Dubbdäck eller Friktionsdäck?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja sen fryser skiten till is för de envisas med att salta vid ca 4-5 minus så det löser upp saltet och sen fryser till direkt igen, livsfarligt rent ut sagt!!!!

Mjoh, sant... Tror det hade varit bättre att skita i att salta i hela landet, så hade folk fått lära sig att köra i halka istället och inte bara tro att det går att elda på som om det vore torr, varm asfalt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hörde denna nyhet på radion nyss, "Kraftig begränsning av dubbdäck skulle rädda liv".
http://www.dn.se/debatt/kraftig-begransning-av-dubbdack-skulle-radda-liv/
Jag känner mig mållös men medicinforskare bör ju ha goda kunskaper om däck och Tyskland, Polen och Nederländerna har ju dubbdäcksförbud... :huvet

Och dubbdäck har ju sämre grepp på våta eller torra vägar... Jag undrar hur många patienter våra medicinforskare brukar få in som oavsett däck har sladdat av vägen på torr asfalt?

Jag kan iofs även själv ifrågasätta användandet av dubbdäck i tex Skåne men vårt land är ganska långt. Något slags styrmedel behövs kanske för att minska okynnesanvändandet av dubbdäck, så en extra skatt på dubbdäck kan jag ju tycka vore befogad.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hörde denna nyhet på radion nyss, "Kraftig begränsning av dubbdäck skulle rädda liv".
http://www.dn.se/debatt/kraftig-begransning-av-dubbdack-skulle-radda-liv/
Jag känner mig mållös men medicinforskare bör ju ha goda kunskaper om däck och Tyskland, Polen och Nederländerna har ju dubbdäcksförbud... :huvet

Och dubbdäck har ju sämre grepp på våta eller torra vägar... Jag undrar hur många patienter våra medicinforskare brukar få in som oavsett däck har sladdat av vägen på torr asfalt?

Jag kan iofs även själv ifrågasätta användandet av dubbdäck i tex Skåne men vårt land är ganska långt. Något slags styrmedel behövs kanske för att minska okynnesanvändandet av dubbdäck, så en extra skatt på dubbdäck kan jag ju tycka vore befogad.

De flesta i Skåne väljer redan idag att köra med dubbfria nordiska, centraleuropeiska eller året runt däck. Känns som det är ett icke-problem ärligt talat om några väljer att köra med dubbdäck för att de tycker att behovet finns. Det finns ju folk som är bosatta här nere i Skåne men har hela landet som arbetsområde och kör på vägar där dubbdäck kanske är motiverat. Det blir löjeväckande att försöka bestämma att folk i Skåne inte får köra med dubbdäck medan en bosatt i Norrland får välja fritt. Behovet måste få styra. Det fungerar ju inte särskilt bra att förbjuda en gata i Stockholm direkt. I princip omöjligt att se till att det efterlevs utan att kontrollera varje bil som passerar. Jag kan tänka mig att många kör på gatan i fråga oavsett vad skylten säger. Det är ju bara att ta böterna om man mot förmodan skulle ha en kontroll på samma sätt som folk chansar och kör lite för fort ibland eller struntar i att lägga i p-avgift.

Sedan kan man fråga sig om det verkligen är dubbdäcken som sliter på vägarna här nere som artikeln försöker påvisa. Tror snarare att det är all tung trafik i kombination med allt vägsalt man spyr ut på vägarna i tid och otid som sliter mest. Slitaget blir extra stort på våren när tjälen släpper ur marken. Har märkt en kraftig försämring av vägarnas skick efter de senaste tre årens lite hårdare vintrar här nere jämfört med tidigare. Svårt att se sambandet mellan användning av dubbdäck. Den är nog rätt konstant eller avvikande jämfört med tidigare år från det att man införde vinterdäckslagen i Sverige.

Vad gäller farliga partiklar kommer de väl från mycket annat än bara det som frigörs när vägbanan slits upp? Folk har ju börjat köpa dieselbilar i allt högre utsträckning än tidigare.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dieseldriven-bil-rena-miljoboven_6936541.svd

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
De flesta i Skåne väljer redan idag att köra med dubbfria nordiska, centraleuropeiska eller året runt däck. Känns som det är ett icke-problem ärligt talat om några väljer att köra med dubbdäck för att de tycker att behovet finns. Det finns ju folk som är bosatta här nere i Skåne men har hela landet som arbetsområde och kör på vägar där dubbdäck kanske är motiverat. Det blir löjeväckande att försöka bestämma att folk i Skåne inte får köra med dubbdäck medan en bosatt i Norrland får välja fritt. Behovet måste få styra. Det fungerar ju inte särskilt bra att förbjuda en gata i Stockholm direkt. I princip omöjligt att se till att det efterlevs utan att kontrollera varje bil som passerar. Jag kan tänka mig att många kör på gatan i fråga oavsett vad skylten säger. Det är ju bara att ta böterna om man mot förmodan skulle ha en kontroll på samma sätt som folk chansar och kör lite för fort ibland eller struntar i att lägga i p-avgift.

Sedan kan man fråga sig om det verkligen är dubbdäcken som sliter på vägarna här nere som artikeln försöker påvisa. Tror snarare att det är all tung trafik i kombination med allt vägsalt man spyr ut på vägarna i tid och otid som sliter mest. Slitaget blir extra stort på våren när tjälen släpper ur marken. Har märkt en kraftig försämring av vägarnas skick efter de senaste tre årens lite hårdare vintrar här nere jämfört med tidigare. Svårt att se sambandet mellan användning av dubbdäck. Den är nog rätt konstant eller avvikande jämfört med tidigare år från det att man införde vinterdäckslagen i Sverige.

Vad gäller farliga partiklar kommer de väl från mycket annat än bara det som frigörs när vägbanan slits upp? Folk har ju börjat köpa dieselbilar i allt högre utsträckning än tidigare.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dieseldriven-bil-rena-miljoboven_6936541.svd

Tycker det knastrat ganska bra på asfalten i Skåne redan från oktober.

Med en straffskatt på dubbdäck så är det fortfarande frivilligt att använda dubbdäck men man har skapat lite mer incitament att välja dubbfritt.

Tror partiklarna från avgaser resp dubbdäck är ganska lätta att separera i en analys eftersom de skiljer sig ganska avsevärt i storlek. Särskilt på moderna bilar med partikelfilter.

Och bara så ingen ska hugga på att jag skulle ha personliga motiv så har jag dubbdäck på bägge mina bilar. Skulle dock köpa dubbfria om jag hade haft en bil som bara rullade i Skåne.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tycker det knastrat ganska bra på asfalten i Skåne redan från oktober.

Med en straffskatt på dubbdäck så är det fortfarande frivilligt att använda dubbdäck men man har skapat lite mer incitament att välja dubbfritt.

Tror partiklarna från avgaser resp dubbdäck är ganska lätta att separera i en analys eftersom de skiljer sig ganska avsevärt i storlek. Särskilt på moderna bilar med partikelfilter.

Och bara så ingen ska hugga på att jag skulle ha personliga motiv så har jag dubbdäck på bägge mina bilar. Skulle dock köpa dubbfria om jag hade haft en bil som bara rullade i Skåne.

Om det är någon som kör med dubbdäck redan i oktober här nere då har de nog kört hela året med dubbdäcken. Det är först i mitten på november man bör börja fundera på att byta till vinterdäck i dessa breddgrader om man håller sig här nere och inte ska köra norrut.

Om det är lätt att separera varifrån partiklar kommer från borde man anstränga sig mer i att försöka presentera en mer objektiv samt nyanserad syn än vad man hittills gjort. Då hade man fått en större acceptens. Om t ex diesel bilar verkligen är ett miljöproblem fortfarande vilket artikeln jag länkade gjorde gällande borde man ha hög skatt på dem trots att de nya bilarna har partikelfilter och dylikt. Då hade folk kanske inte valt att köpa diesel bilar i den utsträckningen man gjort under senare år. Samma sak med dubbdäck. Men då får man bryta ner problemet och sätta det i perspektiv annars blir det bara löjeväckande.

Här nere i Helsingborg har man gods och färjetrafik som spyr ut farliga partiklar över staden via vindarna och så satsar man på att bygga om vägar för att begränsa trafiken på vissa trafikleder. Det enda man lyckas med är att folk väljer sidovägar istället. Gods och färjetrafiken går på internationellt vatten och den kan man inte komma åt. Sedan har man industrier runt Östersjön som säkert inte är de bästa ur miljöhänseende. I Danmark eldar man fortfarande kol för att värma upp bostäder. Som sagt ibland önskar man att det fanns lite perspektiv på saker och ting när det gäller debatter. Dessa läkarna som uttalade sig har givetvis sin agenda. Trafikforskare en annan och vi trafikanter ytterligare en.

Som jag skrev ovan kör jag själv på dubbfria centraleuropeiska vinterdäck här nere. Större huvudvägar här nere är så gott som snö och isfria större delen av vintern. Jag är neutralt inställd till dubbdäck. Tror inte att jag hade skaffat dubbdäck ens om jag bodde i djupaste skogarna i Norrland. Där hade man nog haft större nytta av bra markfrigång och fyrhjulsdrift beroende på hur bra snöröjningen är.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om det är lätt att separera varifrån partiklar kommer från borde man anstränga sig mer i att försöka presentera en mer objektiv samt nyanserad syn än vad man hittills gjort. Då hade man fått en större acceptens. Om t ex diesel bilar verkligen är ett miljöproblem fortfarande vilket artikeln jag länkade gjorde gällande borde man ha hög skatt på dem trots att de nya bilarna har partikelfilter och dylikt. Då hade folk kanske inte valt att köpa diesel bilar i den utsträckningen man gjort under senare år. Samma sak med dubbdäck. Men då får man bryta ner problemet och sätta det i perspektiv annars blir det bara löjeväckande.

Dieselbilar producerar mer partiklar och mer NOx än bensinbilar men mindre HC och mindre CO2. Sen är det väl som att välja mellan pest och kolera.
Men det går ju lite mode i det där bland våra politiker och just nu tror politikerna att CO2 är det enda viktiga.

Och vad en ny bil släpper ut behöver man inte spekulera så mycket i eftersom det är reglerat.

Vad dubbdäcken producerar är väl dock lite mer osäkert.

Bifogat

• Euronorms_Diesel.png
    Euronorms_Diesel.png
    9.9 KB · Visningar: 75
  • Euronorms_Petrol.png
    Euronorms_Petrol.png
    10.6 KB · Visningar: 75

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Dieselbilar producerar mer partiklar och mer NOx än bensinbilar men mindre HC och mindre CO2. Sen är det väl som att välja mellan pest och kolera.
Men det går ju lite mode i det där bland våra politiker och just nu tror politikerna att CO2 är det enda viktiga.

Och vad en ny bil släpper ut behöver man inte spekulera så mycket i eftersom det är reglerat.

Vad dubbdäcken producerar är väl dock lite mer osäkert.

Mode var ordet. Det kan säkert svänga fler gånger när det passar. Robert Collin har skrivit ännu en krönika. Han går igång så fort någon kritiserar dubbdäck. Jag kan inte bedöma sanningshalten i det han skriver, men nog ligger det lite i att man måste nyansera saker och ting och sätta det i ett större perspektiv.

http://www.aftonbladet.se/bil/article17885100.ab

3. Forskarna har fel, ingen har lyckats visa att dubbdäcken drastiskt ökar halten av PM10. Jag frågade tidigare i dag i radions P4 Extra forskaren Anders Melker om han kunde svara på hur stor andel av PM10-partiklarna som kommer från byggen och rivningar, hur mycket som kommer från sanden som snösvängen sandar gator och vägar med och hur mycket som kommer från dubben. Det kunde han förstås inte. Ändå är det just dubbdäcken som ska förbjudas.

Jag är Sahara just nu, i den Sydmarockanska ökenstaden Tantan. det har legat ett lila lock över öknen hela dagen. PM10. Sand från öknen. Samma sand som driver in över Spanien med sydliga vindar, ända upp till Barcelona, samma sand som gör att Spanien har dispens från EUs PM10-regler. Inga dubbdäck i Spanien. Ändå PM10. Inga dubbdäck i Sahara, ändå PM10 i halter som vi inte kan drömma om på Hornsgatan. Och för två veckor sedan var jag i Peking. Partikelhalterna var över 400 flera dagar. Tio gånger över EUs gränsvärde. Inga dubbdäck.
Alla förstår att PM10 har många olika orsaker. Utom i Sverige där dubbdäcken får hela skulden. För det är lättast.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Halvsant.
Dubbdäck är sämre på barmark än "kontinentala" friktionsdäck, men bättre än "nordiska".
Ju bättre friktionsdäcken är på snö och is, ju sämre är de på barmark.
Dubbdäcken klarar sig bättre eftersom det krävs lite stabilare compound för att dubben skall fungera.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Gods och färjetrafiken går på internationellt vatten och den kan man inte komma åt.

Sist jag kollade låg helsingborg inom specialområdet som får snudd på orimliga svavelkrav -15.
Men jo. Det är enklare att ge sig på landtrafiken som per fordon släpper ut mindre men per kg transporterat gods släpper ut mer.

Hur mycket är man villig att göra avkall på för miljön är väl frågan.

Angående dubb vs friktion orkar jag inte ens kommentera.
Varje
Jävla
År

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...