Dt125x eller husqvarna wr 125

Kaptenkrok

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2015
Ort
Visby
Hoj
ingen
Ska försöka skaffa en lätt mc till sommaren och undrar om jag försöka registerera en husqvarna http://www.blocket.se/uppsala/Husqvarna_Wr_125_64196695.htm?ca=5&w=3 (om det ens går) eller köpa en yamaha dt125x som inte finns på blocket just nu. Är väll roligare med husqvarnan för den har ju mer hästkrafter men behöver mer service. Om den nu går att registrera hur gör jag för att strypa den? behöver man köpa ett nytt rör?
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Har du tänkt köra mest på vägen eller i skogen?

Jag köpte en Husqvarna WRE125 åt min grabb som har A1-kort. Den är värdelös att köra på asfalt. Han har åkt på den en(1) gång till skolan. Han väljer alltid sin CBR125 som faktiskt fungerar som transportmedel.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hade en Wr125 innan.
Finns ett flertal landsvägsregistrerade som lätt mc så köp en klar.

Jag hade inga bekymmer med att köra asfalt med min, jag tyckte snarare den var sjukt kul att köra på asfalt.
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Tror det krävs en hel del jobb och kan bli väldigt dyrt att konvertera till LV-reg. Ev. strypning, belysning och lampor med tillhörande brytare och säkringar, tuta, kedjeskydd, hastighetsmätare, speglar, blinkers osv. Plus kostnaden för registrering/besiktning. Vill du köra hoj eller skruva hoj?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tror det krävs en hel del jobb och kan bli väldigt dyrt att konvertera till LV-reg. Ev. strypning, belysning och lampor med tillhörande brytare och säkringar, tuta, kedjeskydd, hastighetsmätare, speglar, blinkers osv. Plus kostnaden för registrering/besiktning. Vill du köra hoj eller skruva hoj?

Alla Wre125 såldes registrerade.
Min Wr125 var för registrerad så jag skickade bara in lappen och så kunde jag köra i 5 år.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hade en Wr125 innan.
Finns ett flertal landsvägsregistrerade som lätt mc så köp en klar.

Jag hade inga bekymmer med att köra asfalt med min, jag tyckte snarare den var sjukt kul att köra på asfalt.

Räknas väl knappast som "lätt mc" om man inte styper den till 11KW
 

Kaptenkrok

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2015
Ort
Visby
Hoj
ingen
Tydligen så var husqvarnan inte registrerad så det sket sig, har inte råd att köpa nån redan registrerad heller. Billigaste ktmen ligger på 27 000 just nu medans dtn ligger på 18 000:/
 

Kaptenkrok

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2015
Ort
Visby
Hoj
ingen
Hur är det med att köpa 170 cc till en dt? behöver man byta nå mer? Är det svårt att byta till baks för registrering och syns/låter det så mycket att polis märker det? :)
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag kan tänka mig att skiljas från min WRE för 16.000.- eftersom grabben inte vill köra på den. Formellt godkänd för att köras med A1-kort men det har lossnat nån plåtbit i avgasröret så den går som fan.

Ny kolv och cylinder i November. Besiktad till 2017-11-30.

OBS! Smutsig på bilden.

wre.JPG


EDIT: Hittade en "ren" bild också.


ren.JPG
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kolla på husqvarna sms125 också.
Lite färre hästar (~32) än wr/wre men mindre skruvande.
Jag hade en -07 som rullade 600 problemfria i min ägo, bytte olja i motorn en gång annars var det bara kicka och köra.
Rätt ovanliga förvisso men brukar ligga 1-2 ute på blocket
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag kan tänka mig att skiljas från min WRE för 16.000.- eftersom grabben inte vill köra på den. Formellt godkänd för att köras med A1-kort men det har lossnat nån plåtbit i avgasröret så den går som fan.

Ny kolv och cylinder i November. Besiktad till 2017-11-30.

OBS! Smutsig på bilden.

View attachment 425820


EDIT: Hittade en "ren" bild också.


View attachment 425821

Önskar man var 16 igen när man ser den :)
 

Kaptenkrok

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2015
Ort
Visby
Hoj
ingen
Har inga pengar just nu, får sommarjobba senare tänkte bara vara ute i tid så man kan lite när man väll ska ta kortet. Men finns den kvar så är det ju inte omöjligt :)
 

Kaptenkrok

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2015
Ort
Visby
Hoj
ingen
Låter nice att slipa byta kolv stup i kvarten :) finns ingen på blocket för tillfället men kanske kommer nån till sommaren :)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top