Dubbelkolla alltid efter ventiljustering!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Såhär kan det gå om man drage ventiljusteringsmuttrarna lite för löst och inte dubbelkollar. Klant, jag vet. Man ska inte göra sånt där när man är stressad. Iaf, här kommer en skräckbild så nån annan kanske lär sig av mitt misstag.
(ventilmuttern rallade upp efter några kilometer för att sedan åka iväg till kjedjan och hamna mellan drevet och kjedjan, där av den fräsiga revan). Kan ju oxo tillägga att så fort det började slamra så drog jag in kopplingen och slog av tändningen, ingen räddning för det :(

Förövrigt kostar toppblocket 5200:- och ventilkåpan 1400:-, toppblocket går nog att fixxa till men det känns inte värt att börja svetsa i ventilkåpan. Allt annat verkar klarat sig, jag hade nog tur där...
 

Bifogat

  • husatopp2.JPG
    husatopp2.JPG
    36.2 KB · Visningar: 488

Pathfinder

Hjälmskrapare
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Skövde
Hoj
Orange Retard Black Edition
Justerade ventilerna på min Lc4 (första gången jag gjort det) så man lyssnar lite extra nu när man är ute och åker. Använde en momentnyckel (20 Nm) när jag drog ventiljusteringsmuttrarna så jag hoppas slippa det du råkade ut för :gnissla :huvet
 
Last edited:

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Tja!

toppen går att rädda! ring Johan på Ghost racing så lagar han den, annars så tror jag han har en topp ligger om det är stress med att få ihop den!
hans tele är 0702125986

Mvh Mcbudet
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Mcbudet skrev:
Tja!

toppen går att rädda! ring Johan på Ghost racing så lagar han den, annars så tror jag han har en topp ligger om det är stress med att få ihop den!
hans tele är 0702125986

Mvh Mcbudet
Tack för hjälpen, vi tänker försöka laga toppen själva, men alltid bra att veta av en ifall det går åt eländes :)

Jag tror att i fortsättningen ska den få gå en bra stund på tomgång så man hör om ventilspelet ändras något, hade jag inte haft så höga varv hade jag nog hunne stanna innan bulten for iväg å rev sönder ventilkåpan...
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Ska fixa ventilerna på min 660 nu i veckan någon som vet vilket moment de ska dras med?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Å FY F-N :skrämd :(

Hoppas du klarar dig från alltför stora hål i pluskan.
Bra grej att tänka på...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Måste ju skryta om att kamkjedjan kuggat över och att avgasventilerna for oxo... Tänkte bara så ni vet hur bra det kan bli ;)
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
OlleR skrev:
Måste ju skryta om att kamkjedjan kuggat över och att avgasventilerna for oxo... Tänkte bara så ni vet hur bra det kan bli ;)
Nya styrningar o ventiler + säten borde väl räcka för att gå igen?
Eller sprack den :va
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
SM 570 RR skrev:
Nya styrningar o ventiler + säten borde väl räcka för att gå igen?
Eller sprack den :va
Behövs nog bara ventiler? (har ingen erfarenhet av fyrtaktare sen tidigare) Det ser ut som om inget annat än själva ventilen är skadat! Sen ska vi prova laga både toppen och ventilkåpan, då far min kan svetsningen och allt förarbete...

Hur ställer man kammen rätt egentligen? Eller vart hittar jag hur jag gör det? Det är så kryptiskt i workshop manual tycker jag :>
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
OlleR skrev:
Hur ställer man kammen rätt egentligen? Eller vart hittar jag hur jag gör det? Det är så kryptiskt i workshop manual tycker jag :>
Ställ kolven i övre dödpunkt.Då ska nockarna peka snett neråt och skruvarna till kamdrevet hamnar i 90 grader mot delningen vid ventilkåpan.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Busaberg skrev:
Ställ kolven i övre dödpunkt.Då ska nockarna peka snett neråt och skruvarna till kamdrevet hamnar i 90 grader mot delningen vid ventilkåpan.
Tackar! Bilderna var mycket bra :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top