Dubbla kostnaden för 24+ försäkring hos Bilsport & MC?

jober

Ge mig plusgrader!
Gick med
17 Oct 2011
Hoj
Kawasaki ER-6n
Hej!

Jag blev aningen paff när jag insåg att jag skulle behöva betala närmare 8000kr för helförsäkring när jag i fjol endast betalade ~3500kr för samma försäkring. Jag vet att jag inte borde klaga egentligen då jag antar att det finns folk som betalar bra mycket mer för sina försäkringar men en av anledningarna till jag köpte just den cykeln jag gjorde var att den var billig och bra att försäkra - sen höjs premien med över det dubbla till denna säsongen. Bilsport & MC förklarade att de "gjort om 24+ försäkringen".

Finns det någonting man kan göra åt detta som konsument mer än att jämföra med andra försäkringsbolag?

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Det låter ju rätt otroligt faktiskt... dubblera premien på en relativt snäll hoj bara sådär. Kolla med Svedea som nyss fixat märkesförsäkring för Kawasaki?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Jag blev nyfiken och kollade min gamla ER6a jag med, och det stämmer - premien är i princip dubblad för oss som inte haft körkortet så jättelänge.

Svedea är ett riktigt bra tips ifrån Storfot.

Är väldigt nöjd med att ha sålt hojen, och att jag inte hunnit köpt en ny, samt försäkrat den hos bilsportmc.

gusten85

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2011
Hoj
Kawasaki ZR 7
Såg detta med då jag funderar på att byta mc och alla var svindyra, kollade då upp min mc och såg att den skulle höjas med nästan de 3 dubbla.

Skickade ett mejl till bilsport o undrade om de stämmde, fick detat svar då.

Hej Mathias!

Nu fick jag inga direkta uppgifter på dig. Men efter en sökning på ditt namn och med uteslutningsmetoden, så antar jag att det gäller cykel TEU334. Stämmer det??
Stämmer det, så kommer din försäkring inte stiga till det priset du fått på hemsidan. Det priset gäller endast vid nyteckning och berör inte redan befintliga kunder.

Anledningen till att det är så pass mycket högre i år beror på att vi har lagt dit en sk. körkortstrappa från och med i år. Är du under 30 år så kollar vi numera på hur läge du haft körkort och beräknar premien efter det. Det gjorde vi inte förra året när du tecknade din.
Så din premie kommer vid förnyelse ligga kvar på samma som du haft föregående år. 3900:-. Alltså inga rekordhöjningar för din del.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Efter att fått de svaret så fattar jag som att försäkringen kommer ligga kvar på samma som innan.

Lite träligt bara då jag funderar på o byta mc och att alla nu har blivit svindyra i försäkring

/Matte

jober

Ge mig plusgrader!
Gick med
17 Oct 2011
Hoj
Kawasaki ER-6n
Då säger de två olika saker, personen jag pratade i telefon med sa att det även gällde befintliga, löpande, försäkringar. Till saken hör att jag köpte cykeln i november och tecknade försäkringen då varpå de föreslog att jag kunde "avaktivera" den igen inom 14 dagar och ställa av den över vintern för att sedan teckna om försäkringen till våren. Det är en av anledningarna till att jag är lite bitter, skulle jag låtit det vara skulle jag också betalat ~3.500 som i fjol. Kanske dags för ett samtal till :)

/Jonas

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Dom har väl fått ta del av statistik över olyckor vs. körkortsår eller liknande.

Nånting säger mig dock att det inte blivit särskilt mkt billigare för de som haft körkorten länge...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Konstigt..

Jag kollade hypotetiskt på mig själv för samma SuperDuke jag hade i fjol. 2904:- halv/hel precis som då.

Märkligt att en ER6 ska va så dyr. Inte så att ni flyttat ni som fått höjning? Eller är det 24+ som blivit så j-a dyr?

jober

Ge mig plusgrader!
Gick med
17 Oct 2011
Hoj
Kawasaki ER-6n
Det verkar vara enbart 24+ försäkringen som är berörd :). Trappan till mindre summor är också ganska brant:

0-1 år : 7876kr
5 år: 2793kr

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Konstigt..

Jag kollade hypotetiskt på mig själv för samma SuperDuke jag hade i fjol. 2904:- halv/hel precis som då.

Märkligt att en ER6 ska va så dyr. Inte så att ni flyttat ni som fått höjning? Eller är det 24+ som blivit så j-a dyr?

Kan man fråga hur gammal du är, hur länge du har haft kortet och vilken skog du egentligen bor i? :)

Dom vill ha närmare 16 000 kr av mig för en halvförsäkrad SD! :näsblod

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan man fråga hur gammal du är, hur länge du har haft kortet och vilken skog du egentligen bor i? :)

Dom vill ha närmare 16 000 kr av mig för en halvförsäkrad SD! :näsblod

30 år, körkort 11-15 år och skriven hos svärföräldrarna i urskogen.

Men hade betalat typ 7600:- i zon 1 så hur du får 16´ fattar jag inte iaf.

Eller så är de människokännare, 12 år och en herrans massa mil och inte ens endaste olycka (på gata). En stulen hoj dock när jag bodde i Kransen.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Ett tips - kolla deras Basförsäkring också, den verkar nu kunna bli billigare än 24+ om man inte haft körtkortet längre än ett par år.

Edit:

Dom måste ju ha gjort en tankevurpa här. För inte kan det väl vara så att en basförsäkring ska vara billigare än en specialförsäkring likt 24+?

Kolla själv får ni se, jag räknade på Superduke -05 eftersom den cykeln har avhandlats här uppe.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
30 år, körkort 11-15 år och skriven hos svärföräldrarna i urskogen.

Men hade betalat typ 7600:- i zon 1 så hur du får 16´ fattar jag inte iaf.

Eller så är de människokännare, 12 år och en herrans massa mil och inte ens endaste olycka (på gata). En stulen hoj dock när jag bodde i Kransen.

Kan förklara något, jag är 27 men har bara haft A-kortet i ett och ett halvt år. :)

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Kollade nyss jag med! Har en XJ6-600cc som jag innan detta år hade en offert på Bilsport mc på runt 3500 år.
Nu hade dom höjt den till straxt över 5 k. Så en generell höjning har dom nog gjort SÅKLART!!!
Det är fullt att köra mc

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Det är när man haft kortet +5 år som det börjar bli bra. :tummenupp Fram till dess får man åka lite äldre billigare hojar :)

Uppenbarligen, kollade vad en ER6n skulle kosta för mig, det vart 12 000, det är dubbelt så mycket som jag betalar för min TLR -99 med mer pulver (nästan dubbla väl?) och ingen ABS eller något sånt. Det känns som det blev fel någonstans. :rolleyes:

Jag kan knappt bärga mig tills jag blir gammal!

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
Har inte gjort mycket mer än kollat försäkringar på bilsport mc medan jag har varit sjukskriven och jag fick en jäkla chock, trodde först de höjda avgifterna var pga min olycka (börjar ju om på 0 skadefria år) men sen jämförde jag med en vän som är skadefri, haft körkortet lika länge men 1 år äldre, samma typ försäkringszon fast annan ort. Även han hade lika hög premie som mig på de hojar vi kollade.

Tycker det är jäkligt synd att de har höjt avgifterna då jag vill försäkra nästa hoj genom bilsport då de har hanterat mitt ärende riktigt bra men om det är avsevärt billigare hos exempelvis svedea blir det ett byte (dock var det inte stor skillnad mellan svedea och bilsport gällande er6:a på mig)

Förut hade ju bilsport som krav för 24+ att du skulle 24 och haft körkortet i minst 6 år men det kravet försvann ifjol, verkar som de har hittat ett sätt att kompensera:(

Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Det är faktiskt sällan som Bilsport & MC är billigast för mig. Folksam vann överlägset på Ninjan. Vill minnas att Husan inte heller är försäkrad hos B&M.

Kawasakis märkesförsäkring gäller inte ZX-10R eller ZX-6R ...

Det är som vanligt, ring runt och kolla.

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
HD V-ROD Muscle
Vilka pajsare, ringde dem och kollade.
Min förfallodag är i september, mao. får jag ett nytt pris efter förfallodagen. Orka betala en försäkring i ex. 2 år, det tredje året har försäkringen kostat mer än vad hojjen är värd.

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Det är faktiskt sällan som Bilsport & MC är billigast för mig. Folksam vann överlägset på Ninjan. Vill minnas att Husan inte heller är försäkrad hos B&M.

Kawasakis märkesförsäkring gäller inte ZX-10R eller ZX-6R ...

Det är som vanligt, ring runt och kolla.

Kawasaki o deras fjantiga märkesförsäkring hos Svedea kan slänga sig i väggen också, den gäller bara för nyköpta motorcyklar som du köper av aukt handlare sa dom till mig idag.

Jag fick en smärre chock när jag såg min fina premie hos bilsport o mc, förra året var det ca 4300:- i år ca 8000:-
Tar något annat bolag hellre. Så hittar ni något vettigt skicka gärna ett PM

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...