Dubbdäck eller Friktionsdäck?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
1) för svenska förhållanden vore mer intressant att jämföra dom dubbade med nordiska odubbade än "europeiska" dito, för det är väl få som kör på europeiska odubbade om dom förväntar sig att komma fram problemfritt på andra vägar än dom största och mest nedsaltatde.

2) dom verkar helt ha missuppfattat hur älgtestet går till. Det är EN kraftig undanmanöver och tillbaka manöver, inte en slalombana.

Själv kör jag nordiskt odubbat på de tre senaste bilarna. 99.9% av tiden njuter jag av ljudnivån jämfört med dubbdäcken jag hade för tio år sedan men när det blir riktigt jävligt så hade man velat ha dubbade, sista halvmilen till byhålan är på blåsig och krokig väg som inte är prioriterad av snöröjarna och där man ibland inte orkar ligga bakom folk som kör i 20 knyck...

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Det är skillnad på Nordiska och Europeiska friktionsdäck. Ingen kan övertyga mig om att något av dem kan slå dubbdäck i broms/greppförmåga.
Kör dock med dubbfria nordiska själv, Audi med 4-hjulsdrift. Komforten är mycket bättre och om man vet att man ska ta det lugnt är det inga bekymmer.
Att däremot rekommendera dubbfritt till alla, oberoende av "körintresse" och kunskap, är helt uppåt väggarna...
My 2c.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vill påminna mig om att dubbdäck inte är lagligt i England. Men jag vill inte påstå att jag är särkilt insatt i deras lagstiftning. Det är bara något jag snappat upp i någon tråd om vinterdäck på något engelskt motorforum. Kan vara rätt underhållande läsning att se deras förhållanden till vinterdäck. Där har man fortfarande inställningen att fyrhjulsdrift kompenserar däcken. De åker på skidresa till alperna med sommardäck. Helt otänkbart för en skandinav eller de som bor i länderna i fråga.

Tycker inte det är någon särskilt vetenskaplig video direkt jämfört med andra tester man läst och sett genom åren. Det är ju bara att gå till Auto Motor och Sports hemsida eller Teknikens Världs hemsida och läsa sig till olika jämförelser och fakta och bilda sig en uppfattning om vilken typ av däck man vill ha.

Enligt testen kör man med europeiska dubbfria vinterdäck. Det är vad jag använt sedan slutet av 90- talet på mina bilar (dålig tillgång till nordiska dubbfria vinterdäck i rätt dimensioner) utan några som helst bekymmer ens under svåra förhållanden. Visst märker man skillnad på vinterväglag ifall det sitter ett nordiskt dubbfritt vinterdäck jämfört med ett europeiskt. För det allra mesta kör man på barmark här nere inte sällan i högre motorvägstempo och då upplevs faktiskt de europeiska däcken som ett trevligare alternativ. Dubbdäck har jag aldrig ens övervägt att skaffa här nere. Skulle det vara ishalka på vägarna får man helt enkelt anpassa farten.

Huvudsaken är att man använder sig av vinterdäck på sin bil vintertid. Vilken typ av vinterdäck har mindre betydelse. Jag är själv ingen förespråkare av åretruntdäck. För vissa duger det säkert utmärkt att välja ett den typen av däck om man i anpassad hastighet och marginaler åker till och från den lokala ICA Maxi handeln och hem. Det vill säga kör extremt lite och korta ärenden. Man får fundera på hur man använder bilen och köpa den typen av däck som man tror är bäst lämpade. Man bör nog inte vara allt för kategorisk i att råda andra vilken typ av däck de ska välja utan att veta hur de använder bilen och under vilka förhållanden.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har kört dubbfritt i snart 9 år, och är mer än nöjd! Jag har haft problem 3 gånger, spegelblank is med 5 cm snö på parkering, då gled det lite i sidled, helt odramatiskt, det tinade och frös där bilen stod på 5-10 cm snömodd utanför lägenheten en kväll/natt, då kom jag inte loss eftersom hjulen frös fast i groparna, men det hade inte hjälpt med dubbdäck heller, och pga totalt oplogade vägar körde jag fast i Bromma Blocks :huvet Men det hade inte blivit bättre med dubbdäck heller, snarare att jag hade behövt en TGB13, BV302 eller så istället.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
De har även lagt upp en video som jämför nordiska mot europeiska friktionsdäck. Dock inga dubbdäck mot nordiska friktionsdäck vilket jag skulle tycka är den jämförelsen som vore mest logisk.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Moderna dubbdäck går nästan lika tyst och är överlägsna nordiska dubbdäck på alla underlag.
Jag kör åkatilljobbetholken på europeiska åretruntdäck.
De är fantastiskt dåliga.

Tjita1

Guest
Men det finns väl ingen som kan argumentera att dubbdäck har bättre bromssträcka än nordiska friktionsdäck på bart väglag, vilket vi i södra Sverige har ungefär kanske 99,8% av året?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kör dubbat både på firmabil och privatbil då jag åker mycket på bondplogade vägar och dylikt. Samt när man åker till skidbackarna så är det dumdristigt att vara utan dubbdäck men på pendlarbilen som rullar ca 90% motorväg om året så skulle det sitta fint med friktionsdäck.
Kan man stå ut med ljudet som uppstår på de flesta dubbdäck så är de ju överlägset bäst.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Dubbdäck inget snack om annat.
Snacket om att vi har 99% barmark skiter jag i.
De gånger det är svartis och annat lömskt skit då folk ligger i diket eller mejar ner mitträcket och sen blir påkörda bakifrån så är jag tacksam att man har dubbdäck de "få" gånger det är skarpt läge.

Men det är min åsikter.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Istället för europeiska vinterdäck kan man lika gärna köra på nordiska sommardäck. De sistnämnda fungerar jämförelsevis bättre i svenskt vinterklimat.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nordiska friktionsdäck är min favorit, ja dubb är bättre när det är halt men perioden när det är halt på riktigt är för kort i skåne.
Tycker det är en stor fördel att välja smalare och högre profil än vad många tillverkare specar original. På min nya släde som väger 1170kg så är original vinterdäck 215/55-17 vilket var totalt värdelöst så fort det blev vitt på backen. Sålde vinterhjulen som rullat 30mil och köpte nya fälgar med 175 breda däck i 15" vilket var betydligt bättre.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har inte kört dubbat på 13år.. har använt regummerade däck av svensk tillverkare och bytt varje år. Kör på allt från översaltade skånska byvägar till oplogade fjällvägar med framkrafsare. Inga problem på 20000mil.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Mina vinterdäck är godkända för 270km/h, europeiska odubbade. Man får ju prioritera helt enkelt :)

De dubbade ligger och skräpar i en hög någonstans, fast vad jag minns var det mer cordsläpp än dubb kvar på dom. Brukar mest vara markfrigången som begränsar vart S6:an tuggar sig fram, ibland får man plocka fram spaden och skotta bort lite snö så hjulen når backen igen innan man är loss...

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Egen erfarenhet efter två vintersäsonger odubbat är att det suger get.......

Kan leva med att dubbat låter lite mer (marginell skillnad) då vetskapen att greppet är
mycket bättre när man väl kommer på hårdpackad snö/is.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad som passar bäst beror ju väldigt mycket på i vilken landsända man bor. Är det i skåne/blekinge där de dränker vägarna totalt i salt, och temperaturen oftast håller sig hyfsat lågt så känns dubbdäck väldigt onödigt, men i norra änden av landet där det inte varesgi saltas eller temperaturen eller snötäcket håller sig på rimliga nivåer kan nog dubb funka bättre.

Själv kör jag på de vinterdäcken som följde med senaste bilen varje år. Det kan bli väldigt spännande när man fått tag på en gammal rishög som något äldre par haft att köra en kilometer till affären med de senaste 10 åren. Har för mig att en av bilarna kom med 10 år gamla vinterdäck. Halt var det iaf. Och sommardäcken var inte bättre de, urgamla, stenhårda regummerade... Som tappade sulan när jag puttrade hemåt på E4 en gång. XD

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Vad som passar bäst beror ju väldigt mycket på i vilken landsända man bor. Är det i skåne/blekinge där de dränker vägarna totalt i salt, och temperaturen oftast håller sig hyfsat lågt så känns dubbdäck väldigt onödigt, men i norra änden av landet där det inte varesgi saltas eller temperaturen eller snötäcket håller sig på rimliga nivåer kan nog dubb funka bättre.

Nja sen fryser skiten till is för de envisas med att salta vid ca 4-5 minus så det löser upp saltet och sen fryser till direkt igen, livsfarligt rent ut sagt!!!!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO