketet och skulle därför vilja ha lite bilder på rörmokeriet på det hela, någon som har det får gärna maila mig på callenl@home.se!

Jag ska försöka få upp lite bilder så ni vet vart landet ligger och så ni kan få skratta lite... :squid
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
CalleE skrev:
Då det är piratkolv så fanns det inget T på någon av dem, det stod bara 50 på båda, men uteslutningsmetoden fick råda då den ena satt helt tajt i det övre spåret och inte gick att rubba, den var för stor helt enkelt...

Ska strax till att montera ihop hela paketet och skulle därför vilja ha lite bilder på rörmokeriet på det hela, någon som har det får gärna maila mig på callenl@home.se!

Jag ska försöka få upp lite bilder så ni vet vart landet ligger och så ni kan få skratta lite... :squid
Rörmokeriet? Menar du avgassystemet eller? *trög*
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Nja, skorstenen fattar jag nog hur den ska vara gjord, så trög är jag inte! :D

Sist jag mikklade DT hette den DT50MX, sådana saknar tex vattenkylning. Vidare ser inte förknasaren likadan ut, så jag skulle vilja se vart alla små rör och slangar ska kopplas in, några är ju självklara...
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
CalleE skrev:
Nja, skorstenen fattar jag nog hur den ska vara gjord, så trög är jag inte! :D

Sist jag mikklade DT hette den DT50MX, sådana saknar tex vattenkylning. Vidare ser inte förknasaren likadan ut, så jag skulle vilja se vart alla små rör och slangar ska kopplas in, några är ju självklara...
Kan du inte säga dom du har problem med istället, så slipper jag rabbla upp alla? :)
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Tog lite bilder så ni ser vart landet ligger!

Saknas lite för mycket kunskap och en och annan mutter för att få ihop det ikväll!

Bävar för elen, ska tjata lite så grannen plockar fram sin verkstadshandbok, vore bra med lite bilder ala ritningar och sprängskisser... :fakta
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    83.4 KB · Visningar: 128

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Kan någon bekräfta att den där lilla svarta prytteln på bordet är någon sorts mogrunka som ska sitta i den lilla anslutningen framför förgasaren på bild 2? (Mästaren på luddiga förklaringar slår till igen!)
 

Bifogat

  • 4.jpg
    4.jpg
    79.9 KB · Visningar: 123
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top