De flesta i Skåne väljer redan idag att köra med dubbfria nordiska, centraleuropeiska eller året runt däck. Känns som det är ett icke-problem ärligt talat om några väljer att köra med dubbdäck för att de tycker att behovet finns. Det finns ju folk som är bosatta här nere i Skåne men har hela landet som arbetsområde och kör på vägar där dubbdäck kanske är motiverat. Det blir löjeväckande att försöka bestämma att folk i Skåne inte får köra med dubbdäck medan en bosatt i Norrland får välja fritt. Behovet måste få styra. Det fungerar ju inte särskilt bra att förbjuda en gata i Stockholm direkt. I princip omöjligt att se till att det efterlevs utan att kontrollera varje bil som passerar. Jag kan tänka mig att många kör på gatan i fråga oavsett vad skylten säger. Det är ju bara att ta böterna om man mot förmodan skulle ha en kontroll på samma sätt som folk chansar och kör lite för fort ibland eller struntar i att lägga i p-avgift.
Sedan kan man fråga sig om det verkligen är dubbdäcken som sliter på vägarna här nere som artikeln försöker påvisa. Tror snarare att det är all tung trafik i kombination med allt vägsalt man spyr ut på vägarna i tid och otid som sliter mest. Slitaget blir extra stort på våren när tjälen släpper ur marken. Har märkt en kraftig försämring av vägarnas skick efter de senaste tre årens lite hårdare vintrar här nere jämfört med tidigare. Svårt att se sambandet mellan användning av dubbdäck. Den är nog rätt konstant eller avvikande jämfört med tidigare år från det att man införde vinterdäckslagen i Sverige.
Vad gäller farliga partiklar kommer de väl från mycket annat än bara det som frigörs när vägbanan slits upp? Folk har ju börjat köpa dieselbilar i allt högre utsträckning än tidigare.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dieseldriven-bil-rena-miljoboven_6936541.svd