Raderad medlem 51742
Guest
När jag läste ditt inlägg första gången så tänkte jag, logiskt. Nu andra eller tredje gången inser jag att en tankmätare inte gör nån som helst skillnad.
Ponera att du har en 17,5 liters tank och att du kan köra 25 mil på en tank utan att tanklampan tänds. När trippen når 20 mil kommer du fram till det avstängda bergspasset. Det innebär en omväg på 7 mil.
Vad är skillnaden om du har en tankmätare som berättar att du har 5 mil kvar i tanken? Kommer du längre?
Håller med dig om att det är praktiskt men det handlar bara om mindset.
Jag tror vi menar ungefär samma sak. Givetvis hjälper tankmätaren mig inte när jag väl kommer till det där avstängda bergspasset, men det kan vara en hjälp att kunna ha lite koll på om jag behöver passa på att tanka på den där bensinmacken jag passerade några mil tidigare, för att inte försätta mig i en situation där jag riskerar få slut på bränsle på fel ställe. Detta gäller då framför allt på en hoj där jag inte känner till räckvidden. På min egen hoj där jag känner till räckvidden utgår jag alltid från trippmätaren för att avgöra när jag skall tanka, även om jag har tankmätare. Kan nog därför hålla med om att tankmätaren spelar mindre roll i praktiken när man väl är kompis med sin hoj, förutsatt att man inte glömt nollställa trippmätaren eller nollställt den vid fel tillfälle genom att koppla ur batteriet ;-)
Liknande resonemang gäller för övrigt även med växelindikator. På en hoj man känner väl har den mindre betydelse än på en hoj man inte är van vid.
Gällande 821 vs. 1200 så var jag i exakt samma situation men efter ett antal recensioner på youtube (MCN, Bike World, Australian Motorcycle Magazine, m.fl) så bestämde jag mig för att 821:an gav mig allt jag ville ha, en 1200 är bara tyngre och kraftfull.
Enl. många recensenter var den mer tröghanterad, nåt jag inte var intresserad av. Visst, display, enkelsving och mer power är attraktivt men för mig kunde detta inte motivera prisskillnaden. Skulle jag gått för 1200:an skulle inget annat än "S" gälla vilket spädde på skillnaden.
Känns som att jag skulle vilja provköra 821:an igen och ge den en andra chans. Jag var nog lite för färgad av upplevelsen från S 1000 R när jag provkörde senast. Tror jag slänger in ett wild card och åker och provkör nya BMW R 1200 R också
Last edited by a moderator: