Ducati 749S

Stråle

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati, inom en snar framtid.
Hallå gubbar.

Hoppas jag har lagt tråden i rätt avdelning.
I vilket fall som helst. Det ser nu ut som om det blir
ett Ducatiköp för min del, närmare bestämt en 749S
från 2004 (uttagen) 2005. Eftersom att detta är min
första hoj är jag lite nyfiken på era personliga åsikter,
ris eller ros? plus och minus? :tummenupp

Tack på förhand!
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Jag har bara ros, skitskön hoj at köra, men se till att det sitter nåt annat än original avgas på så slipper du katalysator och den låter mer som en ducce än en dammsugare. Skall du köpa det själv till extra så kostar det runt 18-20000 med termignoni dämpare, luftfilter + styrbox.

+ körglädje
+ snygg (jag vet, inte alla som tycker det)
+/- mycket uppmärksamhet av "vanligt" folk som kommer och tittar och snackar

- Servicekostnader

/PS:Att bli av med katalysatorn är inte bara för att det ger en hel del effekt till, utan även för att en av dem sitter på mellanröret mellan cylinder och dämpare, nedanför sadeln vilket ger grillade nötter i stadstrafik. SKämtar inte, blir svinhett. Med nytt mellanrör utan kat så är temperaturerna mer normala, men ändock så pass höga att jag inte tror att man behöver använda några andra förebyggande åtgärder vid sex :)
 
Last edited:

Stråle

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati, inom en snar framtid.
Utförligt svar, det tackar vi djupt för! 19-20 för Termignoni var lite mer än vad jag tänkt mig men jag får antagligen klara mig med orginal under sommaren om jag inte hittar något begangnat?

Har du några övriga tips när det gäller modifiering eller likande.

Här är för övrigt cykel i fråga.

http://www.blocket.se/vi/12396890.htm?ca=23_3_s
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Utförligt svar, det tackar vi djupt för! 19-20 för Termignoni var lite mer än vad jag tänkt mig men jag får antagligen klara mig med orginal under sommaren om jag inte hittar något begangnat?

Har du några övriga tips när det gäller modifiering eller likande.

Här är för övrigt cykel i fråga.

http://www.blocket.se/vi/12396890.htm?ca=23_3_s

Inte mer än avgas då, hugger satt det ju på, nästan ett måste om man inte vill ha stötdämparen bak blästrade, och det sitter ingen original. Det finns ju kolfiber och Ducati Performance tillbehör så man kan shoppa ihjäl sig såklart, och massor med beggade prylar på ebay.

Ingenting som jag tycker måste göras på hojjen, mer än kosmetiska saker och det är mest upp till dig vad du vill kosta på.

Angående anonnsen, att alla servicar är gjorda betyder ju inte så mycket när den bara gått 500 mil, är nog bara en 150 mila som är gjord då, typ oljebyte. Nästa service är 1000 mil, och då ingår normalt inte kamremmar, men eftersom din är mer än 2 år, så skall de bytas då också. Kostar nog bara materialet extra, 1000:-, för de skall i alla fall kolla remspänning vid servicen, och brukar lossa remmarna vid ventilkontrollen också.
 
Last edited:

Blade joppe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
Hypermotard S, KTM super enduro
Jag har själv inte provat just en 749s, men alla duccar jag haft nöjet att äga eller prova har bara varit kanon, var o en på sitt sätt...

Det jag hört ang service på just 749 o 999 är att topparna måste av vid ventiljustering, vilket gör att det brukar bli en dyr historia, sen skall det ju gärna göras lite då och då... Vet inte intervaller på 749, men min fd. 748R skulle justeras + bytas kamrem varje år eller 1000 mil... Kan ju vara läge att kolla när detta blev gjort senast! Inte läge att slarva!

Lycka till o välkommen till ducce träsket
 

Stråle

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati, inom en snar framtid.
Så jag kan totalt räkna med? :)

Avgas får det bli, men just nu är 80 papp det jag har att lägga ut.


EDIT: Okej! Tack Joppe ;)
 
Last edited:

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Jag har själv inte provat just en 749s, men alla duccar jag haft nöjet att äga eller prova har bara varit kanon, var o en på sitt sätt...

Det jag hört ang service på just 749 o 999 är att topparna måste av vid ventiljustering, vilket gör att det brukar bli en dyr historia, sen skall det ju gärna göras lite då och då... Vet inte intervaller på 749, men min fd. 748R skulle justeras + bytas kamrem varje år eller 1000 mil... Kan ju vara läge att kolla när detta blev gjort senast! Inte läge att slarva!

Lycka till o välkommen till ducce träsket

2000mil/2år vilket som kommer först står det i min verkstadshandbok för 749S ang kamremmar.

Angående topparna, tror inte, med betoning på TROR, att man på '04 modellen skall behöva ta bort topparna? Skall sitta vanliga toppar på den, har för mig att det inte kom R/RS toppar på S modellen för än '05. Det är tydligen bara R-topparna, med koniska ventilshimslåsningar, som man måste ta av topparna om man behöver justera ventilerna. Men ring och kolla med Biscaya om du vill vara helt säker, gör en 3-4000:- i skillnad på servicen om de måste ta bort topparna :näsblod. Dock skall inte ventilerna ändra sig så mycket på dem, säger de, så att de behöver justeras efter 1000 mil redan. Dock så var det så på min, Luigi i Bologna hade nog druckit för mycket grappa eller hade bråttom hem när han ställde mina ventiler på fabriken, så min första service blir dyr (8-9000 inkl kamremmar), that hurts. Men efter det skall de aldrig behöva justeras igenom lovar min meck :)

Ångrar jag att jag åker ducce, NEVEEEEER, totally worth it :yoparty :kär
 

Stråle

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati, inom en snar framtid.
Där ser man. Men det priset får man leva med om man är förälskad i Ducce!

Förresten, kan du inte passa på att slänga upp lite goa bilder på hojjen LowFlyer? :tummenupp
 

Blade joppe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
Hypermotard S, KTM super enduro
Det är tydligen bara R-topparna, med koniska ventilshimslåsningar, som man måste ta av topparna om man behöver justera ventilerna.

Low flyer du har säkert rätt... Kanske bara nått som drabbar R hojarna...

Dock tycker jag inte det är så konstigt att första ventiljusteringen från det är maskninen är ny kan bli ganska stor, det händer säkert en hel del i motorn under inkörning, jag har hört många som har justerat MYCKE vid första ventil justeringen, den lilla provkörningen dom gör på fabrik räcker nog inte för att allt skall sätta sig!

Sen tycker jag att duccarnas dåliga rykte är lite överdrivet, visst kanske kräver liiiite mera av sin ägare i fråga om ventiljusteringar, kam byten, eller torrkopplings underhåll... Men man har igen det! Lätt!

lycka till stråle! Jag tror inte du ångar dig... Men du måste fixa lite så att den kan andas ordetligt...
 

ViRuZ

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Åstorp
Hoj
Honda Sp1 -01
Den ser klart fin ut. Priset e rätt, och e alla papper i ordning så får du en fin cykel för en billig peng. Auspuff hittar du på ebay för ett par tusen. Körde själv ducce innan och var helt klart nöjd med den, Men efter en tag så saknar man det där lilla extra trycket som en rad4 har. Jag gjorde det ialla fall.

Lycka till.
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen

Lugn i stormen nu, det är inte säkert att du hamnat rätt. I Ebay-annonsen
står det att avgassystemet passar från -05 och framåt, alltså nya svingen.

På "din" 749'a sitter det den gamla svingen från -03/04. Så det är idé att kolla
upp det där ordentligt först. Mitt öga är inte tillräckligt tränat för att se om
det är ett 03/04 system, eller ett 05 och framåt.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99

Verkar ju vara oanvänt, men fråga först innan du köper (i fall det passar) att ECU:n inte suttit monterad och varit inkodad mot immobilizern. Är den det går det inte att koda in den mot dina nycklar och mätare = kommer inte att fungera.

Det går att använda en okodad ECU (immobilizer ur funktion), men har den väl kodats mot ett par nycklar så är det kört.
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Hallå gubbar.

Hoppas jag har lagt tråden i rätt avdelning.
I vilket fall som helst. Det ser nu ut som om det blir
ett Ducatiköp för min del, närmare bestämt en 749S
från 2004 (uttagen) 2005. Eftersom att detta är min
första hoj är jag lite nyfiken på era personliga åsikter,
ris eller ros? plus och minus? :tummenupp

Tack på förhand!
Har en 999 03 som jag är väldigt nöjd med!:tummenupp Det där avgassystemet däremot, tror det kan vara lite lurigt att köpa från usa, kan ta tid och du kan åka på tull. Jag köpte mitt termignoni på ebay från italien gick klockrent och jag fick det för 600 euro om jag inte minns fel. CPUn köpte jag från nån i sverige. Som tidigare sagts begagnade cpus är ju inget att ha. En av dom saker som jag gillar mest med min 999a är att den är inte lik någonting annat, fullständigt originell, och då faller den ju inte alla på läppen naturligtvis. Men när man har sett den i verkligheten kollat in alla detaljer noga tror jag det är svårt att inte bli imponerad av designen. Lycka till!!
 

Stråle

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati, inom en snar framtid.
Fick lite fler bilder idag. Beslutar under morgondagen ifall det blir ett köp eller ej.

749ducati002bn8.jpg

749ducati004wp4.jpg

dscn2621yv1.jpg

dscn2622um0.jpg
 

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
LULEÅ
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Hallå gubbar.

Hoppas jag har lagt tråden i rätt avdelning.
I vilket fall som helst. Det ser nu ut som om det blir
ett Ducatiköp för min del, närmare bestämt en 749S
från 2004 (uttagen) 2005. Eftersom att detta är min
första hoj är jag lite nyfiken på era personliga åsikter,
ris eller ros? plus och minus? :tummenupp

Tack på förhand!


Min -05 utan S, racklade hela sommaren med obefintlig tomgång. Blev återgång till Japs:tummenupp
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Skitläcker hoj :)

Många gillar inte 999/749ans utseende i förhållande till gamla 916 och nya 1098, men jag tycker definitivt den funkar.
 

Stråle

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati, inom en snar framtid.
Har yttligare frågor att ställa :)

Har sett ett par sulor med röda linjer på, vart kan man få tag på dessa?
Svarta fälgar, vart hittar jag detta?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ja, va e de?

Håller med föregående skribenter om att det är en jäkligt snygg hoj. Den är mycket underskattad, vilket mest beror på att ducatisterna är så stockkonservativa (här får ni, trögisar :arsele ). Men den kommer att bli en klassiker.

Har yttligare frågor att ställa :)

Har sett ett par sulor med röda linjer på, vart kan man få tag på dessa?
Svarta fälgar, vart hittar jag detta?
Däck med en färgad linje :skrämd

Jag hoppas du driver gäck med oss. I annat fall måste vi bränna dig på bål för hädelse. Du ska köpa däck som är bra och avstå från dåliga däck med en starkt förfulande linje på :fakta
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top