Dubbel turbo

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Förmodar att den motorn har mycket mindre gasström så avgashuset har säkerligen fel vinkel på turbinen samt troligen förlitet.

Kolla turbomapp efter flöde och tryck. Köp en passande turbo för tillämpningen.

Edit:

Skall man köpa begturbo så leta efter en bil med lite mindre/samma effekt än vad målet för bygget är. Då ligger man inte helt fel ute. Oftast kommer trycket på dubbla varvtalet emot bil då cylindervolymen är halverad och så stämmer troligen gasflödet vid toppeffekt/maxvarv hyffsat.

Jag har för mig att det finns en tumregel som säger att ett diesel aggregat klarar att leverar ca 1,8 - 2 ggr effekten på en bensinmotor. Finns det fler som har erfarenhet?

tex 1,9 passat TDI ca 130 hk, går att stressa till 170 hk isf så borde detta aggregat passa ypperligt på en 750.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag har för mig att det finns en tumregel som säger att ett diesel aggregat klarar att leverar ca 1,8 - 2 ggr effekten på en bensinmotor. Finns det fler som har erfarenhet?

tex 1,9 passat TDI ca 130 hk, går att stressa till 170 hk isf så borde detta aggregat passa ypperligt på en 750.

Dieselagg är lika ofta stora och klarar höga tryck som de är smala i registret och kommer högt upp i varv om toppeffekten skall hamna rätt. Vill man fultrimma en bil som skall ha bra pulver 4-6000rpm kan det vara en väg att gå. Men tja det är alltid en avvägning billigt/optimalt. Även om detta är en mindre modell så tror jag att prestandan skulle vara av liknande karaktär.

Edit: Med detta inte sagt att det inte funkar utan att det finns en anledning varför diesel / bensin turbo oftast skiljer och då inte enbart i känsligheten av avgastemp.
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Dieselagg är lika ofta stora och klarar höga tryck som de är smala i registret och kommer högt upp i varv om toppeffekten skall hamna rätt. Vill man fultrimma en bil som skall ha bra pulver 4-6000rpm kan det vara en väg att gå. Men tja det är alltid en avvägning billigt/optimalt. Även om detta är en mindre modell så tror jag att prestandan skulle vara av liknande karaktär.

Edit: Med detta inte sagt att det inte funkar utan att det finns en anledning varför diesel / bensin turbo oftast skiljer och då inte enbart i känsligheten av avgastemp.

Nja.. om du tittar på ett agg. till en WV 1.9 TDI så är det väldigt litet samt leverar högt tryck redan från 1900 RPM samt håller i bra upp till 5000.

Jag tror att du tänker på aggregat i lastbilsstorlek.
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
Original-turbon till tdi har micro litet avgshus samt mini kompressordel och inget man ska monta på en fet 750.
Skaffa ett mitsu-agg typ 16-19 med 6ans avgashus eller större i stället, grym kapacitet i förhållande till storlek/pris
Bättre att ha fett med pulver efter 6000-8000rpm= mer sugmotorkänsla samt att motorn håller garanterat bättre med större turbo, (mindre avgasmottryck)

Jag kör själv med ett megastort KKK27 på 1300cc o det funkar jävligt bra.

:tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hrm.. Sen är där en fundamental (generellt sett) skillnad mellan villapanneaggregat och sådana som är gjorda för de som går på MC-bränsle. (Enl. devisen, Diesel i bilen och bensin i bågen)
Det är inte riiiktigt samma material i alla delar dessa agg. jämfört med varann.

"Jamen jag kör på ett gammalt lastbilsagg och det funkar ju visst".
Ja, man kan köra hoj med två punkterade däck, det går jag har provat, men jag rekommenderar det inte ÄNDÅ. Ska man köra turbo, så ska man ha rätt turbo...
 

carpediem

WHY IS RUM GONE?
Gick med
22 Apr 2007
Ort
i ett hus?
Hoj
Suzuki rm 250 05 fmx mod
Kom o tänka på att volvo har ju på sina 940 serie bilar ltt= lätt trycks turbo och sedan vanliga turbo bilar tror lttn laddar från ca 1500rpm till 3000rpm och doms vanliga turbo från ca 3000rpm till 5000-6000rpm isåfall skulle man ju kunna ta 2st såna som någon sa så har man 2st som gör att det laddas hela tiden i princip skulle kanske funka?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kom o tänka på att volvo har ju på sina 940 serie bilar ltt= lätt trycks turbo och sedan vanliga turbo bilar tror lttn laddar från ca 1500rpm till 3000rpm och doms vanliga turbo från ca 3000rpm till 5000-6000rpm isåfall skulle man ju kunna ta 2st såna som någon sa så har man 2st som gör att det laddas hela tiden i princip skulle kanske funka?

Vet inte hur det är på Volvo, men på Saabs lättryckare är det samma aggregat som på fulltryckarna, bara andra grejor som styr laddtrycket mm, som t.ex. APC.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kom o tänka på att volvo har ju på sina 940 serie bilar ltt= lätt trycks turbo och sedan vanliga turbo bilar tror lttn laddar från ca 1500rpm till 3000rpm och doms vanliga turbo från ca 3000rpm till 5000-6000rpm isåfall skulle man ju kunna ta 2st såna som någon sa så har man 2st som gör att det laddas hela tiden i princip skulle kanske funka?

Nja voblos 940LTT(B230FK) har ett Td04h-13c med 6cc avgashus. Deras motsvarande fulltryckare har samma modell av aggregat med samma avgashusstorlek. (B230FT)

Anledningen till att dessa agg vaknar tidigare är just det mindre avgashuset som tvingar upp varvtalet på aggregatet tidigare. Slutsats; du skall ragga aggregat med litet avgashus. Ett IHI RHB5(Fiat) eller varför inte ett TD04 med 5cc avgashus.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top