Dubbel vägskatt?

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
91:-/år för Guzzin och 35:- för BSAn, räcker till en spade asfalt!

För bilskället betalar jag över 2 lapp, men även där är försäkringen
den stora kostnaden.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
I Schweiz hade de ett system där skatt och försökring var kopplat till nummerskylten som man då kunde flytta mellan fin-bilen och vardags-bilen.
Jag vet inte om de har så fortfarande men då (25 år sen) satt de flesta nummerskyltar med vingmuttrar så att det gick fort att flytta mellan bilarna.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det hade vart fint åkunna flytta över skyltarna från bilen till hojen :hihi . LÄR ju se coolt ut :tummenupp

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Syrran "säljer" medlemskap i motormännens riksförbund, (ja, hon är telefonförsäljare) å hon sa att vi fordonsägare, betalar sammanlagt 75miljarder svenska kronor i skatt, men endast ca:7,5miljarder går tillbaka till vägarna... :kocko

tänk va fina vägar vi hafft om staten laggt hälften av det vi betalar i skatt på vägarna...

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Lucky9 skrev:
Satt och funderade lite...

Varför behöver jag betala vägskatt för både bilen och hojen?

Alltså, det är inte så att jag tycker att det är för dyrt utan mest för sakens skull...

Jag ägen en bil och en hoj. Varför ska jag betala för båda när jag omöjligtvis kan köra båda samtidigt?

Om jag äger 2 bilar så får jag ju betala ca 4-5000:- om året men kan bara smutsa ner miljön och slita på vägarna för 2000.

Borde det inte vara en fordonsskatt per person som har fordon? Typ "Ta två, betala för en. Vi bjuder på den billigaste."

Som sagt, jag skulle "spara" 172 spänn eller nåt sånt om dom bjussade på den billigaste men det är inte stålarna jag funderar över utan mest det att jag måste betala för något jag inte kan utnyttja. Typ.

Detta är alltså inget gnäll utan mer bara en liten filosofisk tanke. Argumentera gärna mot så jag förstår varför det är som det är. :)

/Lucky9

Edit: ändrade från "per hushåll" till "per person" eftersom ett hushåll kan köra fler fordon samtidigt.

samma resonemang som jag gör med TVlicensen.. jag kollar bara på mina köpta DVDfilmer.. å varför ska jag betala föratt kolla på filmer jag redan betalat föratt se på..

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...