Ducati 1098 F08 presenterad.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Visst........men vill ha en Ducati med R4.......? Hojarna är ju tänkta att säljas till allmänheten i första hand och WSBK är ju bara en enda stor reklampelare.

/J
Eftersom en R4 är en överlägsen motorkonfiguration, ja.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Om man vill tävla med en 3:a nu, är det några tillägg för det? Får man ha 100cc mera då? Ngn som vet?

Tänk samma tanke, fast Suzuki/Yamaha/Honda/Kawasaki och Twin?

Tyvär inte jag anser rad3orna bör få vara 1100cc

Rad2or 1200cc,v-twin 1200cc,rad3or 1100cc,rad4orna 1000cc,v4 1000cc.

Edit: Valmers.... rad4 är en enkel och smidig lösning men jag anser v4orna är bästa konstruktionen för att få ut mest effekt och också få motorn smal.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Frågan är ju varför inte Ducati tar sin Desmosedici RR och kör WSBK med den. Det är ju ett jävla riv efter dom och sälja 1000-1500 verkar ju inte vara några problem.

/J

Eller blir det regler för tillåten trimmning för dem med twin? Var snack om luftrestriktorer vet jag?

Tror att man inte får ha större insug än 50mm på en 1200cc twin.

/J

Eftersom en R4 är en överlägsen motorkonfiguration, ja.

Orka köra sandlåds stuket nu..........*suck*

/J

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
http://www.superbikeplanet.com/2007/Jun/070616a.htm

Copy + klistra :) , från ovan

Superbike World Championship

Changes to the Technical Rules for 2008 - Twin cylinders to 1200cc

After consultation with all the parties involved and upon the proposal submitted by the Superbike Commission, the FIM has decided the following amendment and additions to the Superbike World Championship technical rules for 2008.

Displacement capacities.

o 2 cylinders over 850cc up to 1200cc

o 3 cylinders over 750cc up to 1000cc

o 4 cylinders over 750cc up to 1000cc

· Minimum weights.

o 2 cylinders over 850cc up to 1200cc: 168kg

o 4 cylinders over 750cc up to 1000cc: 162kg

Minimum weight of 2 cylinders over 850cc up to 1200cc will be updated, if needed, during the Championship in steps of ±3kg to 171kg as a maximum and 162kg as a minimum.

· Air-restrictors.

Only 2 cylinders over 850cc up to 1200cc will be fitted with air-restrictors. Initial size will be equivalent to a Ø50mm circular area. Air-restrictors size will be updated, if needed, during the Championship in steps of ±2mm of diameter in a range from equivalent to a Ø46mm circular area to no air-restrictor at all.

· Balance of different motorcycle concepts.

Weight limit and then air-restrictors size of 2 cylinders over 850cc up to 1200cc machines will be updated, if needed, during the Championship, by a system analysing the race points obtained.

· Tuning level.

All machines will have the same level of tuning presently applied to 4 cylinders over 750cc up to 1000cc, with the exception of connecting rods that must be standard for 2 cylinders over 850cc up to 1200cc.

· Homologation numbers.

For 2008 and 2009 all manufacturers, irrespective of their total production numbers, will have to produce a minimum of 1000 bikes in order to get an homologation.

For 2010 onwards the minimum production number will be increased to 3000 bikes.

The complete set of the new 2008 Superbike technical rules will be issued by FIM during next week.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
3039761 Frågan är ju varför inte Ducati tar sin Desmosedici RR och kör WSBK med den. Det är ju ett jävla riv efter dom och sälja 1000-1500 verkar ju inte vara några problem.

/J

Det hade varit lite coolt.

Den hojen är ju "lite" dyr i orginalutförande, de kanske vill rejsa med/göra reklam för den som är ämnad för allmänheten, inte modellen som är för bara de få priviligerade.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Det hade varit lite coolt.

Den hojen är ju "lite" dyr i orginalutförande, de kanske vill rejsa med/göra reklam för den som är ämnad för allmänheten, inte modellen som är för bara de få priviligerade.

En GP6'a i WSBK hade varit fränt. Frågan är ju hur reglementet skulle behöva ändras då...........

/J

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Innebär det alltså att man inte får köra med en encylindrig hoj?

Vore maffigt med en stånka på 1600cc annars :näsblod

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
3039775 http://www.superbikeplanet.com/2007/Jun/070616a.htm

Displacement capacities.

o 2 cylinders over 850cc up to 1200cc

o 3 cylinders over 750cc up to 1000cc

o 4 cylinders over 750cc up to 1000cc

· Minimum weights.

o 2 cylinders over 850cc up to 1200cc: 168kg

o 4 cylinders over 750cc up to 1000cc: 162kg

Tnx. :)

Jag gillar inte riktigt tanken där med luftrestriktorerna dock. Fasen, svårt att stifta regler kring ngt sånt här där man inte kan "mäta" trimmningsgraden. Får bli standardracing av det då? Man får byta allt, men inget i motorn? Det är en lösning...

Lite bizarrt i mina ögon när organisationen försöker lagstifta mästerskapet åt ett håll.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Tnx. :)

Jag gillar inte riktigt tanken där med luftrestriktorerna dock. Fasen, svårt att stifta regler kring ngt sånt här där man inte kan "mäta" trimmningsgraden. Får bli standardracing av det då? Man får byta allt, men inget i motorn? Det är en lösning...

Lite bizarrt i mina ögon när organisationen försöker lagstifta mästerskapet åt ett håll.

Mjo jobbigt med regler o så... men det är väll för att försöka hålla tävlingarna så säkra som möjligt m.m att det inte går allt för fort, Men vi såg ju hur det gick i Moto GP de sänkte cc med lite gran men det hjälpte inte så mycket till att sänka farten nu går det fortare genom kurvorna istället m.m och nästan lika fort på rakorna.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
ett reglemente kan aldrig bli rättvist ur alla synpunkter,
twinnarna får mer kubik men mindre frihet att trimma...
gungor och karuseller kallas det.. resultatet är att twinnarna
blir mer lika maskinerna du och jag kan köpa i butik vilket
väl är det Superbike handlar om, att hojarna har ursprung och
likhet med serieproducerade maskiner.
I motogp använder man viktdifferenser för olika motorkonfigurationer men det är inte tillämpbart utanför prototypklasserna.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Är regeländringen för att Ducati tycker det är för dyrt helt enkelt? Om jag bildar ett eget märke och vill vara med i WSBK med en stånka, kan jag då få igenom regeländringar så att jag favoriseras? Det är ju jättedyrt att trimma en stånka till 200bhp...

Regeländringen är ju snarare så att Ducatis 1000 cc-twin inte är konkurrenskraftig i världen så de tillverkade en 1100 cc-twin. 999:an utgick ur sortimentet och Ducati ville inte hålla på att tillverka en hoj endast för en tävlingsserie så man ansökte om att få köra med sin 1098 i WSBK för annars skulle man inte ha nån hoj att tävla med vilket resulterar i att man är tvungen att dra sig ur serien.

Hojarnas effektrace i standardutförande gjorde att Duccarna inte hängde med ute på gatan och Ducati ville göra nåt som folk kunde köpa och ställa upp med i nationens största klass utan att trimma sönder ekonomin. WSBK är bara ett bihang, hade de inte fått till kubikökningen hade de inte tävlat, simple.

Nu tycker jag kubikökningen är nåt bra, när regeln gick igenom ryktades det om att både KTM och Aprilia skulle in i serien med 1200 cc-twinnar. Aprilia ser visserligen ut att sikta på en fet V4:a men KTM:s RC8 borde ju kvala in snart tycker man.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX

Orka köra sandlåds stuket nu..........*suck*

/J
Inte för att jag riktigt förstår vad "sandlåds stuket" innebär, men vad är det som hindrar Ducati att bygga en R4 eller V4 om det nu är så otroligt svårt att hänga med med fiskekuttermotorn?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Inte för att jag riktigt förstår vad "sandlåds stuket" innebär, men vad är det som hindrar Ducati att bygga en R4 eller V4 om det nu är så otroligt svårt att hänga med med fiskekuttermotorn?

Du menar att alla hojar ska bli rad4or istället och aprilia,ducati m.f ska sluta tillverka v-twinar?vilken trist värld det skulle va om alla va lika...samma hår,lika stora tuttar m.m. Men du kanske strävar efter en sådan värld? :tungan

Edit: Jag tycker vi vänder på steken japs tillverkarna ska max få göra två cylindrar på sina hojar de får göra rad2or eller v-twinar.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Du menar att alla hojar ska bli rad4or istället och aprilia,ducati m.f ska sluta tillverka v-twinar?vilken trist värld det skulle va om alla va lika...samma hår,lika stora tuttar m.m. Men du kanske strävar efter en sådan värld? :tungan
Du, Ducati får tävla med sin fiskekuttersnurra hur mycket de vill. Problemet är brunnäsorna som ändrar reglementet åt dem. Vad händer om inte 1200 cc räcker? Då måste vi förstås låta stackars Ducati få ha 1400 cc? Eller varför inte 1600 cc? Bara Ducati vinner alla lopp är det väl OK?

Dr.Bike

Guest
Alltså Valmers... du har en poäng.

OM allt ska vara lika-för-lika jämt.
MEn så är ju inte världen.
Och man HAR ju redan konstaterat (precis som vi här i tråden) att en V-Twin inte har samma effekt/cc som ex-vis en multicylindermaskin.

Så vad göra?

Bånghålla på en lika-för-alla-kubik-regel?

Eller anpassa det hela till "verkligheten" d.v.s Ducati GÖR twinnar, det är deras grej.
Vi gör som i golf: Ett handicapsystem och alla kan tävla på lika villkor.

Smart.

I moto-GP däremot (prototypracing) där gäller andra regler.
Kubik.
Sen får tillverkarna anpassa sig bäst faan de vill.
Oxå ok, men det är oxå HELT andra förutsättningar.

För vad är då Superbike?

Jo det är en serie som iaf shimärt skall avspegla produktions och modellutbudet av superhojar som går att köpa på gatan.
Och där har inte Ducce såvitt jag vet nån radfyra. Eller v4.
Så varför skulle de tvingas krysta fram en sån? Det skulle ju bli "stegfel" och bryta mot hela tanken med superbikeracing.
Och vad tråkigt det skulle bli på gatan.

Sen - att du har en brasklapp om att Ducati kan skicka sina gråterskor igen, och igen om de inte vinner... ja det är en ANNAN historia det. (om än möjligt sann)

Last edited:

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Jag förstår inte varför alla "anti-italienare" strävar efter samma reglemente i WSBK som i MotoGP. Är det inte roligt med mångfald såväl i hojmodeller som i tävlingsklasser? Dessutom sopar ju italienarna mattan med alla R4-experter i MotoGP-verkstan'.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
3040539 Jag förstår inte varför alla "anti-italienare" strävar efter samma reglemente i WSBK som i MotoGP. Är det inte roligt med mångfald såväl i hojmodeller som i tävlingsklasser? Dessutom sopar ju italienarna mattan med alla R4-experter i MotoGP-verkstan'.
Jag är inte på ngt sätt "anti-italienare". Men tycker inte även du att det är en konstig regeländring?

Som det är upplagt nu så heter det egentligen att "En twin får ha max 1200cc och vi justerar trimningsgraden tills prylarna går fortast". Det jag menar är att visst, jag är i teorin för flera motorkonfigurationer på gridden, det ÄR coolt med Duccens mullrande men som det är nu har Ducati bevisat att det går att bygga en konkurrenskraftig 1000cc twin, vad är det som säger att de inte klagar på reglementet tills de får fri trimning även på 1200cc och sedan trimmar den lika hårt som dagens 1000cc? Finns det ngt som talar emot att de skulle få igenom en sådan ändring?

Ju mera jag tänker på det så borde det vara standardracing som gäller i WSBK, eller iaf med orörda standardmotorer. Endast då skulle en regelmässig skillnad i cc för olika sorters motorer bli relevant för att de med färre cylindrar, och därför också ett handikapp, ska kunna vara med och leka. Om tillverkarna då skulle släppa en hoj med för hög trimningsgrad skulle det straffa sig i försäljningssiffrorna och badwill?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!