Dubbdäck?

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Äntligen! Snart borde det börja frysa och man får sladda med dubbdäcken igen. :tummenupp Frågan är bara vad man skall ha för dubbisar? Har själv provat Michelin och det fungerade väl OK tills dubben började lossna i framdäcket. Köpte nya dubbdäck till Kawan i januari, Cheng någonting fram och Metzler bak. Fram fungerar det kanonbra men bak är det ren misär plus att bakdäcket är sopslut. Provade mäster Olofs moped med Dunlop (tror jag det var) dubbisar och fästet kändes likvärdigt med Metzler.
Så vad säger experterna?

Bör väl nämna att jag kör mest plogad crossbana med snö, is och några grusfläckar. Skulle vilja köra mer isbana men Olle bor ju så ocentralt...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Trelleborgarna fram iaf går typ aldrig sönder :) Tror inte det är så många förutom dem och finnarna (kisarengas) som har gummi som duger för vinterföre, tråkigt värre.

Dessutom är det inte jag som bor ocentralt, utan du :p :pannkyss

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Trelleborgarna fram iaf går typ aldrig sönder :) Tror inte det är så många förutom dem och finnarna (kisarengas) som har gummi som duger för vinterföre, tråkigt värre.

Dessutom är det inte jag som bor ocentralt, utan du :p :pannkyss
Hur är greppet och livslängden bak för Trelleborg? Kisarengas det var nått nytt för mig, vilka säljer dem? Kanske skulle köpa sådana bara för det konstiga namnets skull...

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Hur är greppet och livslängden bak för Trelleborg? Kisarengas det var nått nytt för mig, vilka säljer dem? Kanske skulle köpa sådana bara för det konstiga namnets skull...
Jofrab säljer ju cheng shin-däcken för 800kr bak och 600 kr fram. Vet inte om det är deras endurodubbade däck men är de det så är dom ju GRYMT prisvärda. Har inte haft såna själv men det är många som är nölda med dom.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Michelin räknas väl till de bästa för endurokörning? Trelleborg är sämre nu än de var förr. Metzeler bakdäck tycker jag är bra, de biter i fint på halt underlag.
BF goodrich är jag riktigt nöjd med också.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj

Dom är sämre bak än fram i min erfarenhet

Kisarengas vet jag inte riktigt vilka som säljer i Sverige, samma folk som säljer finndubb gissar jag, iomed att det är kisarengas som gör finndubben :tummenupp

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Mitas funkar bra tycker jag.Betydligt mjukare att lägga om än Trelleborg också(det är iofs det mesta)vilket är ett plus.Här har du en som har bra koll på dubbdäck annars: www.ddp.nu

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Mitas funkar bra tycker jag.Betydligt mjukare att lägga om än Trelleborg också(det är iofs det mesta)vilket är ett plus.Här har du en som har bra koll på dubbdäck annars: www.ddp.nu

Någon som testat Duro finndubben som dom säljer? Skulle gärna vilja ha ett utlåtande både vad gäller grepp o hållbarhet innan man handlar.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Lägg gärna in länkar på företag som säljer billiga endurodubbade däck. Jag hade några men de försvann i datorkrasch.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Någon som testat Duro finndubben som dom säljer? Skulle gärna vilja ha ett utlåtande både vad gäller grepp o hållbarhet innan man handlar.

Bättre än allt annat men de bakdäcken som de säljer där går åt som smör. Framdäcken håller bra

Kisarengas (de där finndubben på sidan är kisarengas) har ett bakdäck som har sämre grepp men bättre livslängd, det har jag kört med två säsonger och nu börjar det väl vara färdigt men... Tror att däcket heter Kisarengas ICE.

Finndubb får man inte använda utanför isbanan för att det är så grymt bra grepp i dem att även om man rullar så sliter man sönder däcket och tappar dubb.

Edit, skulle jag beställa endurodubb från den sidan skulle jag välja duro fram och kings tire bak :tummenupp

Last edited:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Bättre än allt annat men de bakdäcken som de säljer där går åt som smör. Framdäcken håller bra

Kisarengas (de där finndubben på sidan är kisarengas) har ett bakdäck som har sämre grepp men bättre livslängd, det har jag kört med två säsonger och nu börjar det väl vara färdigt men... Tror att däcket heter Kisarengas ICE.

Finndubb får man inte använda utanför isbanan för att det är så grymt bra grepp i dem att även om man rullar så sliter man sönder däcket och tappar dubb.

Edit, skulle jag beställa endurodubb från den sidan skulle jag välja duro fram och kings tire bak :tummenupp

Så du menar att duro-däcken är samma som Kisarengas?
Vart hittar man Ice-modellen då?

Major

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
KTM 525++ Motard
Ska du köra Isbana med Endurodubb så finns det bara en kombination som
funkar "enligt mig".
Cheng Shin C855 fram 22:eek:r runt om och spretade utåt på sidorna.
Pirelli MT21 bak.

Har kört isbana de senaste 5 åren och kommit fram till denna kombination,
har testat andra märken men inget som håller i lika bra som dessa.
Bra livslängd både fram och bak, 4 år på fram 1-2 på bak beroende på hur
brutal du är.
Denna uppsättning är vad de flesta av toppförarna använder i Nyströms Isbane Cup...

Jag beställer mina däck från Lasses Rallyservice i Alunda, bra priser och leveranser.....
:tummenupp

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
2 X
Jag va till finland för 3v sen hämta ett gäng med finndubb men dom e slutsålda nu..

Åker en sväng till före jul o en efter nyår,bara o hojtta till om de är någon som vill ha lite finska dubb..

Bifogat

• I5432.JPG
    I5432.JPG
    42.4 KB · Visningar: 244

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag va till finland för 3v sen hämta ett gäng med finndubb men dom e slutsålda nu..

Åker en sväng till före jul o en efter nyår,bara o hojtta till om de är någon som vill ha lite finska dubb..

Vad kostar det? Går det att montera även i ett "R" däck?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Tror nog att han köper kompletta däck, men jag kan ju ha fel.
Appropå finndubb btw, jag har som alltid undrat. Är det bara för att de kommer från Finland som de heter så? :dumfråga

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Tror nog att han köper kompletta däck, men jag kan ju ha fel.
Appropå finndubb btw, jag har som alltid undrat. Är det bara för att de kommer från Finland som de heter så? :dumfråga

Ja som jag förstått det var det finnarna som uppfann dem :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!