Dubbla avgasrör

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Swedie skrev:
oj missat denna spam-reklam. ska jag ta bort o vara hård?

Nja, lite tillrättavisning kanske (smisk!) - tråden innehåller ju nu några intressanta länkar och bilder som är av intresse vad gäller tysta och effektiva helsystem (något vi alla kommer att behöva för framtida verksamhet - 94dB wheee!! :banana ).
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
calle carlsson skrev:
Sorry !
Bara till småhojarna. Vill du ha till Lc 4 gå in på www.tom-dick.de
Hälsa från Calle från Sverige. Han har egna dubbelpipor.
Vh Calle


Tyvärr stefan, du får byta hoj istället. ses snart, ha det bra.
Calle


Ring Thomas Klinteberg 0707583130
bulan får sitta kvaR SOM minne.
vh Calle


Det man inte förstår ska man inte hålla på med!

Vill ni se lite bilder på olika dubbelrörs system så har jag lagt upp dem på hemsidan, där finns även systemen från SR med.
De flesta systemen på marknaden, sebring, Leo vince, SR och Doma, har "bolt on" till japanska fabrikat, till Husa och KTM kräver ibland lite modifiering beroende på årsmodel och tillverkare.
Det är lättare att få ut effekt ur dessa system samt att kontrollera buller då den sammanlagda expations ytan i ljuddämparen blir längre, och att utblåset kan göras mindre 40-45mm istället för 55-60 som tex Acra.
Kraven som ställs i år är ju tuffare så nu är det upp till bevis för tillverkarna av både hojar och avgassystem.
// Thomas Klinteberg
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Enginehardware skrev:
2039192 Vill ni se lite bilder på olika dubbelrörs system så har jag lagt upp dem på hemsidan, där finns även systemen från SR med.
De flesta systemen på marknaden, sebring, Leo vince, SR och Doma, har "bolt on" till japanska fabrikat, till Husa och KTM kräver ibland lite modifiering beroende på årsmodel och tillverkare.
Det är lättare att få ut effekt ur dessa system samt att kontrollera buller då den sammanlagda expations ytan i ljuddämparen blir längre, och att utblåset kan göras mindre 40-45mm istället för 55-60 som tex Acra.
Kraven som ställs i år är ju tuffare så nu är det upp till bevis för tillverkarna av både hojar och avgassystem.
// Thomas Klinteberg
En liten fundering.
I årets reglemente står det att ljuddämparen inte får luta upp mer än 10grader från en linje parall med marken. Hoppas du förstår.
Jag tycker att flera dubbelpipiga system verkar luta upp mer än så men jag vet inte. Är det något du har koll på Tomas?
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Stoffy skrev:
2042294 En liten fundering.
I årets reglemente står det att ljuddämparen inte får luta upp mer än 10grader från en linje parall med marken. Hoppas du förstår.
Jag tycker att flera dubbelpipiga system verkar luta upp mer än så men jag vet inte. Är det något du har koll på Tomas?

Hej.
Jag förstår, men jag tror inte att Svemo förstår, har skrivit en inlaga till Svemo i ärendet. ca 5 mån sedan.
Finns få Fabr som uppfyller dessa krav med std ljuddämpare, de flesta har sin ljuddämpare vinklad mer än 10grader mätt från parallell linje.
Viktigt borde vara att den inte sticker upp för långt samt att det inte finns vassa hörn.
Hur gör Svemo om ljuddämparen är helt infälld under sidopanel eller bakskärm men lutar 20 gr.
Husaberg Acra: 14-17 gr beroende på fjädringssetting.
Läge för protester på tävlingen, inte tycker jag. Sunt förnuft råda.
Regel för ljuddämpare: Tyst, ej vassa hörn, ej sticka ut för mycket, ge massor av effekt. Detta borde inte vara ett problem.
// Thomas
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nu har jag beställt ett dubbel-Sebring för Factory Replica (inte det vanliga Hunter, utan lite vassare). Ska ge bättre anpassat flöde än nuvarande rör, för min motor och har dessutom rejäla dämpare.
 

Bifogat

  • sebring-fr.jpg
    sebring-fr.jpg
    17.2 KB · Visningar: 131

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...och så här ser de ut i verkligheten :) Ännu omonterade pga tidsbrist och en rejäl halsfluss :död Men det kommer det med och då ska det testas ljudnivåer också.
 

Bifogat

  • sebring_fr_1.jpg
    sebring_fr_1.jpg
    119.5 KB · Visningar: 243
  • sebring_fr_2.jpg
    sebring_fr_2.jpg
    127.6 KB · Visningar: 175
  • sebring_fr_3.jpg
    sebring_fr_3.jpg
    128.3 KB · Visningar: 90

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Det där såg juh riktigt najs ut TomK, men jag måste säga att jag är så extremt nöjd med ditt gamla system så jag får alltid en glädje tår när jag startar :hihi
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kombinationen bra ljudnivå och bra prestanda lättare att uppnå m större dämparvolym.
Just dubbla rör vet jag inte om det är nån fördel, men om stdrören har olika längd innan dom går ihop
så kommer iaf dom reflekterade pulserna upp till avgasportarna se annorlunda ut nu med dubbla, lika långa rör.

Bättre eller sämre; bara att prova. Kan ju oxå bero på vad man vill uppnå.

Ser nice ut, hoppas det funkar ok oxå.
/u
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
ulf_lundin skrev:
2222707 Kombinationen bra ljudnivå och bra prestanda lättare att uppnå m större dämparvolym.
Just dubbla rör vet jag inte om det är nån fördel, men om stdrören har olika längd innan dom går ihop
så kommer iaf dom reflekterade pulserna upp till avgasportarna se annorlunda ut nu med dubbla, lika långa rör.

Bättre eller sämre; bara att prova. Kan ju oxå bero på vad man vill uppnå.

Ser nice ut, hoppas det funkar ok oxå.
/u
Hej.
Då vi har bänkat både Husaberg 450 samt 650, med dubbel rör system, och med liten kona för buller på var ljuddämpare, så har vi +3hp på bakhjulet mer än Acra titan helsystem utan db killer. Detta är med std motor i dyno bänk.
Hlsn
Thomas
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
TomK skrev:
2220965Ännu omonterade...
...och så uppstod ett delikat problem. Bakramen på 620 (som min hoj från början är) ser inte ut riktigt som den på factory replican. De nya feta rören får precis plats fram, men sedan vid sidan av stötdämparen är det lite småtajt, men går. Däremot var det tvärstopp att vrida upp rören så ljuddämparna hamnade parallellt - rören tar i bakramen främst på höger sida. Dessutom fick jag plocka bort luftburken - den måste ersättas med t.ex. K&N-filter utan luftburk eller en slimmad burk från FR-hojen som inte hänger ner så mycket (fast den vet jag inte om den passar i övrigt).

Jag får kapa i ramen så att rören sitter som de ska och sedan mäta ut hur nya stag ska svetsas. Har man inte jobb, skaffar man sig :)
 

2FST4U

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2005
Ort
Sverige
Hoj
KTM
Enginehardware skrev:
2224560 Hej.
Då vi har bänkat både Husaberg 450 samt 650, med dubbel rör system, och med liten kona för buller på var ljuddämpare, så har vi +3hp på bakhjulet mer än Acra titan helsystem utan db killer. Detta är med std motor i dyno bänk.
Hlsn
Thomas

Kunde vara kul och få veta vad en standard motor med dubbelsystemet lämmnar för effekt... så vet man ju också vad en std motor lämmnar med Acra också :banana :tummenupp :D
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Är det nån som har sil systemet på sin ktm 450/525? skulle vara intressant med en recension på passform/ljudkaraktär/kvalitet osv..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Krille-666 skrev:
2222140 Det där såg juh riktigt najs ut TomK, men jag måste säga att jag är så extremt nöjd med ditt gamla system så jag får alltid en glädje tår när jag startar :hihi

I told you!
:D
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
2FST4U skrev:
2231389 Kunde vara kul och få veta vad en standard motor med dubbelsystemet lämmnar för effekt... så vet man ju också vad en std motor lämmnar med Acra också :banana :tummenupp :D
Hej.
Std 650, med enduro org system: 51-53 hp på bakhjulet.
Std 650, med helsystem Acra: 56-57 hp.
Std 650, med dubbelsystem: 58-60 hp.

Detta mätt i dynobänk under förgasarjustering, och avgassystemsbyte.
Detta kan variera från bänk till bänk, vissa bänkar är snåla andra glädje mätare.
Ingen mening att mäta om man inte har ett ursprungsvärde innan justeringen börjar. Det skiljer sig även från ena dagen till den andra.
K.Bodinghs Husaberg har en effekt ökning på ca +19 hp efter Mattes portning och våra specialbitar.
Det finns effekt att hämta, det är bara en kostnadsfråga.
Hlsn
Thomas
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Monobike skrev:
2231879 Är det nån som har sil systemet på sin ktm 450/525? skulle vara intressant med en recension på passform/ljudkaraktär/kvalitet osv..
Calle Carlsson kör SM/Sverigecup m.m. med ett på sin 450. Bara och komma och kolla på ett rejs och snacka lite med honom. Samtidigt kan du ju passa på och dräggla lite över hans überporriga schwing också.

.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top