Ducati 748 ??

DJ

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
På landä...
Hoj
Honda Africa Twin
Hej på er!
Jag går i tankar på en Ducati 748...
Som alltid är det bra att få lite tips och information från er som har detta. Skulle vara bra att höra lite från er...där ute.
Min tanke är att köra gata samt bana.
Jag har följande frågor:
1. Vilken modell skall man välja; R, biposto osv?

2. Vad finns det för sjukdomar att tänka på/kolla upp?

3. Finnes kraschkåpor att få tag på?

Jag har tidigare ägt och kört en Aprilia RSV Mille och tyckte den var helt underbar. Den passade mig bra också, med tanke på min längd(1.90), hur är då Ducce´n? :confused:


Tacksam för svar/
DJ
 

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
DJ skrev:
Hej på er!
Jag går i tankar på en Ducati 748...
Som alltid är det bra att få lite tips och information från er som har detta. Skulle vara bra att höra lite från er...där ute.
Min tanke är att köra gata samt bana.
Jag har följande frågor:
1. Vilken modell skall man välja; R, biposto osv?

2. Vad finns det för sjukdomar att tänka på/kolla upp?

3. Finnes kraschkåpor att få tag på?

Jag har tidigare ägt och kört en Aprilia RSV Mille och tyckte den var helt underbar. Den passade mig bra också, med tanke på min längd(1.90), hur är då Ducce´n? :confused:


Tacksam för svar/
DJ
Prata liet Med David_81 (Skara), han har Ducce Sp 748... Jo förresten , jag har Mille,, hur funkar den ,, nån krångel me dom osv.. MVH /S :) an
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
1. Vilken modell skall man välja; R, biposto osv?
- R såklart, om du har cash, de har ju slipperclutch o öhlins, iaf 2001 modellen.

2. Vad finns det för sjukdomar att tänka på/kolla upp?
- Går dåligt på låga varv, 748or gör sig bäst på höga varvtal.
- Kolla serviceboken såklart.

3. Finnes kraschkåpor att få tag på?
Jaha!! överallt, finns nya helsett kåpor från ca 4000 till 14000...

Gämföra en 1000 kubiks twin med en högt trimmad 748 är lite svårt,
du har inte samma botten vrid i en 748 som en större twin.

Jag är 187, och det går utmärkt på bana, men på landsväg får handlederna ta stryk.

Kommer nog upp fler som vet mer snart..
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Mr San skrev:
Prata liet Med David_81 (Skara), han har Ducce Sp 748... Jo förresten , jag har Mille,, hur funkar den ,, nån krångel me dom osv.. MVH /S :) an


Kolla under bakramsfästet på båda sidor så det inte ser ut så här!!!! Detta är en -01:a.
 

Bifogat

  • Bild 1 liten.JPG
    Bild 1 liten.JPG
    61.6 KB · Visningar: 339

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
1. Vilken modell skall man välja; R, biposto osv?
Det finns flera alternativ om man tittar på alla åren..

748 BiP 95-99 eller E 00-03 - 98 hästar i motorn. Showadämpare runt om, Ickejusterbara på E. Bra modell, speciellt om man funderar på att fixa lite godsaker själv. Treekrade fula Brembofälgar

748 S 00-03 - Samma som BiP o E motorn, men bättre fjädringskomponenter (Fullt justerbara fram o bak), justerbar gaffelvinkel, justerbar rideheigt, snabbfästen för kåpor och femekrade Marchesinifälgar

748 SP 95-97 - Dåtidens R modell. trimmad motor (104 Hk), Öhlins bakdämpning, Monoposteram (Kan ej skjutsa).

748 SPS 98-99 - Dåtidens R modell. trimmad motor (106), Öhlins bakdämpning, monoposteram.

748 R 00-02 - Näst värsta. EDIT: 01-02 Öhlins dämpning (01-02 fram), bak och styre. Showersprut och annan dator (108 häst). Slipperklutch och fyrpadsok. Kanonbra banhoj som inte riktigt vill funka i stan. Endast Monoposte.

748 RS - Värstingen. Såldes med kraftigt bantat concept o trimmad motor för tävling inom Supersport. Runt 120-140 på bakhjulet beroende på vem som ljuger mest.. Inget för gatan.. inga lampor, ingen startmotor.. Grym hoj dock..


Personligen skulle jag satsa på en 748S om du vill skjutsa eller en R om du inte vill. BiP funkar också. Jag har kört min 748 SP i över 2000 mil på tre år och är kanonnöjd över hur hojen beter sig. Enda nackdelen som jag ser det är att motorn saknar lite vrid jämfört med de större syskonen.. Men det är ett under av vrid jämfört med rad4 600cc hojarna.

2. Vad finns det för sjukdomar att tänka på/kolla upp?
Vippor och åter vippor. 748;an älskar att äta vipporna. Håll motorn under 10.000 RPM om du inte måste om nånn, så sparar du slantar.
Speciellt 99:eek:rna skall enligt uppgift ha dåliga vippor.. Se till att byta olja var 500:e mil och lämna på justering var 1000:e. Annars.. Servicebok

3. Finnes kraschkåpor att få tag på?
De flesta ställen som säljer kraschkåpor har..
KK-racing, Hpp-racing, diverse specialställen..
Helset färdig för gata för 4000:- I kolfiber från ca 8000:-
Begagnade.. Från 2000:- för sidokåporna och uppåt. Beror på skick.


Jag har tidigare ägt och kört en Aprilia RSV Mille och tyckte den var helt underbar. Den passade mig bra också, med tanke på min längd(1.90), hur är då Ducce´n? :confused:

Duccen passar mina 186sm bra. Har kört 50 mil i sträck, men det är ingen touringmaskin inte. Passar bra på bana och snabba kurviga vägar..

Bilden som sleven visar är fån ramen som brustit av någon anledning.. Verkar vara ett sällsynt problem, då detta är första gången jag kommit i kontakt med det.. Om då är jag kontaktman för Svenska Ducce Klubben (Nåja.. inom Stockholmsregionen dock)

SLEVEN:
Jag skall kolla med Henke om detta. Återkommer om det kan avhjälpas.. PM´a mig med om polaren har kvar hojen eller så..
 
Last edited:

DJ

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
På landä...
Hoj
Honda Africa Twin
Mr San skrev:
Prata liet Med David_81 (Skara), han har Ducce Sp 748... Jo förresten , jag har Mille,, hur funkar den ,, nån krångel me dom osv.. MVH /S :) an

Kan bara säga att jag inte hade några som helst problem med hojen.
Körde ca 650 mil under en säsong. Har aldrig haft roligare...
Tror denna motor är bland det bästa man kan hitta på marknaden när man tänker på tillförlitlighet :tummenupp

/DJ
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
amullo skrev:
748 R 00-02 - Näst värsta. Öhlins dämpning fram, bak och styre. Showersprut och annan dator (108 häst). Slipperklutch och fyrpadsok. Kanonbra banhoj som inte riktigt vill funka i stan. Endast Monoposte.

Vill inte anmärka men:

748R 00 är inte i närheten av 01-02

Så skall du ha en R så gäller 01-02. 00:an hade inte Öhlinsgaffel och saknar en hel del optimeringar i motorn, "sliperclutch" plus en hel del annat .
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Mulles skrev:
Vill inte anmärka men:

748R 00 är inte i närheten av 01-02

Så skall du ha en R så gäller 01-02. 00:an hade inte Öhlinsgaffel och saknar en hel del optimeringar i motorn, "sliperclutch" plus en hel del annat .

Helt rätt..

My bad.. Glömde det.. :hihi
Måste vara trött.

00:an kan man dock få billigt pga. detta..
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Mulles skrev:
Vill inte anmärka men:

748R 00 är inte i närheten av 01-02

Så skall du ha en R så gäller 01-02. 00:an hade inte Öhlinsgaffel och saknar en hel del optimeringar i motorn, "sliperclutch" plus en hel del annat .


Jepp, det har du rätt i...


amullo skrev:
Om då är jag kontaktman för Svenska Ducce Klubben (Nåja.. inom Stockholmsregionen dock)

de e väl ja o :rolleyes:
 

748r

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ducati 748R
Mulles skrev:
Vill inte anmärka men:

748R 00 är inte i närheten av 01-02

Så skall du ha en R så gäller 01-02. 00:an hade inte Öhlinsgaffel och saknar en hel del optimeringar i motorn, "sliperclutch" plus en hel del annat .

Nja, jag har en sliperclutch på min -00:a. Det jag saknar är Öhinsgodiset, plus lite små moddar som du säger.

//H
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Angående brustet bakramsfäste:

Helt säkert att ingen skruv var lös innan det inträffade? har aldrig sett något liknande..

Och sen svamlar broder Mullo på i vanlig ordning, 748RS har startmotor.. Vore regelvidrigt att ens försöka köra ett supersportrace utan..

Slipperkoppling hade väl förresten alla årsmodeller av R'en?

748S motsvaras i stort av den gamla biposton, fälgarna skiljer dock..

/B
 

DJ

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
På landä...
Hoj
Honda Africa Twin
emullo skrev:
1. Vilken modell skall man välja; R, biposto osv?

2. Vad finns det för sjukdomar att tänka på/kolla upp?
- Går dåligt på låga varv, 748or gör sig bäst på höga varvtal.
- Kolla serviceboken såklart.

Gämföra en 1000 kubiks twin med en högt trimmad 748 är lite svårt,
du har inte samma botten vrid i en 748 som en större twin.

Kommer nog upp fler som vet mer snart..

Jag säger så här: sitter idag och lunkar runt på en Africa Twin. Som alla vet en 750 twin-motor. Men jag gillar faktiskt att man skall ha lite varv för att det skall hända saker...blir lite mera aktiv körning. Sedan har jag lärt mig genom åren att man inte behöver speciellt mycket effekt för att ha roligt (läs: jag showar inte med wheelies...) :hihi

/DJ
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Bj.O.rn skrev:
Angående brustet bakramsfäste:

Och sen svamlar broder Mullo på i vanlig ordning,
/B

Sen svamlar lilla storebror mullo menar du?
Jag är oskyldig i vanlig ordning. :(
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
DJ skrev:
Jag säger så här: sitter idag och lunkar runt på en Africa Twin. Som alla vet en 750 twin-motor. Men jag gillar faktiskt att man skall ha lite varv för att det skall hända saker...blir lite mera aktiv körning. Sedan har jag lärt mig genom åren att man inte behöver speciellt mycket effekt för att ha roligt (läs: jag showar inte med wheelies...) :hihi

/DJ

Jamendåså, bara börja leta efter ett fint objekt då :tummenupp

Lycke till.
 

DJ

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
På landä...
Hoj
Honda Africa Twin
emullo skrev:
Jamendåså, bara börja leta efter ett fint objekt då :tummenupp

Lycke till.

OK....en liten motfråga då:
Vilka handlare skall man vända sig till? Känner bara till BISCAYA...

/DJ
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
DJ skrev:
OK....en liten motfråga då:
Vilka handlare skall man vända sig till? Känner bara till BISCAYA...

/DJ

Oj då, en fråga som är lite svår faktiskt,
Biscaya, Ducati sthlm är väl de stora handlarna.
Men man får ju en viss garanti då, om något skulle strula.

Annars finns ju blocket, ducceklubben.org, att leta privat annonser på.

Sök handlare
 
Last edited:

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
Bj.O.rn skrev:
Slipperkoppling hade väl förresten alla årsmodeller av R'en?
/B
Stämmer, slipperclutch på alla 748R. Motor samma. Saknar som tidigare nämts Öhlinare x3, 4-pads oken. Dessutom saknas bullerförstärkarna i coolfiber + eProm samt någon kulfiberpryl(bl a luftboxen).
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Måste bara tillägga att på E modellen -01 så var det ialla fall fullt justerbara dämpare både fram och bak.

Mvh /Sleven
 

DJ

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
På landä...
Hoj
Honda Africa Twin
Jaha...efter alla vinkar hit och dit :3freak om modellernas bestyckning/komponeneter låter det som man antingen skall satsa på en 748S 00-03 eller en 748E från -01 och framåt. I alla fall om man vill leka med fjädringen...
Då skall man bara hitta ett exemplar....bara... :(
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
DJ skrev:
Jaha...efter alla vinkar hit och dit :3freak om modellernas bestyckning/komponeneter låter det som man antingen skall satsa på en 748S 00-03 eller en 748E från -01 och framåt. I alla fall om man vill leka med fjädringen...
Då skall man bara hitta ett exemplar....bara... :(
Det finns en tråd om för eller emot Ducati, kan inte hitta den just
nu, men om någon orkar leta.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top