Dt125lc-84?

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Kan någon bekräfta att den där lilla svarta prytteln på bordet är någon sorts mogrunka som ska sitta i den lilla anslutningen framför förgasaren på bild 2? (Mästaren på luddiga förklaringar slår till igen!)
 

Bifogat

  • 4.jpg
    4.jpg
    79.9 KB · Visningar: 122

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Conrad skrev:
Fet ljuddämpare :crash

Jag vet! Den är grov, ska slänga på originalet sedan...


Mer frågor har jag också:
Åå plastbehållaren under höger kåpa finns två lock, Oil och Coolant..

tolkar det som olja och kylvätska... ut från coolant går en grov slang som någon har kapat och pluggat med en skruv... sedan uppe på kylaren sitter en nippel rätt ut från locket.

Från kylaren går två slangar, en till toppen och en till pumpen.

Misstänker nästan att kylaren och behållaren under kåpan ska sitta ihop på ett eller annat sätt. Min vilda gissning är att toppen på kylaren ska sitta ihop med den övre nippeln på plastburken under sadeln och att den undre nippeln på plastbehållaren ska ned i den nippel som sitter till höger under insuget?

Vidare en packningsfråga, på den anslutning till vattenpumpen/cylindern som syns på bild 2 så sitter ju en o-ring, räcker den eller ska det sitta en packning runt hela flänsen?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
CallE: Det är en 82-83 du har, det ser jag direkt, det är modellen utan YPVS, 16.5hk tar du ur den där.
Det är en väldig skillnade till efterförljaren som kom just 84 och med ypvs.
Din kan vara uttagen 84 och därav det underliga årtalet, men som sagt det är den gammla hojen du har.
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Silwer skrev:
CallE: Det är en 82-83 du har, det ser jag direkt, det är modellen utan YPVS, 16.5hk tar du ur den där.
Det är en väldig skillnade till efterförljaren som kom just 84 och med ypvs.
Din kan vara uttagen 84 och därav det underliga årtalet, men som sagt det är den gammla hojen du har.


Den här saken är nog värre än så! Den ska ha andra gafflar och swing än DTn, enligt tidigare ägare så ska de komma från en Kawa 250(vilken visste han inte mer än enduro kwaki från sent 80-tal), men enligt alla bilder jag lyckats hitta på DT125 så verkar grejorna komma från en 125R snarare än nått annat. Det enda som skulle tyda på att det är störra grejor är att stödet är förlängt 5-6 cm...

Skitsak samma, jag ska ha den för att ha nått att leka med tills jag har råd med en ZXR750, och kunna åka lite i skogen med. Vad gäller årsmodellen så var det intressant! Fast i papprena från vägverket står det 84...

Nu har jag iallafall en verkstadshandbok! ska ut och mikkla lite nu så att jag får ihop allt mekaniskt med slangar och liknande, sedan kommer jag fota en del elkomponenter och lägga upp här för identifiering.

Ytterliggare ett par observationer jag gjort genom hjälp av er och lite annat är att tidigare ägare kört på ett nummer för liten kolv, fel avgassystem och fel stift, det var något mer jag förundrades över, men den bör gå bättre nu när rätt grejor är på plats!

Tacksam för mer hjälp och förslag på vart man kan hitta delar, tex blinkersgrejor, omkopplaren på styret är trasig!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
titar på bilderna, svårt att se framgaffeln, se orginal ut som jag ser den.
Svingen är dock från en nyare DT (skulle jag gissa) den som ska höra till din motormodell har en triangelsving orginal, de nyare 84- har just den typ som syns på din bild.
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Sådär, nu börjar motorn se ut som en motor igen, nu är det bara ett fåtal slangar kvar att koppla innan jag ska börja riva i det elektriska!

Kan någon tala om hur det ska sitta? Bifogar bild.

Eller ännu hellre hitta någon tydlig bild där det klart framgår vart allt ska vara!

Elen verkar kul, inget uttag för batteri någonstans...
 

Bifogat

  • förknasare.jpg
    förknasare.jpg
    64.5 KB · Visningar: 82

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Glömde visst några få kommentarer om förknasaren!

Det finns ju två nipplar till på den, den i botten av flottörhuset är väl dreneringen, så den drog jag bara ned under mcn som sig bör.

Sedan fanns det en till nippel på framsidan precis innan insuget, på den kopplade jag en liten slang som hängde löst borta vid vattenpumpen, antog att den skulle sitta där eftersom det var enda stället den passade på! :tummenupp

Bra med verkstadshandbok när man inte får ut ett skit ur den, nu är vi tre som letat efter allt! Det jag har hittat är att någon av ett och tre är "vent hose" och detsamma gäller ju den nippel som sitter på höger sida under insuget, antar att den slangen ska dit, men vilken? och vart ska den andra?

Slänger upp en bild på hur det ser ut nu ikväll, får jag bara kopplat slangarna rätt nu så är det bara att montera avgasrör plus tank och ge sig ut och köra, men jag vill gärna fixa lite mer med elen så farbror SBP blir glad!

Som synes vill jag även ha en original luftbox också:
 

Bifogat

  • nk.jpg
    nk.jpg
    92.2 KB · Visningar: 68
Last edited:

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Mer frågor har jag också:
Åå plastbehållaren under höger kåpa finns två lock, Oil och Coolant..tolkar det som olja och kylvätska...
Rätt.

Ut från coolant går en grov slang som någon har kapat och pluggat med en skruv...
På den övre eller undre anslutningen?

Från kylaren går två slangar, en till toppen och en till pumpen.
Ja det gör det ju! :)

Misstänker nästan att kylaren och behållaren under kåpan ska sitta ihop på ett eller annat sätt. Min vilda gissning är att toppen på kylaren ska sitta ihop med den övre nippeln på plastburken under sadeln och att den undre nippeln på plastbehållaren ska ned i den nippel som sitter till höger under insuget?
Njaaa! Inte riktigt! Nippeln högst upp på kylaren ska sitta ihop med den UNDRE anslutningen på vätskebehållaren! Och den ÖVRE anslutningen på plastbehållaren ska det bara gå en slang ner till ingenstans från. (framför bakhjulet typ) Nippeln under insuget på motorn är bara luftning!

Vidare en packningsfråga, på den anslutning till vattenpumpen/cylindern som syns på bild 2 så sitter ju en o-ring, räcker den eller ska det sitta en packning runt hela flänsen?
Räcker med O-ringen.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
CalleE skrev:
Den här saken är nog värre än så! Den ska ha andra gafflar och swing än DTn, enligt tidigare ägare så ska de komma från en Kawa 250(vilken visste han inte mer än enduro kwaki från sent 80-tal), men enligt alla bilder jag lyckats hitta på DT125 så verkar grejorna komma från en 125R snarare än nått annat. Det enda som skulle tyda på att det är störra grejor är att stödet är förlängt 5-6 cm...

Skitsak samma, jag ska ha den för att ha nått att leka med tills jag har råd med en ZXR750, och kunna åka lite i skogen med. Vad gäller årsmodellen så var det intressant! Fast i papprena från vägverket står det 84...

Nu har jag iallafall en verkstadshandbok! ska ut och mikkla lite nu så att jag får ihop allt mekaniskt med slangar och liknande, sedan kommer jag fota en del elkomponenter och lägga upp här för identifiering.

Ytterliggare ett par observationer jag gjort genom hjälp av er och lite annat är att tidigare ägare kört på ett nummer för liten kolv, fel avgassystem och fel stift, det var något mer jag förundrades över, men den bör gå bättre nu när rätt grejor är på plats!

Tacksam för mer hjälp och förslag på vart man kan hitta delar, tex blinkersgrejor, omkopplaren på styret är trasig!
Den ser högre ut fram iaf. Så nåt är nog bytt :) Och som sagt så har du den "nya" svingen. Btw. BYT BAKSKÄRM!!! :hej
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
CalleE skrev:
Sådär, nu börjar motorn se ut som en motor igen, nu är det bara ett fåtal slangar kvar att koppla innan jag ska börja riva i det elektriska!

Kan någon tala om hur det ska sitta? Bifogar bild.

Eller ännu hellre hitta någon tydlig bild där det klart framgår vart allt ska vara!

Elen verkar kul, inget uttag för batteri någonstans...
Bränsle till är rätt.
2 vet jag inte riktigt vad du menar, men timgångsskruven sitter där (rakt ut, "stor" och med en fjäder innanför) Och lite bakom sitter en mindre "sne" skruv, det är luftskruven. Skruva in den = mindre luft.

1 och 3 är bara "skitslangar" som ska hänga ner :) (överflöd och sånt)
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Nisse Järnet skrev:
Bränsle till är rätt.
2 vet jag inte riktigt vad du menar, men timgångsskruven sitter där (rakt ut, "stor" och med en fjäder innanför) Och lite bakom sitter en mindre "sne" skruv, det är luftskruven. Skruva in den = mindre luft.

1 och 3 är bara "skitslangar" som ska hänga ner :) (överflöd och sånt)
Hmm...ser inte så bra på bilderna, har du hittat oljenippeln?
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
CalleE skrev:
Glömde visst några få kommentarer om förknasaren!

Det finns ju två nipplar till på den, den i botten av flottörhuset är väl dreneringen, så den drog jag bara ned under mcn som sig bör.

Sedan fanns det en till nippel på framsidan precis innan insuget, på den kopplade jag en liten slang som hängde löst borta vid vattenpumpen, antog att den skulle sitta där eftersom det var enda stället den passade på! :tummenupp

Bra med verkstadshandbok när man inte får ut ett skit ur den, nu är vi tre som letat efter allt! Det jag har hittat är att någon av ett och tre är "vent hose" och detsamma gäller ju den nippel som sitter på höger sida under insuget, antar att den slangen ska dit, men vilken? och vart ska den andra?

Slänger upp en bild på hur det ser ut nu ikväll, får jag bara kopplat slangarna rätt nu så är det bara att montera avgasrör plus tank och ge sig ut och köra, men jag vill gärna fixa lite mer med elen så farbror SBP blir glad!

Som synes vill jag även ha en original luftbox också:
Japp, rätt.

Där har du nog separatsmörjningen! Den ska du antningen koppla in rätt om pump osv. är rätt inställd och allt funkar, eller proppa igen med en skruv eller nåt.

Alla tre kan du bara ta en slang ifårn och hänga löst nånstans.

Vad är det med elen?

Släng allt detdär! Köp ett koniskt filter ist.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
det var iaf den risigaste dt jag sett:)
Kedjan har ju rostat tom:)

Hoppas det inte kommer kosta dig nåt att få igång den där.

Jag skulle då inte lita på oljepumpen på den där, blanda oljan i soppan direkt i stället.
 
Last edited:

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Det har hänt lite sedan jag skrev de första frågorna, tex fick jag tag i en verkstadshandbok så lite av det jag frågade om har jag löst.

Alla slangar hängde ned och ihopbuntade, så jag kanske skulle låtit de sitta så också?

Nippeln under insuget ska alltså bara vara som den är utan någon slang på?

På sista bilden syns slang nr 2 lite bättre, men det är oklart vad den är till för? Eventuellt är det inte ens ett hål där bakom :rodnar

Elen är ett kapitel för sig, framgaffeln och kåpan ska vara från någon annan modell, tror honom på gaffeln eftersom den är luftassisterad på den här, hittar inte det i någon DT-bok? Vidare har tidigare ägare använt Hi/Lo omkopplaren till en datorfläkt vid kylaren och mätare eller instrument överhuvudtaget lyser med sin frånvaro!

Blinkers existerar inte och den enda elen som är dragen bak är bromslampan. Jag vill gärna koppla in termostaten och neutrallampa och sådant.

Men nu tror jag att jag har greppat allt annat, så imorgon kväll kanske det blir en provstart!

Hur många % olja ska det var? 1 eller 2?
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
CalleE skrev:
Det har hänt lite sedan jag skrev de första frågorna, tex fick jag tag i en verkstadshandbok så lite av det jag frågade om har jag löst.

Alla slangar hängde ned och ihopbuntade, så jag kanske skulle låtit de sitta så också?

Nippeln under insuget ska alltså bara vara som den är utan någon slang på?

På sista bilden syns slang nr 2 lite bättre, men det är oklart vad den är till för? Eventuellt är det inte ens ett hål där bakom :rodnar

Elen är ett kapitel för sig, framgaffeln och kåpan ska vara från någon annan modell, tror honom på gaffeln eftersom den är luftassisterad på den här, hittar inte det i någon DT-bok? Vidare har tidigare ägare använt Hi/Lo omkopplaren till en datorfläkt vid kylaren och mätare eller instrument överhuvudtaget lyser med sin frånvaro!

Blinkers existerar inte och den enda elen som är dragen bak är bromslampan. Jag vill gärna koppla in termostaten och neutrallampa och sådant.

Men nu tror jag att jag har greppat allt annat, så imorgon kväll kanske det blir en provstart!

Hur många % olja ska det var? 1 eller 2?
Slang nr2 ska bara hänga. kör med 2%
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top