dubbla halvljus fram

mobe

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Där jag somnar
Hoj
En gång
Jag har en CBR 1000 -08 den har dubbla lyktor fram varav det ena är halvljus och det andra helljus. Undrar om man kan koppla ihop dem och bara byta ut lampan så att båda blir halvljus. vet dock inte vad lagen säger om det

det är ju så fult när bara ena lampan lyser :mad:
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Har likadant på min cbr numera. förra ägare hade dragit en tjuvström från ena lampan till den andra. vilket på någe vis gjorde för högbelastning på sladden/lampsockeln så den smälte. men om man gör en seriös kabeldragning är de nog inga problem.

står så här i teoriboken. "Enligt EU direktiv räknas två halvljusstrålkastare som en om avståndet mellan dem är 20cm eller mindre"
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja. Det ser ju lite enögt ut med bara en lampa. Jag har samma på min Yamaha TDM men det går inte att göra något åt på den utan att byta hela insatserna eftersom det är olika insatser.

Jag skulle tro att du måste dra kabel till det andra lyset också. Se till att det är dimensionerat för strömmarna bara så att du inte bränner kablarna. Antagligen måste du byta säkring också. Risken finns att kontakterna i brytaren och kabeln på styret inte heller är dimensionerat för strömmarna. Kabelbrand är ju inte kul.

Det ska vara OK för bilprovningen. Jag har för mig att om det är mindre än 20cm mellan lamporna så räknas dom som en lampa. Det kan vara ett annat antal cm men principen är jag säker på.
 

mobe

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Där jag somnar
Hoj
En gång
räknar man då från centrum till centrum på lamporna eller från kant till kant på lyktan(glaset)?

Jag tolkar iaf som om det är i kanten på lyktan(glaset) eftersom du skriver att det står emellan.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
nån som har koll på om detta går att få till med H3 lampor / projektorlampor?
har helljus i ena och halv i andra, men själv lampan har bara en tråd, finns det med två?

vill inte åka en ögt, blir väl iofs helljus hela tiden ändå..
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Skulle vara om man konverterade sockeln från H3 till H4 isf... På projektorlampor är du körd om du vill ha någorlunda ljusbild och samma sak gäller för vanliga reflektorer också. Det är främst glaset som styr hur ljuset blir.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hmm..båda lyser på min Fireblade, det var så när jag köpte den, & besiktningen gnällde inte över det....hur det är kopplat har jag ingen susning om! men helljuset funkar. :va
 

Bifogat

  • namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    38.3 KB · Visningar: 140
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Ja. Det ser ju lite enögt ut med bara en lampa. Jag har samma på min Yamaha TDM men det går inte att göra något åt på den utan att byta hela insatserna eftersom det är olika insatser.

Jag skulle tro att du måste dra kabel till det andra lyset också. Se till att det är dimensionerat för strömmarna bara så att du inte bränner kablarna. Antagligen måste du byta säkring också. Risken finns att kontakterna i brytaren och kabeln på styret inte heller är dimensionerat för strömmarna. Kabelbrand är ju inte kul.

Det ska vara OK för bilprovningen. Jag har för mig att om det är mindre än 20cm mellan lamporna så räknas dom som en lampa. Det kan vara ett annat antal cm men principen är jag säker på.

Har olika insatser på min ace med och olika lampor en h7 bara hel, en h4 hel+halv. Kopplade h7 så den lyser konstant och justerade in insatsen för att lysa som ett halvljus va lite skruvande på justeringarna för o få rätt ljusbild men det gick. Bilprovningen har vart nöjd i alla fall när dom kollat den.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har olika insatser på min ace med och olika lampor en h7 bara hel, en h4 hel+halv. Kopplade h7 så den lyser konstant och justerade in insatsen för att lysa som ett halvljus va lite skruvande på justeringarna för o få rätt ljusbild men det gick. Bilprovningen har vart nöjd i alla fall när dom kollat den.

Ok. Ja. Det kanske går. Fast jag tror inte att min ljusbild på helljuset går att justera på det viset. Jag har ju dessutom en som bara är halv och en som bara är hel. Så gör jag din operation blir jag helt utan helljus.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Besiktningsmässigt är det helt OK och en del hojar har ju sådan konfiguration original - t.ex. R1 (två identiska hel/halv H4 på vardera sida = kanonbra ljus).
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
räknar man då från centrum till centrum på lamporna eller från kant till kant på lyktan(glaset)?

Jag tolkar iaf som om det är i kanten på lyktan(glaset) eftersom du skriver att det står emellan.

de står nada i boken om vart de mäter. tror inte de är någon som kommer bråka med dig om båda lyser. måttet finns nog mest för att man inte ska montera två st hela 500w på varsin sida om styret.
tror inte att besicktnings människorna har koll på vilken års modell av cbrn som en respektive två lysande.
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Varför inte bara köra på helljus? Tycker det är bra om det sticker till i bilarnas backspeglar så de ser att man kommer.
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Varför inte bara köra på helljus? Tycker det är bra om det sticker till i bilarnas backspeglar så de ser att man kommer.

Precis.
Jag kör min med helljus på hela tiden, då lyser det i bägge lamporna.
Man slipper koppla om samt att man syns lite bättre.
 

Herlog

CBR600F 2001
Gick med
10 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
2001 Honda CBR600F
Verkar ju vara väldigt olika...
PÅ polarens R6a från -99 lyser båda.
Andra polarens ZX6R -00 lyser båda.
Min CBR600 -01 lyser bara en;(
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top