Ducati 1098 vs 1098s

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Jag tror att S:en kommer att stå sig bättre i värde procentuellt, men i kronor räknat så tappar den mer än 1098:an. Så frågan är om du kikar på procenten eller på kronorna?

Och eftersom Ducati generellt står sig bra i pris och det är en hel del deg vi pratar om så kanske den vanliga modellen är lättare att sälja.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Just idag är valet inte så aktuellt kanske, alla 1098 vare sig S eller annat är visst slut. Lägger man en beställning idag får man den tidigast i september.

Kanske finns enstaka osåld ex i någon butik men högst osannolikt.
 

KTMITA

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 SM
Läste på Motociclismo (väldigt känd italiensk mc tidning) att S version är mycket extremare och svårare att hantera. Tror att om man kör på Racebana mycket då är det en S som gäller annars den vanliga version. :)
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Sandstream har rätt..

40 000 st..

Att du kommer förlora en helvetes massa pengar på hojen när du säljer den..
Det är det ingen diskussion om..

Använd dom 40 000 på något roligare..
Som du själv säger..
Du kör försiktigt..
Du kommer aldrig nyttja skillnaden mellan de olika dämparna..
Sitter det inte Brembo på samtliga?

Valet är givetvis ditt..


Hämtade den dokumenterade skillnaden mellan di två...

Upphängningarna på 1098 S når så högt som det är möjligt när det gäller prestanda. Den fullt justerbara 43 mm FG511 Öhlins-framgaffeln klarar alla ojämnheter på vägen på ett fantastiskt sätt. TiN-ytbeläggningen av hög kvalitet ger föraren en perfekt känsla av vad som händer mellan framdäcket och vägen och levererar körkontroll i toppklass. Framgaffeln matchas perfekt av 46PRC Öhlins stötdämpare: denna fullt justerbara enhet med en toppfjäder och en justerbar fjäderförspänning tar kontrollen över motorcykelns bakdel vilket ger överlägsen dragkraft och styrning. Ohlins-paketet kompletteras av en justerbar styrningsdämpare som ger extra kontroll och stabilitet.

Utöver det ovan nämnda uppvisar "S" en oöverträffad viktminskning. Alla sport- eller tävlingsmotorcyklar konstrueras för maximal ofjädrad viktminskning. "S" är inriktad på minskning av den ofjädrade vikten genom smidda Marchesini lättviktsfälgar för en viktbesparing på 1,9 kg som i mycket hög grad förbättrar vägegenskaperna.

Utöver allt detta har "S" även dataregistreringssystemet DDA som möjliggör registrering och lagring av data från dina åkturer på vägen eller sessioner på tävlingsbanan och levereras med en installationsprogram-CD och en ett USB-flashminne för datalagring.

Your choice!! :tuttar
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Flera som skriver att man ska lägga till de "extra kronorna" och ta en S-modell.
Är det inte så att 1098 kostar ca 175.000:- och 1098S ca 215.000:-, dvs de "extra kronorna" är = ca 40.000 st?

Japp, i mitt fall blev det mer än så, eftersom jag köpte ett Termignoni kit med helsystem, CPU och filter. Jag tycker att det är värt det. Samma resonemang när det gäller val av Monstret. För att dra klyschan..."man lever bara en gång"..och en till klyscha..."det är en fråga om prioriteringar".
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Japp, i mitt fall blev det mer än så, eftersom jag köpte ett Termignoni kit med helsystem, CPU och filter. Jag tycker att det är värt det. Samma resonemang när det gäller val av Monstret. För att dra klyschan..."man lever bara en gång"..och en till klyscha..."det är en fråga om prioriteringar".

Fin hoj du har då.. :tummenupp :)
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Jag hade lagt pengarna på "vanliga" modellen.

40,000 kr räcker till mycket tillbehör, däck, service m.m och framförallt lär det behövas en del till helförsäkringen.

Andrahandsvärdet lär ligga kvar rätt bra på båda gissar jag.

Fråga dig själv om du verkligen "behöver" en 1098 S ? Oavsett får du en mycket fin mc.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag hade lagt pengarna på "vanliga" modellen.

40,000 kr räcker till mycket tillbehör, däck, service m.m och framförallt lär det behövas en del till helförsäkringen.

Andrahandsvärdet lär ligga kvar rätt bra på båda gissar jag.

Fråga dig själv om du verkligen "behöver" en 1098 S ? Oavsett får du en mycket fin mc.

Ok..helförsäkring kostar drygt 15 k per år så där behöver man deg. Tilbehör...Tjaa..ska du ha Öhlins runtom så vete fan om det räcker med 40 k så att det blir över till försäkringen. Jag har räknat på det fram och tbx och får inte det att gå ihop liksom om jag ska räkna jobbet att byta allt.

Fin hoj du har då.. :tummenupp :)

Thnx..började köra in Monstret men ska väl börja köra 1098:a också snart. Ruggigt fint ljud..är inte klar med alla moddar än. Finns en bild på konceptet hur den ska se ut på Ducati Saarland...
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har du ändå så snuskigt med pengar att köpa en hoj för så är du bara SNÅL om du inte köper 1098 S, det är min synpunkt, sen att man kan köpa massvis hojar för 80-100K mindre som gör jobbet lika bra, det är en annan sak...så då bryr man sig inte nämvärt om den sjunker eller inte, du köper ju en ducati:rolleyes:
Men visst rolig som f-n att köra 1098s, och den finns BARA i rött ännu!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Är det inte även så att de fina öhlins prylarna vill ha mycket kärlek ofta? Dvs servas varje xxx mil / årligen, istället för varje xxxx mil / var xx:e år :)
 

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Ort
På norr
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Jag skulle nog väntat till 2008 o köpa för då kommer nog en R modell
med omkring 250 hk och TC , fri service , gratis bandagar osv
FAST det e ju bara min teori

Har hört det snackas om det redan,väntar bara på dom nya Superbike reglerna:tummenupp
Blir nog isf 1198R,men vad kommer inte än sån kosta:va
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
För er som sa att de var slutsålda; i min lokala mc butik (Italia Bike Center, Arboga) stod det en röd 1098 för några veckor sedan när jag var där, dock inte en 1098S - men jag tror nog den står kvar än... Iaf enligt deras hemsida..
 

999

Jag erkänner aldrig något för någon..C U
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Ugglarp
Hoj
Ducati 999
Har man råd köp S 40 000 Sek är mycket pengar frågan är hur man kör, nyttjar man en S så bör man nog lägga pengarna på en sådan.

DUCATI MALMÖ hade cyklar kvar förra veckan en S och en Standar.

Vilket fall som helst en snygg cykel....
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top