Wargen
Fjollhoj medlem
Jag har haft min DT 125 R -02 (svensksåld) sen i september förra året. Den har funkat alldeles prima tills för några dagar sen. Då helt plötsligt när jag låg i 90 på 6an så bara dör den. Jag växlar ner fort till 5an och fullgas, den vaknar igen och allt är frid och fröjd den dagen. (den ligger inte på låga varv på 6an)
Samma sak händer dagen efter när jag ligger i 90 på 6an. Dan efter det så räcker det inte att växla ner till 5an utan jag måste ner till 4an och då vaknar den. Men inget mer sen den dagen.
Igår hände exakt samma som första gången. Men idag blev det värre. Jag kom som sagt i 90 på 6an och den dör. Jag växlar ner till 5an, 4an den vaknar. Bara några sekunder senare så dör den igen och då kommer jag ända ner till 3an men den vill inte vakna. Jag kör åt sidan och saktar ner. Den vaknar nånstans i nerväxlingen men jag stannar ändå för att kolla så att inget e galet med inställningar. Inget fel och den varvar på bra på tomgången.
Jag drar iväg igen men den dör på 3an och vaknar på lägre växel men bluddrar bara så jag stannar igen. Den funkar på tomgång men jag stänger av. Startar den efter några minuter och den startar fint. Varvar ur den riktigt rejält (inte för mycket) för att testa bara. Åker iväg igen och ja den funkar men bara till ett visst läge på gasen då börjar den bluddra och dö igen. Släpper tillbaka gasen där den funkar o kan sakta leta mig upp i växlarna med mycket lite gas, för samma händer på alla växlar.
Men så efter kanske 5-7 minuter så funkar det prima att gasa fullt igen och ja gasar glad hem.
Med tanke på gasen idag så funderar jag på ifall det är trotteln i föggen som spökar??? Jagt tog isär tändstiftet och såg då att det fanns ingen bagge men den var väldigt svart längst ner. Ska den vara så svart? Men på resten av tändstiftet hade fin färg. (Se bilder)
http://www.sims2.se/upload/dscn1226.jpg
http://www.sims2.se/upload/dscn1227.jpg
När den har dött så har den haft gott om soppa och olja, den har varit körd i minst 40-50 min och den har legat minst 5 min i 90 innan. Temperaturen i motorn har även varit normal.
Så är det någon som varit med om samma problem? Hur löste du det? Eller har någon annan ett tips?
UPDATE!!! 19-4-2006
Har varit ute och testkört med gamla tändstiftet idag då jag inte kan få tag på nytt förrens imorrn. Allt funka prima förutom att elsystemet börja cp'a och allt blinka o hade sig. Men efter 1 timmes körning så dog den igen på 5an i 70. Men det funka igen men efter 10 min så höll den på o dog hela tiden. Altså dog, levde, dog, levde osv. Sen så kunde jag bara köra i 50 så jag ve inte om det var så hela tiden innan jag kom hem. Men jag märkte inget i den låga farten iaf.
P.g.a. elkrånglet så kollade jag batteriet och såg att + muttern kunde man skruva ett halvt varv till. Så jag skruva så hårt ja kunde och sen funka elsystemet perfa. Säg nu bara inte att det kan ha varit en anledning till att den har dött. Eller?
UPDATE!!! 21-04-2006
Satte in det nya tändstiftet idag, sen har jag vart ute och kört i ca 2 timmar, bl.a. en del 90. Den dog inte en enda gång
Den funkar prima nu
Samma sak händer dagen efter när jag ligger i 90 på 6an. Dan efter det så räcker det inte att växla ner till 5an utan jag måste ner till 4an och då vaknar den. Men inget mer sen den dagen.
Igår hände exakt samma som första gången. Men idag blev det värre. Jag kom som sagt i 90 på 6an och den dör. Jag växlar ner till 5an, 4an den vaknar. Bara några sekunder senare så dör den igen och då kommer jag ända ner till 3an men den vill inte vakna. Jag kör åt sidan och saktar ner. Den vaknar nånstans i nerväxlingen men jag stannar ändå för att kolla så att inget e galet med inställningar. Inget fel och den varvar på bra på tomgången.
Jag drar iväg igen men den dör på 3an och vaknar på lägre växel men bluddrar bara så jag stannar igen. Den funkar på tomgång men jag stänger av. Startar den efter några minuter och den startar fint. Varvar ur den riktigt rejält (inte för mycket) för att testa bara. Åker iväg igen och ja den funkar men bara till ett visst läge på gasen då börjar den bluddra och dö igen. Släpper tillbaka gasen där den funkar o kan sakta leta mig upp i växlarna med mycket lite gas, för samma händer på alla växlar.
Men så efter kanske 5-7 minuter så funkar det prima att gasa fullt igen och ja gasar glad hem.
Med tanke på gasen idag så funderar jag på ifall det är trotteln i föggen som spökar??? Jagt tog isär tändstiftet och såg då att det fanns ingen bagge men den var väldigt svart längst ner. Ska den vara så svart? Men på resten av tändstiftet hade fin färg. (Se bilder)
http://www.sims2.se/upload/dscn1226.jpg
http://www.sims2.se/upload/dscn1227.jpg
När den har dött så har den haft gott om soppa och olja, den har varit körd i minst 40-50 min och den har legat minst 5 min i 90 innan. Temperaturen i motorn har även varit normal.
Så är det någon som varit med om samma problem? Hur löste du det? Eller har någon annan ett tips?
UPDATE!!! 19-4-2006
Har varit ute och testkört med gamla tändstiftet idag då jag inte kan få tag på nytt förrens imorrn. Allt funka prima förutom att elsystemet börja cp'a och allt blinka o hade sig. Men efter 1 timmes körning så dog den igen på 5an i 70. Men det funka igen men efter 10 min så höll den på o dog hela tiden. Altså dog, levde, dog, levde osv. Sen så kunde jag bara köra i 50 så jag ve inte om det var så hela tiden innan jag kom hem. Men jag märkte inget i den låga farten iaf.
P.g.a. elkrånglet så kollade jag batteriet och såg att + muttern kunde man skruva ett halvt varv till. Så jag skruva så hårt ja kunde och sen funka elsystemet perfa. Säg nu bara inte att det kan ha varit en anledning till att den har dött. Eller?
UPDATE!!! 21-04-2006
Satte in det nya tändstiftet idag, sen har jag vart ute och kört i ca 2 timmar, bl.a. en del 90. Den dog inte en enda gång
![Banana :banana :banana](/img/smilies/nya/banana.gif)
Den funkar prima nu
![Party :yoparty :yoparty](/img/smilies/nya/yoparty.gif)
Last edited: