Mer är alltid mer, men jag skulle inte valt bort en modell pga avsaknad av ABS.
Vi är alla olika. Tur vi inte lever i en diktatur
Mer är alltid mer, men jag skulle inte valt bort en modell pga avsaknad av ABS.
inte långt ifrån...Vi är alla olika. Tur vi inte lever i en diktatur
Hmmm... älska sporthoj
Jag kör en bättre liknelse... eftersom det finns integralhjälmar så bara vägrar jag köra jethjälm för då dör man direCKt
Hellre en integralhjälm för då blir jag osårbar...man vill ju ionte tumma på säkerheten... det är ju därför jag valt att köra hoj
Fast det är bara tråkigt när man inte har ABS annars är det roligtTråkigt nog så är det även den första frågan man får av bolagen när man ska försäkra. 'Har motorcykeln ABS?' = Billigare försäkring.
Fast detdär var ju en betydligt sämre och mindre relevant jämförelse då du pratar om en engångsförete'else. Och en gång kan man ju köra utan hjälm också. Skulle du köpa en hoj som det inte går att använda hjälm på (hur det nu skulle komma sig men jaja) ? eller en hoj som endast fungerar med jet-hjälm? (även om jethjälm vs integral snarare är som att jämföra senaste bosh kurvextraallt-ABS'en med en äldre typ av abs)
inte långt ifrån...
I en diktatur hade du fått lära dig att bromsa utan ABS
Sååå ... Ducati Monster 821?
För egen del blev i alla fall min lista lite kortare idag, vilket i alla fall ökar sannolikheten för att det kan bli en 821.
Var inne hos handlaren för att kolla på MV Agusta Brutale 800, men allt var slutsålt för i år, inklusive demohojar. Var bara att komma tillbaka nästa år. Handlaren ville gärna sälja på mig en 1090 ("som också är trecylindrig") efter att jag påpekat att det var den trecylindriga 800 eller 800 RR jag var intresserad av. För att utesluta att det var jag som hade hjärnsläpp kontrollräknade jag för säkerhets skull cylindrarna och jodå... det var allt en radfyra på 1090.
När vi började prata lite om skillnaden mellan 800 och 800 RR och handlaren bestämt hävdade att båda hade "precis samma Öhlinsfjädring" (öh, nej!) tackade jag för pratstunden och gick därifrån.
Vilken påläst handlare! Man blir ju mörkrädd, borde dom inte ha liiiite koll på vad de sysslar med iaf?
Jo, verkligen. Hade väl varit en sak om det var en semesterpraktikant eller liknande, men denna person uppfattade jag som ansvarig för MV Agusta, möjligen också chef för hela verksamheten, hos denna handlare.
Jo, verkligen. Hade väl varit en sak om det var en semesterpraktikant eller liknande, men denna person uppfattade jag som ansvarig för MV Agusta, möjligen också chef för hela verksamheten, hos denna handlare.
Bilcity såklart? Fick känslan av att här importeras det statusbilar med tvivelaktig historik som glansas upp och säljs dyrt. Kan vara helt fel men det är känslan.
Jo, det var Bilcity Superbike. Han jag pratade med var visserligen mycket trevlig, men det fanns så många saker i det där samtalet som fick mig att tvivla på hur seriösa de är som handlare och snarare gav intryck av en "used car salesman" som pratade på en massa om saker han trodde jag ville höra.
Frågade vad en service på Brutalen kostade och fick svaret 1500 kr. Undrade då hur mycket större servicear med tilläggsarbeten (som kontroll av ventilspel osv) kostade och fick svaret 1500 där också. ("Det är inte service vi lever på, utan att kunderna är nöjda och ett par tändstift kostar ändå så lite att vi inte tar något extra betalt för det"). Om nu detta stämmer är det väl bra, men det är nog upp till bevis när man står där och det är dags för en stor service.
När vi pratade om de olika modellerna och dess skillnader ville han hela tiden bara prata om huruvida de olika modellerna hade diverse mer eller mindre utskjutande detaljer där bak som kunde ta i (eller inte) när man körde på bakhjulet. Fanns liksom inte så många andra aspekter av en motorcykel att diskutera än så.
Vi kom in på försäkringskostnader och han rekommenderade mig bestämt att skaffa halvförsäkring för "det är ju nästan ändå alltid den andra som är vållande och då får man ersättning". Påpekade lite försynt att det finns ju singelolyckor också och fick svaret att "ja, men de orsakas ju nästan alltid av något djur och då får man ersättning via halvförsäkringen". Så kan man givetvis argumentera med polarna en sen kväll över en öl, men det kändes inte så seriöst för att komma från en handlare.
När jag var på väg därifrån följde en lång utläggning om hur dåliga andra handlare är som inte bryr sig om sina kunder osv...
Det blir i såna fall humlans/rådjurets försäkringsbolag som går in och betalar. Om humlan eller rådjuret saknar trafikförsäkring går trafikförsäkringsföreningen in och ersätter. Trafikförsäkringsföreningen finansierar sin verksamhet genom att slå ut kostnaderna på alla insekter, fåglar och fyrfota djur som kör oförsäkrat. Fiskar omfattas inte då de sällan eller aldrig förväntas komma i konflikt med vägburen trafik.Vilken del av halvförsäkringen reglerar singelolyckor med djur?
Det blir i såna fall humlans/rådjurets försäkringsbolag som går in och betalar. Om humlan eller rådjuret saknar trafikförsäkring går trafikförsäkringsföreningen in och ersätter. Trafikförsäkringsföreningen finansierar sin verksamhet genom att slå ut kostnaderna på alla insekter, fåglar och fyrfota djur som kör oförsäkrat. Fiskar omfattas inte då de sällan eller aldrig förväntas komma i konflikt med vägburen trafik.
Sorry för OT. Ducati Monster 821 och därmed förenliga, men temporära, sidospår handlar det om i den här tråden
Slutsatsen jag drar så här långt är nog att jag måste provköra 1200:an också.
När jag läste ditt inlägg första gången så tänkte jag, logiskt. Nu andra eller tredje gången inser jag att en tankmätare inte gör nån som helst skillnad.Tankmätare kan ha sina brister och ersätter inte att ha koll på trippmätaren (vilket är mitt rättesnöre trots tankmätare), men framför allt så är bara varningslampan långt ifrån tillräcklig, i alla fall inte på mina normala dagsturer som utgår från Göteborg. Hamnar man på landsbygden i Dalsland kan det gå många mil mellan bensinstationerna. Bränslemätare kan vara ganska praktiskt framför allt när man kör en ny hoj, där man inte vet hur långt man kommer på en tank. Var guld värt när jag körde på hyrd hoj i Spanien i våras, där ett avstängt bergspass kunde betyda flera mils omväg utan en bensinstation i sikte.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |