Ducati 620 går ojämnt på tomgång och smäller vid gaspådrag

Gaphi

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2016
Hoj
2003, Ducati Monster 620
Idag va han igång igen, lät han stå igång i ungefär 30 minuter. Han kom upp i 104 grader och sedan började jag med att stänga av honom, sätta på tändningstestare på båda tändstift och tändhattar för att sedan starta och stänga av då och då. Dock så starta han vanligt varje gång så kunde inte se om det är något glapp i tändhattar. Sedan bestämde jag mig för att provköra monstret men han va väldigt slö i 3:ans växel.. även i 4:ans, men 1 och 2 va han hyfsat pigg. Några idéer? Kan detta hänga ihop med det andra problemet? Vad tror ni. Tack för er tid!

Och med slö menar jag att när jag drog fullgas så morrade han bara till men accelerade inte, utan hastigheten steg väldigt sakta.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ju fortare du kör desto mer effekt behövs... Tycker att det låter som om den inte får soppa så det räcker.

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Hur har det gått med hojen? Hittade du till slut vad som felade? Jag har nämligen en likadan hoj 2003 Ducati Monster 620S och det som hände mig var att den började "sluddra" på motorvägen och tappade kraft. Till slut la den bara av och varje gång jag satte igång den igen så varvade den helt okontrollerbart (mellan 1-4k varv) och började jag dra på gas så baktände den och stängdes av. Nu är den inne på verkstan och felsöks och det verkar inte vara det lättaste att hitta felet.

Därför är jag extra nyfiken om du hittade felet. :)

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Hur har det gått med hojen? Hittade du till slut vad som felade? Jag har nämligen en likadan hoj 2003 Ducati Monster 620S och det som hände mig var att den började "sluddra" på motorvägen och tappade kraft. Till slut la den bara av och varje gång jag satte igång den igen så varvade den helt okontrollerbart (mellan 1-4k varv) och började jag dra på gas så baktände den och stängdes av. Nu är den inne på verkstan och felsöks och det verkar inte vara det lättaste att hitta felet.

Därför är jag extra nyfiken om du hittade felet. :)

Hade samma problem med min 620.
Visade sig vara en av sladdarna till tändspolen (inte tändkablen) som satt löst.
Bytte skon till en ny, så fick den bättre fäste och misstönde inte efter det.

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Hade samma problem med min 620.
Visade sig vara en av sladdarna till tändspolen (inte tändkablen) som satt löst.
Bytte skon till en ny, så fick den bättre fäste och misstönde inte efter det.

Ok tack! Hoppas att samma gäller min hoj. Verkstan är stängd denna vecka så på måndag får jag förhoppningsvis svar.

Last edited:

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Hur gick det Jonaska?

Lämnade in den på felsökning då jag inte är så händig själv. Efter 2h felsökning hade dom fortfarande inte hittat felet. Jag kunde inte pröjsa mer för något dom inte var tillräckligt säkra på att hitta felet på så har inte kunnat köra någonting sedan maj...

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Lämnade in den på felsökning då jag inte är så händig själv. Efter 2h felsökning hade dom fortfarande inte hittat felet. Jag kunde inte pröjsa mer för något dom inte var tillräckligt säkra på att hitta felet på så har inte kunnat köra någonting sedan maj...

Tipsa du om kablaget?

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Jordkabeln till ecu:n har lossnat för mig en gång, tog ett tag å klura ut. :3freak

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Väldig sen uppdatering men hojen är fixad sen ett tag tillbaka. Det som felade var RPM-sensorn.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin