Du med Vit 360 hk Audi kombi från Båstad.

fides

Medlem
Gick med
2 May 2012
Hoj
Suzuki TL1000R (K5)
300hk+... Har inte vartenda volvo från efter stenåldern detta?
Jag har haft ett par stycken själv (en med betydligt mycket mer tryck än så) och skulle inte säga att det ens är jämförbart med gixxern..

Beklagar sorgen till TS, tur i oturen att det ej fick fortare än så..

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
300hk+... Har inte vartenda volvo från efter stenåldern detta?

Frågar man ägarna är det nog så.
Testar man mäta upp det så får man nog leta ett tag.
Alla "steg 3" chip påstås väl ge 300hk på en T5. Men det är nog ingen som får det IRL. =)

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
verkar vara lite väl mycket "min pappa är bättre än din..." mentalitet i tråden just nu. Men för att åter gå tillbaks där det spårade ur. TS, ge oss lite smarriga detaljer osv.

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jag sitter på trampcykel nu och från polisen på plats lät det så här:
"Du verkar vara en juste kille så jag är juste också, du får detta intyg så du kan köra hem och det gäller i 48 timmar. Observera att jag skriver ut detta för att jag vill det och vi har haft en bra pratstund, det är inget som är självklart."

Så vet inte om det var specifikt just 48 timmars tillstånd men kan tänka mig att det gäller även för 24 timmar, att det beror på...fast vad vet jag egentligen..

i övrigt kan jag bekräfta straffskalan på sida 1, 36 km/h för fort 90 väg - Trampcykel 3 mån och 4kkr.

Nja om han var så snäll utan att frångå reglementet tror jag inte utan ville nog leka lite snäll.
Jag rök själv på lappen för snart 2 år sedan för 110 km/h på 70 väg och fick 4 K i böter och lappen borta i 2 månader som är minimum, överklagade och fick tillbaka lappen efter en månad. (Resemontör)

Tar de lappen vid ett visst klockslag så får du köra det dygnet ut samt påföljande dygn till 24.00, tror lagen är till för att Sverige är ett långt land och att man inte alltid befinner sig på hemorten och därmed ges en möjlighet att ta sig hem.

Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Samtidigt är det ju så att både Zatzygänget och sporthojsåkarna har en övertro på sina fordon, att med hoj rasta en bil på smiskiga kurvor kräver sin förare om bilen har något att komma med och vice versa.
Det mesta brukar hänga på föraren som sagt.

Insane

Insane
Gick med
21 Jan 2004
Hoj
Letar 1098
Tar de lappen vid ett visst klockslag så får du köra det dygnet ut samt påföljande dygn till 24.00, tror lagen är till för att Sverige är ett långt land och att man inte alltid befinner sig på hemorten och därmed ges en möjlighet att ta sig hem.

Detta stämmer inte Manneman..!

Jag har förlorat kortet några gånger och de första gångerna så fick jag alltid köra de där timmarna efteråt och det blev att jag trodde att det funkade så tills en vacker dag i Hallands län så åkte jag dit av en otroligt svin till polis som hade värsta översittarattityden och tyckte man skulle slicka hans stövlar.. Hursomhelst så hade vi en rejäl konflikt och han berätta att han tar mitt kort på plats utan att jag får de där dygnet/dygnet att köra vidare på.

Har råkat ut för ganska många poliser under min tid och sällan man stöter på någon otrevlig men denna människa var det värsta jag någonsin stött på..

Han gjorde det mycket klart för mig med att tillockmed gestikulera med pekfinger emot bröstet samtidigt som han sa "DET AVGÖR JAG" om man fick det där intyget.

Usch vilket minne, blir arg bara jag tänker på det aset och det var typ snart 10 år sedan. =)

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
är det säkert? För i sådana fall har de antingen gjort om reglerna de senaste åren eller så var polisen snäll mot mig när jag åkte för fortkörning i okt-10.. 143km/h i snitt på 100-väg.. 4000:- i böter plus trampcykel i 3mån..

Jag skulle säga att de skrev ned det för att sälja in det hos dig. För jag antar att du skrev på och erkände på plats? Det är billigare och enklare för båda parter om man inte drar det vidare utan kan komma överens på plats.
Bra deal, skulle jag säga! :)

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Detta stämmer inte Manneman..!

Jag har förlorat kortet några gånger och de första gångerna så fick jag alltid köra de där timmarna efteråt och det blev att jag trodde att det funkade så tills en vacker dag i Hallands län så åkte jag dit av en otroligt svin till polis som hade värsta översittarattityden och tyckte man skulle slicka hans stövlar.. Hursomhelst så hade vi en rejäl konflikt och han berätta att han tar mitt kort på plats utan att jag får de där dygnet/dygnet att köra vidare på.

Har råkat ut för ganska många poliser under min tid och sällan man stöter på någon otrevlig men denna människa var det värsta jag någonsin stött på..

Han gjorde det mycket klart för mig med att tillockmed gestikulera med pekfinger emot bröstet samtidigt som han sa "DET AVGÖR JAG" om man fick det där intyget.

Usch vilket minne, blir arg bara jag tänker på det aset och det var typ snart 10 år sedan. =)

Vart i Halland hände detta? Har en trolig poliskandidat nämligen:)

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Jag skulle säga att de skrev ned det för att sälja in det hos dig. För jag antar att du skrev på och erkände på plats? Det är billigare och enklare för båda parter om man inte drar det vidare utan kan komma överens på plats.
Bra deal, skulle jag säga! :)

Jag hade inget val... blev filmad bakifrån av en civilbil. Fick se filmen i "baksätet"....

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Nu framgår det ju inte annat än att det var en Audi (kombi) och att den hade 360 hk.

Tar man då en av de mindre och lättare modellerna med framhjulsdrift så kan de ju faktiskt gå ganska fort.

Närmare 300 borde inte vara helt ouppnåeligt.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
1-35 3.600 (31km/h och uppåt omhändertas körkortet på plats) <------:confused: Sedan när tog de bort 48 timmars fristen på att köra hem det fordon du framför, samt "ryker körkortet" är ett väldigt vitt begrepp om dem nu inte ändrat på definitionerna "Återkallat" samt "Förlorat" de senaste 2 åren.

-C

Sent svar men ändå då:
48 timmar gäller fortfarande men det är ingen absolut regel utan beslutas på plats av respektive polisman. Normalfallet är 48 timmar ja helt klart men det finns undantag. Du får givetvis inte "behålla" ditt faktiska körkort i 48 timmar utan du får ett medgivande på samma blankett där polisen omhändertar körkortet dvs det "ryker på plats".

Ditt körkort omhändertas precis som jag skrev inget konstigt. Polis återkallar ALDRIG körkort utan detta var innan länsstyrelsen men nu mer trafikverket (om jag kommer ihåg rätt). Förlorat körkort är något annat dvs att du tappat det i toaletten och råkat spola ner det...det är förlorat.

Polis omhändertar endast ditt körkort (vilkdet också framgår på den blankett du får med då polisen omhändertar det). Det skickas sedan snarast möjligen vidare till trafikverket som i sin tur beslutar om det skall återkallas eller återsändas.

Förlorar körkortet gör man själv...

Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det tog tre veckor för lag och ordning att slutligen skicka ut spärrtiden som blev fastställd till två månader.160 km/h från 170 km/h blev farten nedskriven till på plats på motorväg.Men det räckte ju som sagt var inte utan kortet åkte.Jag fick i sedvanlig ordning köra två dygn efteråt med ett fint litet papper i fickan istället.Fick möjliget att beklaga mig på ett hemskickat papper från Transportstyrelsen som inte hjälpte ett skit men förmodligen ser bra ut i ett demokratiskt samhälle.Förra gången i bil blev det tre månader så jag hade väl lite mer tur denna gång.

En himla tur däremot att de inte tog oss när vi fritidsrejsade uppåt landet med (icke nämnd hastighet).Då hade de nog slängt oss i buren som Audiföraren sa med ett stort smajl i ansiktet där jag fastnade i nätet en stund efter detta på min fortsatta färd uppåt.Audin var makalöst snabb och det bara rapade till om det dubbla avgassystemet varje gång han skiftade växel vilket antydde att det inte var frågan om en vanlig dagiskärra.

Trots att Blackbirden frustande hävde ur sig effekt på sjätte växeln med ett varvtal på ca 9000 varv så hade jag svårt för att hänga med denna enligt mig ganska anonyma monsterbil.Efteråt på en mack så kollade jag ner under huven på hans bil och det såg ut som om någon skohornat ner en stor lastbilsmotor i det trånga utrymmet.Snacka om kraft.Oavsett vilket så slutade det inte fullt så bra denna gång och jag härdar ut under tiden.Fridens liljor över er på Sporthoj.com och trevlig midsommar på er alla. Mvh Ankan1 :crash

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...