Dt'n vill bara dö, Hjälp tack!!!

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Jag har haft min DT 125 R -02 (svensksåld) sen i september förra året. Den har funkat alldeles prima tills för några dagar sen. Då helt plötsligt när jag låg i 90 på 6an så bara dör den. Jag växlar ner fort till 5an och fullgas, den vaknar igen och allt är frid och fröjd den dagen. (den ligger inte på låga varv på 6an)

Samma sak händer dagen efter när jag ligger i 90 på 6an. Dan efter det så räcker det inte att växla ner till 5an utan jag måste ner till 4an och då vaknar den. Men inget mer sen den dagen.

Igår hände exakt samma som första gången. Men idag blev det värre. Jag kom som sagt i 90 på 6an och den dör. Jag växlar ner till 5an, 4an den vaknar. Bara några sekunder senare så dör den igen och då kommer jag ända ner till 3an men den vill inte vakna. Jag kör åt sidan och saktar ner. Den vaknar nånstans i nerväxlingen men jag stannar ändå för att kolla så att inget e galet med inställningar. Inget fel och den varvar på bra på tomgången.

Jag drar iväg igen men den dör på 3an och vaknar på lägre växel men bluddrar bara så jag stannar igen. Den funkar på tomgång men jag stänger av. Startar den efter några minuter och den startar fint. Varvar ur den riktigt rejält (inte för mycket) för att testa bara. Åker iväg igen och ja den funkar men bara till ett visst läge på gasen då börjar den bluddra och dö igen. Släpper tillbaka gasen där den funkar o kan sakta leta mig upp i växlarna med mycket lite gas, för samma händer på alla växlar.
Men så efter kanske 5-7 minuter så funkar det prima att gasa fullt igen och ja gasar glad hem.

Med tanke på gasen idag så funderar jag på ifall det är trotteln i föggen som spökar??? Jagt tog isär tändstiftet och såg då att det fanns ingen bagge men den var väldigt svart längst ner. Ska den vara så svart? Men på resten av tändstiftet hade fin färg. (Se bilder)
http://www.sims2.se/upload/dscn1226.jpg
http://www.sims2.se/upload/dscn1227.jpg

När den har dött så har den haft gott om soppa och olja, den har varit körd i minst 40-50 min och den har legat minst 5 min i 90 innan. Temperaturen i motorn har även varit normal.

Så är det någon som varit med om samma problem? Hur löste du det? Eller har någon annan ett tips?


UPDATE!!! 19-4-2006
Har varit ute och testkört med gamla tändstiftet idag då jag inte kan få tag på nytt förrens imorrn. Allt funka prima förutom att elsystemet börja cp'a och allt blinka o hade sig. Men efter 1 timmes körning så dog den igen på 5an i 70. Men det funka igen men efter 10 min så höll den på o dog hela tiden. Altså dog, levde, dog, levde osv. Sen så kunde jag bara köra i 50 så jag ve inte om det var så hela tiden innan jag kom hem. Men jag märkte inget i den låga farten iaf.

P.g.a. elkrånglet så kollade jag batteriet och såg att + muttern kunde man skruva ett halvt varv till. Så jag skruva så hårt ja kunde och sen funka elsystemet perfa. Säg nu bara inte att det kan ha varit en anledning till att den har dött. Eller?

UPDATE!!! 21-04-2006
Satte in det nya tändstiftet idag, sen har jag vart ute och kört i ca 2 timmar, bl.a. en del 90. Den dog inte en enda gång :banana

Den funkar prima nu :yoparty
 
Last edited:

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Solid snake skrev:
2095424 Rengör förgasaren, byt stift.

jag kan nästan svära på att det är nått med tändstiftet, bilden va ju inte den bästa, men den ser jävligt sliten ut på bilden...

annasr som sakt för frt föggen, byt till lite större munskyke medans du ändå håller på... :tummenupp

lycka till
 

Solid snake

Guest
Mr EmCom skrev:
2095446 jag kan nästan svära på att det är nått med tändstiftet, bilden va ju inte den bästa, men den ser jävligt sliten ut på bilden...

annasr som sakt för frt föggen, byt till lite större munskyke medans du ändå håller på... :tummenupp

lycka till
Varför ska han byta till ett större munstycke när det redan är ett så pass mörkt stift?
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Jag funderar starkt på att köpa nytt tändstift då jag inte vet om den är bytt någon gång och motorn har gått 2000 mil. Men byta munstycke ska jag inte göra förren jag råkar sätta dit ett annat avgssystem :näsblod som solid säger så blir det inte bättre av det i mitt fall.
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Jag är nästan helt säker på att det är förgasaren, låter PRECIS som om det skulle vara skit i den. Ena stunden åker skiten bort från munstycket och då går det fint, men sen så täpper det för igen och då vill inte motorn åka mer. men byt tändstiftet med när du ändå håller på, det var inte allt för vackert ;)
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Tack för tipsen och för att ni orkade läsa en del iaf :hihi

Kommer köpa nytt tändstift på onsdag eller torsdag efter era svar, så får vi se om det hjälper.

Edit: vad kostar ett tändstift?
 
Last edited:

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Wargen skrev:
2095822 Tack för tipsen och för att ni orkade läsa en del iaf :hihi

Kommer köpa nytt tändstift på onsdag eller torsdag efter era svar, så får vi se om det hjälper.

Edit: vad kostar ett tändstift?


men shit... 45kr...
visste du inte det :3freak

:hihi
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top