Den stora skillnaden mellan tex Honda och Ducati är att Honda utvecklar en suverän gathoj som ska kunna köras långt med ett minimum av service.
Denna racepreppas sedan för att göra bra ifrån sig på tävlingsbanorna (Vilket den också gör).
Ducati gör precis tvärtom. De utvecklar en ren racehoj och hänger sedan på gatprylar, för att kunna sälja dem.
Ducati är mer servicekrävande än de flesta japshojar, men mycket hänger också på ägaren...
Min första 4 ventilare kollade jag ventilerna på var 500:e mil eftersom jag fått veta att detta måste göras, speciellt om den körs mycket på bana.
Efter ett antal kontroller var 500:e mil utan att behöva justera ventilerna, så ökade jag intervallen till 1000 mil och nu har jag ökat den till 1500mil.
Senaste hoj semestern blev det faktisk drygt 1700 mil innan justering och när jag gjorde justeringen låg ventilspelet fortfarande inom toleranserna.
Det jag är mest noga med är vilken typ av olja/viskositet jag kör med och att jag alltid varmkör hojen upp till arbetstemperatur innan jag belastar motorn.
För gammel hypern och andra med samma motor tar det ca 90 sekunder från start innan hela motorn har full smörjning och detta gäller även om motorn redan är varm.
Den nya motorn som kom med 749/999 och sedan har vidareutvecklats till 1098 etc är inte ens i närheten så servicekrävande som sina föregångare.
Vad det gäller service, så är den (när den behöver göras) dyrare än på japshojar, men detta gäller till stor del om man väljer att lämna in hojen till en auktoriserad verkstad.
Väljer man en icke auktoriserad verkstad som tex.
Lolitech i Skåne så hamnar arbetskostnaden nästan på halva priset för en service och den blir minst lika bra gjord då han har alla specialverktyg, shims satser och kunnandet.
Vilken hoj du än väljer av dom 2, så får du en riktigt bra hoj. Du får helt enkelt låta känslan avgöra när du provkört dem, lycka till