Dubba däck (bildubb) i Sthlm?

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Jag tänkte inte på att kolla om budhojarna hade dubbat enbart på sidorna men de dubb jag såg såg väldigt korta ut, typ bildubb. Jag är ingen expert dock, det kan mycket väl ha varit hårt slitna dubb oxo :D

Jag kör till i princip 100% asfalt (förutom den där stackars lilla grussträngen som finns utmed vägen över gärdet ;)) och jag ligger inte på direkt heller när jag kör, tar det hyfsat lungt så mina däck brukar leva rätt länge. Har hittills bara sett dubbdäck med dubbar som ser ut att sticka rätt ordentligt och jag misstänker att de svajar rätt bra på asfalt och blir rent förbannat hala.

Men som sagt, jag har aldrig provat dubbat så jag är öppen för förslag :D
Jag kör dubbat på bilen, då vet jag att det är lite halare och kränger lite mer när det är torrt, å andra är väghållningen oförändrad när man väl råkar på halka.

Mvh
Micke

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har förresten ett fräscht set dubbdäck till BMW 1200 GS/Adv om nån är intresserad?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag tänkte inte på att kolla om budhojarna hade dubbat enbart på sidorna men de dubb jag såg såg väldigt korta ut, typ bildubb. Jag är ingen expert dock, det kan mycket väl ha varit hårt slitna dubb oxo :D

Jag kör till i princip 100% asfalt (förutom den där stackars lilla grussträngen som finns utmed vägen över gärdet ;)) och jag ligger inte på direkt heller när jag kör, tar det hyfsat lungt så mina däck brukar leva rätt länge. Har hittills bara sett dubbdäck med dubbar som ser ut att sticka rätt ordentligt och jag misstänker att de svajar rätt bra på asfalt och blir rent förbannat hala.

Men som sagt, jag har aldrig provat dubbat så jag är öppen för förslag :D
Jag kör dubbat på bilen, då vet jag att det är lite halare och kränger lite mer när det är torrt, å andra är väghållningen oförändrad när man väl råkar på halka.

Mvh
Micke

Bildubb är nuförtiden av miljöskäl reglerade med vikt. Det du ska ha är dubbar för lätt lastbil etc. Totallängd ca 11-13 mm som i sin tur kräver grova offroaddäck(typ metzeler Karoo2, tkc80 etc). Utsticket på däcken för din körning torde ligga på ca 2mm.
Fram dubbar du sparsamt. Bak ber du däckgubben dubba så att du kan kompletteringsdubba nångång. Jag har aldrig limmat mina däck.

Testa sen om du är nöjd med antalet dubb. Not att det slirar rejält fortfarande vid snö- o iskörning, men så är det om man inte vill ha vandringen på asfalt) Om inte, så åker du förbi och slänger på några till.

Annars så funkar det ju som på bil det där med halkan. Dock så har hojen bara två fästpunkter i backen.....så den är inte lika förlåtande :)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Ja ni delar ju lokal,så du har säkert inte ett skvatt med dom att göra va????:D
Du sa tidigare att du ALDRIG varit i kontakt med produkten o aldrig ens sett den,ÄNDÅ säger du att d inte e nåt bra,endast det jag upplevde som konstigt o riktigt svenskt.Återigen upprepar jag att trådstartaren INTE gav intryck av att vara ute efter ett däck med 200 dubb i för att ha på sin gatkörda xr-650.Vad det gäller 24mx o 24 moto så vet jag redan hur läget e då vi gör affärer med varandra redan,FAST vi är ett oseriöst källarföretag.

Jag tror i min tur inte på skruvdubb, bara skumma källarfirmor som säljer dem och har aldrig träffat ngn med dem. Träffar inga vinterfrälsta ATV åkare dock.

Fortfarande fel kille tyvärr. Vi gör inga som helst affärer ihop, jag jobbar inte på 24moto eller 24mx. Jag jobbar i säkerhetsbranchen sedan 10 år.

Dessutom läser du mina inlägg som fan läser bibeln, dvs feltolkat. Jag vet inte vem du är och du verkar inte veta vem jag är. Kanske vet vi vilka vi är trots allt.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Det tror jag inte Sherlock. Förstår faktiskt inte ens vad du menar.
Den internetsajt du namnger under ditt nick o dina uttalanden i övrigt fick mig att tro att du va i branchen iaf.Men nu vet jag bättre.O hur fan läser bibeln har jag inte nån erfarenhet av,men d kanske e sånt DU e bra på istället.Att sitta o häckla folk till höger o vänster o kalla dom oseriösa när man inte ens vet vad man pratar om säger mer om dig än nåt annat.Trådar du gör inlägg i har ju haft en viss tendens att spåra ur o leda till personangrepp o stängning,såg att du fått beröm för det av din fanclub t.o.m. Måste va jobbigt att VILJA kunna allt o sen bara börja tjafsa jämt.Läser man ett par av dina inlägg i denna tråden så inser man ju rätt fort att du motsäger dig själv."jag har aldrig kört en saab,aldrig sett en heller,men saab e bara skit" proffsigt. over and out

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Den internetsajt du namnger under ditt nick o dina uttalanden i övrigt fick mig att tro att du va i branchen iaf.Men nu vet jag bättre.O hur fan läser bibeln har jag inte nån erfarenhet av,men d kanske e sånt DU e bra på istället.Att sitta o häckla folk till höger o vänster o kalla dom oseriösa när man inte ens vet vad man pratar om säger mer om dig än nåt annat.Trådar du gör inlägg i har ju haft en viss tendens att spåra ur o leda till personangrepp o stängning,såg att du fått beröm för det av din fanclub t.o.m. Måste va jobbigt att VILJA kunna allt o sen bara börja tjafsa jämt.Läser man ett par av dina inlägg i denna tråden så inser man ju rätt fort att du motsäger dig själv."jag har aldrig kört en saab,aldrig sett en heller,men saab e bara skit" proffsigt. over and out

Du verkar lite konstig. Hoppas vi inte är bekanta.

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
MC-proffsen i Axelsberg/Sthlm säljer mc-budsdubbade däck. Åkte själv 3 vintrar på dessa. ChengShin typ med lite bildubb på sidorna. Funkar för transport i stadstrafik.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En märklig sak som ställer till det lite är att en dubbdäcksförsedd bil har kortare bromssträcka på asfalt än dito odubbat.

Det är inte så konstigt alls faktiskt.

För att ett friktionsdäck ska få godtagbart grepp på is utan hjälp av dubb så gör man dom i mjukt gummi och med månda sajpningar.
Det får till resultat att däcket är betydligt mjukare än ett dubbdäck och följden blir att dom ger längre bromssträcka på asfalt samt lite sämre kursstabilitet.

Sammantaget så är dubbdäck bättre än friktionsdäck på alla väglag. Åtminstone för bilbruk.

Undantaget är kontinentala vinterdäck som inte är anpassade för vårt vinterväglag. Dom är bättre på asfalt än ett nordiskt dubbdäck men å andra sidan är dom ganska usla på snö, is eller slask.

Bra sommardäck ger givetvis bäst fäste på torr asfalt om inte det är för kallt som gummit blir hårt.

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
VS: Tack, vart lite mer ljus över det hela, då har jag nog inte däck nog för att montera dubb själv (eller få dem dubbade).

Lutar åt att slå en signal till MC-proffsen som farmerlip tipsade om, får hoppas sulorna inte är för dyra!

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
VS: Tack, vart lite mer ljus över det hela, då har jag nog inte däck nog för att montera dubb själv (eller få dem dubbade).

Lutar åt att slå en signal till MC-proffsen som farmerlip tipsade om, får hoppas sulorna inte är för dyra!

Testade senast färdigdubbade limmade MT21:eek:r och dom höll ca 75 mil, så det finns en hel del olika varianter att välja på. Vete tusan, men dom däcken klarade helt enkelt bara inte kyla?

Farmerlips tips lät bra. Han har ju testat däcken i tre år och kan ge ett utlåtande :tummenupp ChengShin har jag också kört med(rallydubbat på tung hoj). Billigare däck men faktiskt helt okej för prislappen. Används en hel del med endurodubb också.

Antar att mc-buden använder hojarna lite mer frenetiskt än vi vanliga. Mycket stadskörning på asfalt? Vet ju inte vilken typ av körning du hamnar i i jämförelse, men antar att det är lite mer snö/is utanför city? Nåja, bara att testa........du kan alltid efteråt be en däckgubbe komplettera med lite dubb i mitten av slitbanan på baksäcket. Be dom bara trycka i dubben på klackarna så man kan kompletteringsdubba om så behövs.

Lycka till och.......bromsa försiktigt :)

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Budens däck lär slitas betydligt hårdare än mina :D

Jag kör näst intill 100% asfalt, bor dessutom vid en sjö vilket gör att så fort det är runt nollan blir det dimma och sen snorhalt på morgonen så det är där jag kommer få mest användning för dem tror jag..

Bromsar som en kyckling vid halka :D

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Det funderade jag på men jag har inte 10k över tyvärr till ett par såna, sen tror jag inte det funkar riktigt bra på frosthalka (la ett ofrivilligt 20-meters bredställ idag när jag gick ut i bussfilen vid Liljeholmen).

Men som sagt, min erfarenhet av alternativen är begränsad :D

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Jag kan varmt rekommendera MC-Proffsen i Hägersten (Axelsberg). Skaru ha vinterdäck så köp därifrån så får du rätt grejer direkt, en del av ovanstående tips funkar inte alls. Utan dubb så står du på näsan, garanterat.

Jag hämtade ut min ny-vinterslangade XT660 i morse. 1350 kr för ett bakdäck 4,60x17 tum. De har dessutom vinter rabatt just nu.

OBS! Du ska inte ha mer än 1,5 kg lufttryck i däcken, annars blir körupplevelsen märklig.

Ps. Ser att du bor i älvsjö, PM:a om du vill provköra. Om du har 18 tum bakhjul på Hondan så har jag ett fräscht vinterdäck du kan få köpa billigt.

Har också en vinterklar fd budhoj XT600 till salu, se annonser.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...