"dubbelförsäkra" hojen?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Säg att jag köper en hoj under hösten årsmodell 1991. Väljer att trafikförsäkra den för att komma så billigt undan som möjligt. Vid årsskiftet blir hojen 20 år gammal, vilket gör att jag kan teckna den gynnsamma veteranförsäkringen. Jag vill inte vänta på förfallodatumet utan veteranförsäkra hojen strax efter årsskiftet (bättre omfattning och lägre självrisk). Den kommer då att bli försäkrad hos 2 försäkringsbolag, innan förfallodatumet på den första försäkringen går ut. Går det bra att göra så eller blir det konstigheter i något led?

enklare att bara ställa av mc ett par dagar och sen ställa på den igen.
är det dessutom årskiftet så kör du ju ej i alla fall

Yep,konstigheter blir det.
Kan endast ha en försäkring och den första gäller,försäkring nr.2 blir då värdelös.

Men det räcker att ställa av och säga upp den första försäkringen förutsatt det inte är en årsföräkring och sedan teckna den du vill ha.

Är det årsförs. så är det ägarbyte som gäller om man vill byta innan förfallodagen.

Henrik

Jag köpte en gamling som inte riktigt var kvalifiserad för classic-försäkring och då sa bolaget att jag skulle köra en vanlig försäkring ett halvår och sen höra av mig för att flytta om den till classic, men jag var tvungen att bevaka det själv och begära ändringen när rätt månad var uppnådd. Det här gäller Bilsport-Mc(moderna försäkringar).

Yep,konstigheter blir det.
Kan endast ha en försäkring och den första gäller,försäkring nr.2 blir då värdelös.

Men det räcker att ställa av och säga upp den första försäkringen förutsatt det inte är en årsföräkring och sedan teckna den du vill ha.

Är det årsförs. så är det ägarbyte som gäller om man vill byta innan förfallodagen.

Henrik

Nu blev jag förvirrad. Man kan väll ha flera försärkingar, men om en olycka är inne gäller bara en av dem (exemeplvis olycksfallsförsäkringar).

Då den första försäkringen endast är trafik och den andra är ett paket (antar att det är ett paket) så om den blir stulen så borde försäkring nr.2 gälla, och om du krockar så gäller nr.1.

Så tror jag det fungerar, ngn som vet säkert?

eh flikar in en liten fråga här :) går det att classic försäkra gammal fireblade cbr900rr -92 , eller om man kan försäkra den billigt nånstans ?

hehe jo men finns det ingen billig försäkring nu då ?

Har ju inte ringt runt och så men den verkar inte finnas med ens, på bilsportomc sida .:)

Den e ju ändå 18 år ju

Last edited:
Nu blev jag förvirrad. Man kan väll ha flera försärkingar, men om en olycka är inne gäller bara en av dem (exemeplvis olycksfallsförsäkringar).

Då den första försäkringen endast är trafik och den andra är ett paket (antar att det är ett paket) så om den blir stulen så borde försäkring nr.2 gälla, och om du krockar så gäller nr.1.

Så tror jag det fungerar, ngn som vet säkert?

Sakförsäkring: endast en gäller, olycksfall/personskada gäller flera. I annat fall hade man kunnat få ut, säg 3 hojar för en skrotad (vilket med dagens premier fanimig hade varit rimligt:))

Har du tagit en trafikförsäkringen med 1 års bindningstid kan man göra på två sätt:

1. Gör ett ägarbyte, ställ över den på morsan, flick/pojkvännen eller en kompis för en eller ett par dagar, försäkringsbolaget måste avsluta försäkringen och du är sedan befriad att välja vilket bolag som helst.

2. Har man bindningstid så har man 2 veckors test eller vad det heter, då har du hojen försäkrad i 2 veckor så byter du till ett annat företag, har dom likadant byter du efter 2 veckor igen så gör du så tills snön lagt sig och du kan ta det lugnt tills årsskiftet :tungan

Nu blir jag lite osäker men tror minsann att det går att ha flera försäkringar på ett fordon. Arbetar vid sidan av studierna på ett försäkringsbolag och hade en kund som var dubbelförsäkrad. Personen fick dock inte ut dubbel ersättning utan den splittades mellan bolagen.
I ditt fall så har du ju endast en helförsäkring, så det ska väl inte vara några konstigheter.
Hur det blir med regleringen från trafikförsäkringen om du råkar vålla en skada vet jag dock inte hur det kommer gå till, iom att du är dubbelförsäkrad.

Har du tagit en trafikförsäkringen med 1 års bindningstid kan man göra på två sätt:

1. Gör ett ägarbyte, ställ över den på morsan, flick/pojkvännen eller en kompis för en eller ett par dagar, försäkringsbolaget måste avsluta försäkringen och du är sedan befriad att välja vilket bolag som helst.

2. Har man bindningstid så har man 2 veckors test eller vad det heter, då har du hojen försäkrad i 2 veckor så byter du till ett annat företag, har dom likadant byter du efter 2 veckor igen så gör du så tills snön lagt sig och du kan ta det lugnt tills årsskiftet :tungan
Konsumentköplagen - 30 dagars ångerrätt. Det står även i försäkringsvillkoren.

Nu blir jag lite osäker men tror minsann att det går att ha flera försäkringar på ett fordon. Arbetar vid sidan av studierna på ett försäkringsbolag och hade en kund som var dubbelförsäkrad. Personen fick dock inte ut dubbel ersättning utan den splittades mellan bolagen.
Stämmer bra det.:tummenupp
På de flesta skade/sakförsäkringar (hem-, bil-, villa- och båtförsäkring) så innebär dubbelförsäkringen inte att du får dubbel ersättning, bara att du betalar dubbel avgift. Du får vid skadefall ange om du har flera försäkringar. Försäkringsbolagen samkör registren så det är onödigt att inte vara ärlig. Du kan däremot få invaliditetsersättning från varje försäkringsbolag du är kund i. Många har kanske olycksfallsförsäkring via jobbet men även någon via hemförsäkringen etc...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick