Fungerar det att köra försiktigt med 5mm dubb på asfalt? Eller blir det nästan lika illa som endurodubb?
Jag kommer kanske köra 10 mil snöbelagd väg och 3 mil asfalt per vinter. Med andra ord är jag inte i Saarela vinterkörningsklassen. Så jag vill inte lägga mer pengar på dubb än jag behöver för att få rasta DR650'n några få mil.
Ne, 5mm är för mycket. Dessutom har jag dom bara på sidorna som säkerhetsdubb. Goldice Screws(USA:s motsvarighet till Kanadas Koldkutter) funkar inte på asfalt heller.
Jag kör en hel del asfalt med min. GoldIce screwen tar inte då i backen. En kostnadsbesparing bara. 232 GoldIce screws för ca 160 kronor jämfört med 232 BestGrip för ca 1600:-.
Detta är dock mitt sätt att köra, dubba och använda en hoj. Finns massor av andra sätt också....som förmodligen är minst lika bra för deras körning.
Vi är dessutom alla olika vad gäller geografi, körsätt och hur körvana vi är. En dubbning passar inte alla och man kan sen prova sig fram, tex genom att fylla på med mer dubb.
Notrightrider är en erfaren riktig vintertestare och har gjort en bra sammanställning.
SK bildubb idag är reglerade i vikt med blandning av alutjosan mm. Förr var dom i stål. Jag har istället använt lastbilsdubb(lastvagnsdubb) som brukar ha en totallängd på ca 13mm. Dock så är det ju nuförtiden dyrt att lämna in för dubbning.
Skruvdubb är ett mysgöra. Man gör en strategi runt dubbningen först. Lite bärs och.......
Dessutom, man kan skruva ut dom och återanvända däcken på sommaren.
Regel nr ett är i alla fall:
Du kan ite få allt i en dubbning, dvs....tro att man kan harva djupsnö ena stunden och sen mata asfalterad motorväg i nästa sekund. Nånstans måste man välja vad man ska i första hand använda sitt vinterkörande.....