Dubbelkams-450 från KTM 2007

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det här ska enligt DR troligen vara 2007 års 450SX
Ser väldigt annorlunda ut. Ingen kick t.ex

141_0603_2007_ktm_01_lz.jpg


141_0603_2007_ktm_02_lz.jpg
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Supermoto skrev:
Det här ska enligt DR troligen vara 2007 års 450SX
Ser väldigt annorlunda ut. Ingen kick t.ex


Inte för jag e nån meck direkt men har inte Yamaha haft dubbelkamm sen hedenhös???? Men klart dom där österikiska H slädarna ligger väl en bra bit efter.....
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Jadu Johan, du har så rätt så, Yamaha har haft dubbelkam länge. 2 kamaxlar är lika med 2 saker som väger och roterar. Vet inte hur mycket gyrokrafter det skapar jämfört med en kamaxel med vipparmar. Troligtvis mer i alla fall än en kamaxel. Honda har en tredje lösning på det, Ducati en fjärde med desmodromiska ventiler. Den kan du aldrig få ventilsläpp på vid övervarvning. Så finns det inga ventilfjädrar som stjäler effekt. Osv.......... Allt har sina för och nackdelar.

Det är däremot relativt nytt med dubbla kamaxlar på KTM, som Jocke här helt rätt poängterar.

Det jag tror på, och som Yamaha och övriga japs kommer att tvingas göra så småningom, är elstart och skippa kicken. Där tycker jag KTM gör helt rätt, såsom Husqvarna och ATK. Även Highland eller??? Att våga satsa på kicklös konstruktion. Så att påstå att någon i österrike ligger efter är lite elakt. Och vi skulle ju inte vara elaka mot varandra längre här på SH ju. Om alla hade samma konstrution så skulle ju utvecklingen stanna av.

Ska något bort på en hoj så är det kicken. Och det kommer att bli så, vänta bara och se. Hur många vevar igång sina bilar idag? :va

Som sagt, detta tycker jag iaf. Sitter sjukskriven hemma, och har alldeles för mycket tid över. :hihi

Lennartsson skrev:
Supermoto skrev:
Det här ska enligt DR troligen vara 2007 års 450SX
Ser väldigt annorlunda ut. Ingen kick t.ex


Inte för jag e nån meck direkt men har inte Yamaha haft dubbelkamm sen hedenhös???? Men klart dom där österikiska H slädarna ligger väl en bra bit efter.....
 
Last edited:

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Det man kan undra lite över är ju varför man år 2006/2007 fortfarande envisas med förgasare ? Varför inte insprutning och en liten cool klient för att mappa som man installerar på iPAQ'en/Palm'en ?

Bara en tanke.....

.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Tanken är bra och det kommer nog att gå åt det hållet. Gas Gas och ATK har sprut nu vet jag. Även Highland va? Kanske flera. Husaberg höll på med det i Laxå vet jag, även att vända toppen "bakåt" som ATK har provade dom med.

Spider skrev:
Det man kan undra lite över är ju varför man år 2006/2007 fortfarande envisas med förgasare ? Varför inte insprutning och en liten cool klient för att mappa som man installerar på iPAQ'en/Palm'en ?

Bara en tanke.....

.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Vettefan om det där blir -07, Ktm brukar ju köra VM minst en säsong och testa först. Den här helt nya körde de väl inte med -05?
Gundersen körde en prototyp -05 med gamla underdelen på motorn och en ny topp/cylinder, jag gissar på nått sånt till -07 men det märks om nått halvår...

Bild på nya motorn och den nygamla.
Nya feta ramrör och ny sving blir det nog rätt säkert till -07.
 

Bifogat

  • zzz.jpg
    zzz.jpg
    83.3 KB · Visningar: 265

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
Spider skrev:
Det man kan undra lite över är ju varför man år 2006/2007 fortfarande envisas med förgasare ? Varför inte insprutning och en liten cool klient för att mappa som man installerar på iPAQ'en/Palm'en ?

Bara en tanke.....

.
förbud med insprut på hojjarna, i vilket fall för dom som kör ama i usa...
 

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Farmer skrev:
förbud med insprut på hojjarna, i vilket fall för dom som kör ama i usa...

Bara förbud mot eftermontering. Skulle en tillverkare producera en hoj med insprut är det godkännt.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Äntligen har dom kastat vipporna i soptunnan. Hoppas dom gör samma sak på sina husor.

RaceMe skrev:
... Att våga satsa på kicklös konstruktion. ...
Tusan vad min XR650l måste ligga före i tiden, 95a och är kicklös. :yoparty
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
supermoppe skrev:
Äntligen har dom kastat vipporna i soptunnan. Hoppas dom gör samma sak på sina husor.


Tusan vad min XR650l måste ligga före i tiden, 95a och är kicklös. :yoparty
hehe min TT600E är oxå före sin tid, om 2 år åker alla TT600 E tror jag :hihi :hihi :hihi
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
supermoppe skrev:
Äntligen har dom kastat vipporna i soptunnan. Hoppas dom gör samma sak på sina husor.


Tusan vad min XR650l måste ligga före i tiden, 95a och är kicklös. :yoparty

He he, på detta forum pratar jag kicklöst och racing, inte kicklöst på gathojjar. Förvisso enstånka men ingen räser. Och vippor har sina fördelar det också gentemot dubbla kammar som jag nämnde i tidigare inlägg. På vilket vis har du dåliga erfarenheter av vipparmar?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
RaceMe skrev:
He he, på detta forum pratar jag kicklöst och racing, inte kicklöst på gathojjar. Förvisso enstånka men ingen räser. Och vippor har sina fördelar det också gentemot dubbla kammar som jag nämnde i tidigare inlägg. På vilket vis har du dåliga erfarenheter av vipparmar?

Har två hojjar, en XR650l och en WR450. XRn har vipparmar men det är ju ingen racer som sagt och den fungerar bra med långa intervaller. WRn har jag inte haft så länge men vad jag har läst mig till så är det nästan så att man ställer ventilerna lika ofta som man byter kolv. Känner flera som haft WR/YZ i några år som kör hårt och ofta och som bara behövt ställa ventilerna 1-2 ggr. Men vipparmar känns lite stenålder på en högvarvig racer, känns inte riktigt som en modern och genomtänkt konstruktion. Fler rörliga delar mellan kam och ventil blir ju som alla 525 / husa -ägare mm. känner till, att man måst justera ventilerna stup i ett. Enda fördelen som jag ser är att dom är lätta att justera men vad gör det när man måste justera dom ofta. Att det väger mindre med en kamaxel istället för två och att det blir mindre gyroeffekter har jag väldigt svårt att tro att man som förare märker av. Vevparti och svänghjul har bra mkt större radie och tyngd som dessutom snurrar dubbelt så fort vilket gör att kamaxelns gyro borde bli försumbar.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
supermoppe skrev:
Men vipparmar känns lite stenålder på en högvarvig racer, känns inte riktigt som en modern och genomtänkt konstruktion. Fler rörliga delar mellan kam och ventil blir ju som alla 525 / husa -ägare mm. känner till, att man måst justera ventilerna stup i ett. Enda fördelen som jag ser är att dom är lätta att justera men vad gör det när man måste justera dom ofta. Att det väger mindre med en kamaxel istället för två och att det blir mindre gyroeffekter har jag väldigt svårt att tro att man som förare märker av. Vevparti och svänghjul har bra mkt större radie och tyngd som dessutom snurrar dubbelt så fort vilket gör att kamaxelns gyro borde bli försumbar.
Tycker du även att Honda CRF 250/450 är stenålderssänken jämfört med din WR :confused:
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Busaberg skrev:
Tycker du även att Honda CRF 250/450 är stenålderssänken jämfört med din WR :confused:

Visste inte om att dom har vipparmar. Vet inte heller hur intervallerna på dom är, det kasnke bara är 525 / husa mm som har "sämre" konstruktion. Men den saken jag står fast vid är att det omöjligt kan märkas någon skillnad i gyroeffektsproblem med en till kam av föraren som kör.
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Hur många F1 bilar har startmotorer påmonterade då Va!! Som jag ser det så är låg vikt =Racing! Det vill säga inga batterier,Startmotorer o annat onödigt.
Förhoppningsvis så skall man bara behöva starta hojen en gång per Race.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Fastway skrev:
Hur många F1 bilar har startmotorer påmonterade då Va!! Som jag ser det så är låg vikt =Racing! Det vill säga inga batterier,Startmotorer o annat onödigt.
Förhoppningsvis så skall man bara behöva starta hojen en gång per Race.

Vikt är inte allt, man ska ju inte behöva avbryta ett heat för att motorn lägger av.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
vipparmar är bra när man ska serva eftersom det är mindre trångt.
på en stor stånka begränsas varvtalet av kolvhastigheten mycket mer
än hur ventilmekanismen ser ut. Att varva 10k klarar man med stötstänger t.o.m.

Vad gäller Yamaha så är WR450 en skitfin hoj,
men en del tekniska beslut tycks tas av marknadsavdelningen.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vild kam direkt på ventilerna är inte så lätt.

Vid höga ventilhastigheter kommer anläggningspunkten långt ut från ventilskaftet. Det kräver stor diameter
på 'burken' över ventilen (vad kallas den ??), ger oxå väldigt snett tryck på burken. Kantringsrisk.

Högt ventilax ('kantig' kam) ger (som vanligt) stora påkänningar, svårt fixa rullar som tar hand om den friktionen.
Såna har ju en del av dom här motorerna idag.

Vinsten m att slippa vippor är att man kan göra annorlunda kamprofiler, vilket i sin tur kan användas för mera varv
och/eller bredare register. (Det är där 4-ventilare vinner, små ventiler behöver inte öppna så mycket,
lägre ventilax o -hastighet gör det möjligt med bättre kamprofiler.)

Om nu rörliga delarna verkligen minskar i vikt m dubbla kammar; 'burkar' o shims väger oxå, spec. om shimsen ligger ovanpå.

Man kan oxå tänka sig att det blir exaktare ventilrörelse pga mindre svikt i prylarna.

Men det kostar, förmodligen både i tillverkning, vikt och kambytespengar.
Men vill man labba kan man tima avgas o insug var för sig; svårt m sohc.
/u
 
Last edited:

HovstaSX360

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM SMR525-05, KTM SX360-97, Kawasaki 900-74
På Husqvarnas dubbelkamsmotorer har man vad man skulle kunna kalla en halv vipparm och kamaxeln trycker på armen mellan dess lagring och ventilen. Husqvarna kallar detta F1-teknik. Hur som helst slipper man "burken" och
vikten som fjädrarna ska hantera är mindre än både "burk" och vipparmar.
Enkelt att justera ventiler också, ett shims på ventilfjäderbrickan som man
kommer åt genom att skjuta "halvvippan" åt sidan.
På KTM:s 250 med dubbla kammar har man (såvitt jag förstått av fischbilder)
samma layout som Husqvarna och det är väl troligt att 450:in är likadan.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top