Ducati 748 köp

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
joakimruda skrev:
2467843 Vipporna var inte kollade, ska be dom kolla dom helst innan jag köper eller betalar något mer?

Ja!!!

WebGringo skrev:
2467918 Är det bara jag som drar åt mig öronen för en trimmad ducce med 3k på mätaren ?

De lite äldre italienarna var väl inte direkt kända för sin hållbarhet ens i standardutförande, eller hur är det.

Någon som vet ?

Vad grundar du din uppfattning på???

Hur många Duccar har du ägt???

Kan tillägga att min Hyper hade gått mer än dubbelt så långt innan jag trimmade den....

stronzo skrev:
2468427 Jag håller definitivt inte med de som säger KÖP direkt. Du måste undersöka mer.
Vi vill ju inte att din första erfarenhet av en Hyper blir pannkaka. :tummenupp

Ta med dig en snubbe som KAN Hyperserien och kan ställa rätt frågor.

- Nyligen lackad men ej omkullagd? Hmmm, be att få ta av sidokåporna och
kolla datumstämpeln (årtal) på insidan. Är årtalet 96 eller nyare så luktar
det misstänkt (tillverkad -95 lär inte ha senare årtal). Vem lackar om felfria
originalkåpor?

- Kolla baksidan på styrhalvornas infästning på gaffelbenen. Där sitter små
urgröpningar i vilka en liten pigg från styrhalvorna löper. Dessa urgröpningar
ger med sig direkt vid en marksyning då styret tar i (mjukt aluminium).

- "Öhlins runtom" - jaså? Inte framgaffeln i a f. Ser ut som en standard Showa.

Har du talat med förre ägaren/ägarna? GÖR DET!

Omlackad ram i svart (finns/fanns ej i svart original) är ju skitsnyggt, men
höjer knappast värdet.

Termignoni helsystem? Då är det troligen minst 50 mm grenrör hela vägen,
har du tur så kanske 54. Är det 45 mm, så är det standard, det sitter 45mm
original. Ta med skjutmåttet och mät. OBS, 45, 50 samt 54 mm är på
INSIDAN, så lägg till 2 mm för mätning på utsidan.

Vipparmar inte kollade!!?? Öhhh, är du säker på att de kollat ventilerna? En
vipparm är dyyyrt och det sitter "några" stycken i motorn. Det finns många
trådar på Ducceklubben om vipparmskostnader.

Slutligen - kärleken är blind och något av det mest förlåtande som finns.
Trivs du med den - köp! Du verkar dock, helt förståeligt, mycket osäker.

Alltid bra att ha med någon som kan hojen/märket :tummenupp

PeGe skrev:
2468542 Håller med de som är skeptiska ovan. Ta det soft och kolla upp historiken orderntligt innan du slår till på en 748.
Säkert skitsnyggt med omlackad ram osv, men VARFÖR är den omlackad? Luktar marksyning där med va??

Kanske, kanske inte..., en hoj som är 11år gammal och gått över 3k kan behöver ju inte vara så snygg i lacken oavsett om man skött/servat den enligt boken, min var ganska blästrad av stenskott långt innan 3k...
 
Last edited:

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Hörru Peter, inte vara så jäkla positiv nu, hade jag kunnat mecka som du så hade jag inte bangat för någon Ducce oavsett skick :D

Nu verkar ju dock trådstartaren inte precis kunna överdrivet mycket om Ducatis Hyper-serie,
så en varnande hand måste han få. Som jag skrev, inte ska första Hyper-upplevelsen
ge en fadd eftersmak i munnen, då lär det vara japsträsket efteråt. Fast det är kanske det du vill, he, he...
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
först av allt: tack så jätte mycket för alla svar!

ja, jag är som flera av er säkert märkt lite osäker på köpet eftersom att jag går från att kunna hyffsat om bilar till att inte veta ett dugg om bågar. Säkert samma principer som gäller där men efterosm att jag aldrig ägt en vidare speciell bil så har jag inte riktigt brytt mig om priset.

Ja, det är den bågen jag varit och kollat på....finns fler bilder på den på http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=2170157&look=mc (hoppas man får länka)

tack för tipsen och finns tycker ni att det är några fler "krav" jag kan ställa åt dom för att kontrollera ytterligare att det verkar schysst och så?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
joakimruda skrev:
2482894 YES!!!!
nybliven ägare till denna skönhet!

gat-klädsel



ban-klädsel


Gratulerar!

Som det verkar har du köpt en annan än den cykeln du startade tråden om, tror du gjort ett klokt val.

Lycka till med din nya pärla.:tummenupp :tummenupp
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
ja, jag fick dåliga vibbar om den. Denna är visserligen bankörd utav den förre ägaren. Men eftersom han hade ägt mer än 30bågar och även köpt en NY Ducce 999 i race-utförande och kunde "lite skit" om dom så kändes det bättre, trots att det var en privatperson och inte ett företag som sålde den. Samt att den var sv-såld, servicebok och jag fick med en massa godis till den med =)

nu ska man bara förbereda sig ekonomiskt för att göra en total kontroll runt om till våren på den.
 

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
joakimruda skrev:
2482894 YES!!!!
nybliven ägare till denna skönhet!

gat-klädsel



ban-klädsel


Grattis, Mickes gamla hoj. Vet att han sålde den med en tår i ögat. Du har fått en riktig pärla till båge nu, var rädd om den :tummenupp
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
ja verkligen =) jag är mer än nöjd och jag har inte ens kört den =) kortet e inte klart än men detta blev en skaplig portion med morötter ;)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
höll på att svimma när jag såg vad du först tänkte köpa, den skulle jag inte betala knappt något för :näsblod

ser ut som du köpt en schysst hoj:tummenupp
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
KGK skrev:
2483970 höll på att svimma när jag såg vad du först tänkte köpa, den skulle jag inte betala knappt något för :näsblod

ser ut som du köpt en schysst hoj:tummenupp



haha, ja....och då var den här ändå billigare i grundutförandet än den "första" jag kollade på :) och kostade lika mycket med allt lull-lull som följde med som den "första" med trimcylinder med.

är väldigt tacksam för en tjej som hjälpte mig hitta denna. hon länkade till mig på en sida som gjorde att jag kom i kontakt med Micke....en väldig glad prick som hade en Ducce till mig :yoparty
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
ska bara lägga upp en bild som jag lekt med lite i ps. inget viktigt. bara för min skull. orkade inte starta ett nytt inlägg

 

Fist Woman

Guest
Om du inte har åkt Ducati förut och inte anser kunna bedöma huruvida hojen är värd sitt pris så avråder jag till köp av en 748 med över 3000 mil på mätaren.
Om du inte kan göra service och reparationer själv så kan kostnaderna för underhåll lätt överstiga hojens pris!
Men det är egentligen bara att välja; köp nytt, lär dig meka själv eller betala verkstädernas löjliga kostnader för att hålla liv i en gammal Ducati.

För meka... det lär du få göra om du vill åka gammal Ducati.

(Nu betraktar i och för sig inte jag en 95:a som gammal.)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Fist Woman skrev:
2484667 Om du inte har åkt Ducati förut och inte anser kunna bedöma huruvida hojen är värd sitt pris så avråder jag till köp av en 748 med över 3000 mil på mätaren.
Om du inte kan göra service och reparationer själv så kan kostnaderna för underhåll lätt överstiga hojens pris!
Men det är egentligen bara att välja; köp nytt, lär dig meka själv eller betala verkstädernas löjliga kostnader för att hålla liv i en gammal Ducati.

För meka... det lär du få göra om du vill åka gammal Ducati.

(Nu betraktar i och för sig inte jag en 95:a som gammal.)

Det är väl inte så mycket mer än kamremmar och ventiljustering... Eller?
 

Fist Woman

Guest
imaster skrev:
2484723 Det är väl inte så mycket mer än kamremmar och ventiljustering... Eller?

Nej precis.

Klarar man av det på 4-ventilad ducce, i och för sig inte ett dugg svårt, så kan man köpa vilket vrak som helst bara priset är rätt. Delar finns hur mycket som helst i England, Tyskland och Italien och i och med den lite modellkonservativa politik som Ducati har så passar mycket mellan modeller och årsmodell.

Missförstå mig inte, klarar du att meka och priset är rätt så köp.
Men vill du anlita dyra och ofta inkompetenta verkstäder så blir det ofta just dyrt.
 

Solid snake

Guest
joakimruda skrev:
2484584 ska bara lägga upp en bild som jag lekt med lite i ps. inget viktigt. bara för min skull. orkade inte starta ett nytt inlägg

Jag vill ha din hoj. :drool
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
imaster skrev:
2484723 Det är väl inte så mycket mer än kamremmar och ventiljustering... Eller?
Det är något konstruktionsfel på ryckutjämnarna i baknavet, så att de måste bytas ibland. Aluminiumspån på bakfälgen skall tydligen vara en varning. Jag kan egentligen inte detaljerna, men hörde folk svära om det i depån i sommar.
Och så var det något ömtåligt med justeringen av gaffelvinkeln, men jag minns inte vad. Och så de ibland dåligt kromade vipporna.
Det är mycket som kan krångla på en 748, men jag vill ha en ändå... :tummenupp
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
Fist Woman skrev:
2484667 Om du inte har åkt Ducati förut och inte anser kunna bedöma huruvida hojen är värd sitt pris så avråder jag till köp av en 748 med över 3000 mil på mätaren.
Om du inte kan göra service och reparationer själv så kan kostnaderna för underhåll lätt överstiga hojens pris!
Men det är egentligen bara att välja; köp nytt, lär dig meka själv eller betala verkstädernas löjliga kostnader för att hålla liv i en gammal Ducati.

För meka... det lär du få göra om du vill åka gammal Ducati.

(Nu betraktar i och för sig inte jag en 95:a som gammal.)


den jag köpte nu har mer än 4000mil på mätaren opch då inte inräknat dom mil den gått på banan. Har inte heller åkt ducati innan eller någon annan.
Jag själv tycker en -95:a e rätt gammalt men anser att det var en bra person som verkar ha ägt den innan med intresse för att mecka och serva...både själv och på verkstad. Både såld och servad hos biscaya, och det e fiiina killar det ;)

jag har defenitivt inget emot att mecka själv...men jag ger gärna bort serivce till en verkstad och personer som kan ducce. För denna har jag tänkt ha ett bra tag. och vill ha bra grejer och bra skick på den. =)

Solid snake skrev:
2484779 Jag vill ha din hoj. :drool


haha! =P det får du inte ;)

imaster skrev:
2484723 Det är väl inte så mycket mer än kamremmar och ventiljustering... Eller?


bara och bara. ;) eftersom det e ett par stycken ventiler att juster in så är kanske mtrl. kostnaden den värsta...utan timpenningen.
jag själv skulle aldrig börja pilla med inställningar utav något sånt.

finns massor med fakta på detta forum för att man ska skaffa sig riktigt bra info. Det är mycket här jag har gått på när jag har letat. Tack för hjälpen alla!! =) (ta åt er och njut för fan! hahaha)
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
joakimruda skrev:
2485500bara och bara. ;) eftersom det e ett par stycken ventiler att juster in så är kanske mtrl. kostnaden den värsta...utan timpenningen.
jag själv skulle aldrig börja pilla med inställningar utav något sånt.

Det ska jag göra själv, ska ge mig på det om sådär en 500 mil. Hur svårt kan det vara, jag har ju faktiskt ett bladmått..? :rolleyes:

Skämt åsido, jag tycker inte det är värt de ganska stora slantar verkstaden vill ha för såna saker, bättre att jag lär mig själv. Tror inte det ska vara några problem...
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top