Ducati 748, som vägrar varva upp som den ska.

d748

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Kalmar
Hoj
-99, Ducati 784
Hej.

Jag har en Ducati 748 som tydligen blev lite tjurig på mig här om dagen. Problemen uppenbarar sig vid gaspådrag, det tar extremt lång tid innan den når upp till några varvtal att tala om. Vid något tillfälle så vred jag om gasen fullt (i vad som kändes som en evighet) utan att varvtalen steg över 2000 varv och först då jag slog av och på gaspådraget igen så ville den komma. Och vissa gånger, då jag slår av gaspådraget så stannar motorn helt.

Värt att nämna är att jag har varit ute och startat upp den några gånger, och det verkar som att problemen uppenbarar sig då den börjar bli lite varm. Till en början så gick den upp i varv som vanligt, men efter att den hade stått igång ett tag dök problemen upp igen.

Ytterligare en sak som kan vara värd att nämna är att batteriet tycks laddas ur extremt fort, om hojen får stå i några (3 - 4) dagar så kan det ibland vara tjurigt att få igång den, men om man nu får igång den så verkar det som att batteriet blir uppladdat efter en stunds körning.

Så ja, är det någon som känner igen problemen eller har några tips på var man ska börja felsöka? Ska ju nämna att jag är långt ifrån någon expert, men om det är något enkelt som går att testa/byta så gör jag gärna det, innan jag drar iväg 15 mil med hojen på släp till en verkstad.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Prova att byta batteri först, innan du går vidare med felsökningen. Ett pensionsfärdigt batteri kan ge upphov till allsköns skumma fenomen.

EDIT: Kolla att batteripolerna är ordentligt åtdragna allra först. Sedan vad har du för spänning över batteripolerna när motorn går?
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Om det inte är nåt av ovanstående kan du slå en titt så att TPSen är rätt justerad
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Laddningsregulatorn, tändspolar kan ge liknande symptom vid värme
 

d748

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Kalmar
Hoj
-99, Ducati 784
Sedan vad har du för spänning över batteripolerna när motorn går?

Ok, batteriepolerna är åtdragna som de ska. Och spänningen ligger runt 13.9 (kall motor), efter att problemen började uppenbara sig (då den blev varm, igen) så låg spänningen på 14.1 (på ~samma varvtal, ökar varvtalet så ökar även spänningen).

Och jag har tyvärr inte testat med ett nytt batterie, då jag orkar inte gå och köpa mig ett nytt idag.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hur mycket ökar spänningen?
Låter som att spänningsregulatorn är kass
 

d748

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Kalmar
Hoj
-99, Ducati 784
Hur mycket ökar spänningen?
Låter som att spänningsregulatorn är kass

Vet inte exakt var den maxade vid då det var svårt att få den att varva upp. Men jag har för mig att 14.4 var det högsta jag såg i displayen.

Tillägg: Vid tomgång låg spänningen på ~13.2 - 13.4.
 
Last edited:

996RS

996RS
Gick med
15 Dec 2010
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
996RS
Kolla så att det inte är "högtrycks slangen" vid bensinpumpen inne i tanken som har ett läckage. Det är vanligt att hojen går bra på lägre varv men har svart att varva när det är läckage på denna, eftersom bränsletrycket faller.
 

996RS

996RS
Gick med
15 Dec 2010
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
996RS
Kolla så att det inte är "högtrycks slangen" vid bensinpumpen inne i tanken som har ett läckage. Det är vanligt att hojen går bra på lägre varv men har svart att varva när det är läckage på denna, eftersom bränsletrycket faller.

Det kan vara värt att kolla ändå ifall det bara är ett mindre läckage, att den i så fall varvar när den är kall kan bero på "choke funktionen" och att den då får lite fetare blandning
 

d748

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Kalmar
Hoj
-99, Ducati 784
Har nu testat nytt batteri och ny spänningsregulator, tyvärr så kvarstår problemet. Har ju fått lite andra alternativ som högtrycksslang, tändspolar och kontroll av TPSen (vad det nu är?). Men får nog inse mina begränsningar och lämna iväg den..
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Har nu testat nytt batteri och ny spänningsregulator, tyvärr så kvarstår problemet. Har ju fått lite andra alternativ som högtrycksslang, tändspolar och kontroll av TPSen (vad det nu är?). Men får nog inse mina begränsningar och lämna iväg den..

TPS = Throttle Position Sensor - Sitter på insprutningsmotorer för att känna av hur mycket spjället är öppet för att ge rätt mängd bensin till mängden luft som släpps in.

Är det insprutning eller förgasare på en sådan ducce?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Testat o spruta startgas ?

Gummislangar mjuknar ju då det blir varma, så är det en liten spricka så kan det ju påverka mer då det blivit varmt o mjukt. Samma för insugsgummi o gummi till luftburk.

Startgastest visar om där är spricka då varvet bör isf påverkas då du sprutar på "rätt" ställe
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dags för ventilkontroll?

Har du provat att öppna tanklocket, är ventilationen täppt så fungerar det bättre med tanklocket öppnat.
 

d748

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Kalmar
Hoj
-99, Ducati 784
Nu har jag äntligen fått tummen ur. Har testat att lyfta på tanklocket, svårt att avgöra om det är någon skillnad eller inte, inbillar mig kanske att det gjorde lite skillnad till det bättre, men väldigt osäker.

Men här kommer säkert en superdum fråga, jag öppnade tanklocket och då upptäcker jag, efter en liten stund att det sprutar bensin från bakre delen av tanken framåt (precis under och förbi tanklockets öppning). Känner jag mig för, där strålen kommer ifrån så sitter det ju slangar där inne där strålen kommer ifrån. Är det så att jag precis hittade läckan, som tidigare tipsades som något att kontrollera?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Nu har jag äntligen fått tummen ur. Har testat att lyfta på tanklocket, svårt att avgöra om det är någon skillnad eller inte, inbillar mig kanske att det gjorde lite skillnad till det bättre, men väldigt osäker.

Men här kommer säkert en superdum fråga, jag öppnade tanklocket och då upptäcker jag, efter en liten stund att det sprutar bensin från bakre delen av tanken framåt (precis under och förbi tanklockets öppning). Känner jag mig för, där strålen kommer ifrån så sitter det ju slangar där inne där strålen kommer ifrån. Är det så att jag precis hittade läckan, som tidigare tipsades som något att kontrollera?


Du hittade nog bara bränslereturen!
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top