Dubbel vägskatt?

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Satt och funderade lite...

Varför behöver jag betala vägskatt för både bilen och hojen?

Alltså, det är inte så att jag tycker att det är för dyrt utan mest för sakens skull...

Jag ägen en bil och en hoj. Varför ska jag betala för båda när jag omöjligtvis kan köra båda samtidigt?

Om jag äger 2 bilar så får jag ju betala ca 4-5000:- om året men kan bara smutsa ner miljön och slita på vägarna för 2000.

Borde det inte vara en fordonsskatt per person som har fordon? Typ "Ta två, betala för en. Vi bjuder på den billigaste."

Som sagt, jag skulle "spara" 172 spänn eller nåt sånt om dom bjussade på den billigaste men det är inte stålarna jag funderar över utan mest det att jag måste betala för något jag inte kan utnyttja. Typ.

Detta är alltså inget gnäll utan mer bara en liten filosofisk tanke. Argumentera gärna mot så jag förstår varför det är som det är. :)

/Lucky9

Edit: ändrade från "per hushåll" till "per person" eftersom ett hushåll kan köra fler fordon samtidigt.

Last edited:

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
jag hade jätte gärna betalt 2-3 gånger högre vägskatt för hojjen om jag bara visste att de la pengarna på att inte göra skitlagningar av vägarna som är livsfarliga för oss hojjåkare!

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Nä det är sant.

Man betalar ju bara en TV-licens per hushåll även om man har 35 TV-apparater.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Gustav1 skrev:
Nä det är sant.

Nej, men med ett hushåll så sliter du inte på tv-mottagningen, men det gör du med bilarna. Tycker det är naturligt att betala för alla fordon man äger. Skulle det vara så att man bara betalar för ett så finns det stor risk att folk köper en bil till och börjar köra mer bil vilket i sig innebär mer utsläpp. Skulle det vara samma sak med försäkringar och sånt? I så fall kan vi rabbla upp en rad olika saker där vi bara ska betala för ena grejen.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Erkänn att din tjej kör bilen medan du kör hojen ibland! :mad:
Det är sånt vi på STATEN vill komma åt. Fusk och elände.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Det enda som stör mig med vägskatten är skicket på vägarna, vart går alla pengar egentligen för inte är det till vägarna.

Högsta skatterna och dom sämsta vägarna hur går det ihop, om det inte ska va ett led i nollvisionen förstås med noll överlevande i trafiken.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
P@trik skrev:
Det enda som stör mig med vägskatten är skicket på vägarna, vart går alla pengar egentligen för inte är det till vägarna.

Högsta skatterna och dom sämsta vägarna hur går det ihop, om det inte ska va ett led i nollvisionen förstås med noll överlevande i trafiken.
Finns många myndigheter som vill ha del av kakan.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
P@trik skrev:

Sämsta vägarna? Stämmer verkligen det? På vissa håll kan jag hålla med om att vägarna är under all kritik, men sämsta vägarna?

Grundtanken/frågeställningen i tråden vet jag inte riktigt om jag är ense med. Det som talar emot såpass mycket är ju att bilen kan ju ändå brukas av någon annan då man kör med MCn.

Kul tankegång dock.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
hållundan skrev:
Sämsta vägarna? Stämmer verkligen det? På vissa håll kan jag hålla med om att vägarna är under all kritik, men sämsta vägarna?

Grundtanken/frågeställningen i tråden vet jag inte riktigt om jag är ense med. Det som talar emot såpass mycket är ju att bilen kan ju ändå brukas av någon annan då man kör med MCn.

Kul tankegång dock.

Stora hål i vägarna anser jag i alla fall är ganska dålig vägstandard.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
P@trik skrev:
Stora hål i vägarna anser jag i alla fall är ganska dålig vägstandard.
Absolut. Det håller jag med om. Men vilket lands vägnät har inte det? (tyvärr)

Som sagt, vägarna är mycket dåliga på sina ställen, om det är "sämsta" (var?) vägarna jag inte riktigt är beredd att hålla med om. Kanske i relation med storleken på skatterna, det kan jag nog tycka också...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har för mig (utan att kunna underbygga det med fakta) att i England, där det är vanligt bland gubbarna att bevara gamla bilar/motorcyklar som dom använder enstaka gånger, kunde man betala någon form av "enhetsförsäkring" för sina samlarbilar/motorcyklar, så att man i princip bara betalade för en och en halv försäkring.

Resonemanget där var att man knappast kunde köra mer än ett fordon åt gången, således inte kunna riskera mer än ett fordon åt gången.
Den halva premien extra var som garageförsäkring för dom övriga, samt att man kunde ringa in och meddela att just idag skulle man ut och åka med två fordon samtidigt (ta frugan och varsin bil till en träff eller så).

Detta ledde till att många hade en rätt kul bruksbil (ex vis en gammal rover) för att på så sätt bara betala en halv försäkring för samtliga hobbyfordon.

Det här är bara vad jag har fått mig berättat av en kille som brukade åka till england och köpa gamla bilar, så det kanske inte är 100% sant, men tanken är god.

Om jag och gumman har klarat oss med en bil länge, men enstaka gånger har vi behövt två, så kan man väll säga att vi hade 100% nyttjande av bil ett, men bil två kanske bara behövs 25% så mycket som bil ett. (enstaka resor till affären osv)

Nu har vi två bilar, en motorcykel en moped och en jävla massa cyklar, och betalar fullt för alla (okej vi har inte helförsäkring på mer än en bil och motorcykeln) visst skulle man må gott om man fick lite rabatt, ex vis billigaste gratis (vilket snopet nog skulle bli den helförsäkrade MC'n, inte moppen!)

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Gustav1 skrev:
Nä det är sant.
För h-e..., ge dom (Radiotjän(s)t alltså ) inga dumma tips!!!
Kan du f.ö. inte veteranförsäkra en hoper hojar löjligt billigt om du dyrt och heligt lovar att bara köra en i taget?? Eller att inte låna ut dem??

Roligt att det ännu finns de som tror på individen i detta sossesamhälle med sina kollektiva lösningar på allting..

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Håller med! Varför betala det dubbla eller rättare sagt 3 dubbla! :kocko
Å vägarnas skick här omkring hur e dom....:3freak

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Det heter väl inte vägskatt längre!? Jag har för mig att det heter fordonsskatt och det är bara en vanlig gammal hederlig straffskatt för att man äger en sån hemsk miljöfarlig apparat.

Skulle det vara så att denna skatt skulle vara en skatt för att bekosta det slitage på vägarna just min bil gör kan man ju fråga sig varför en dieselbil har tre ggr så hög skatt som en bensinare!?

Skulle vara roligt att veta vad alla fordonsägare i sverige betalar in i skatter om man räknar med fordonsskatterna, moms på alla fordon/delar/tillbehör vi köper samt framförallt all bränsleskatt. Måste vara grymma pengar!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur mycke skiljer kvaliten på vägarna runt om i sverige då?
dom "stora" vägarna här i s-svall e hyfsade men åker man sen utanför suger dom fetare än fett!!!

hu upplever ni vägarna?

johngbg

Bakhjulsfegis
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Husa 570 -11, CR 250 -00
@GuW. I sverige kan man försäkra sitt hobby/entusiast fordon för humana 250kr hel/hel om man är med i en MRHF-ansluten motorklubb(ska ha varit med i ett år, annars förhöjd förstaårsavgift på ca 1000kr). Detta gäller för fordon från 1950 och äldre, blir inte mycket dyrare på senare modeller heller.
Ungefär samma grej kanske..

/John

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Kan det inte vara så att vägnätet i sverige kräver mer underhåll än i andra länder. Vi kör ju trots allt med dubbdäck samt att tjälen i marken på många håll orsakar de väsrta skadorna. Det är ju inte så vanligt förekommande i övriga europa eller :va

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...