Ducati 888/ Italien

johnny weigelt

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2022
Hoj
Ducati 888 strada, 93-Ducati diavel,11-Yamaha TX750 73
Hej.
Har köpt en 888 (årg 93) som jag måste få ursprungskontrollerad men saknar original reg-bevis från Italien. Har papper med stämpel och klistermärke från Italien som man fick med i slutet av 1990 talet då den exporterades till Danmark. Hojen blev aldrig reg i DK, stod i ett vardagsrum i 20+ år.
Transportstyrelsen godkänner inte detta tyvärr, och så är frågan hur får jag tag på de "riktiga" reg-beviset???
Har skrivit och ringt till motorkontoret i Milano (Hojen var registrerad där) men får inte tag på någon.

Så är frågan.... Finns där någon därute som kan hjälpa mig på något sätt?

Mvh Johnny Weigelt

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tror inte det går att rega den, den är inte förregad o då måste den klara av dom regler som är idag inklusive avgas krav euro5.

johnny weigelt

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2022
Hoj
Tror inte det går att rega den, den är inte förregad o då måste den klara av dom regler som är idag inklusive avgas krav euro5.
Hej.
Tror du har missförstått lite. Får jag bara tag i reg bevis är det inget problem att regga.

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
JWC har försökt sälja en 851 hur länge som helst med liknande problem. https://jwcmotorcycles.com/ducati-900-ss-1977-kopiera

Har funderat på den många gånger då 851/888 är en av mina drömmars hojar. Om du ska sälja din 888 då du tröttnat på att stånga dig blodig mot myndigheternas hårda vägg av motstånd så hör gärna av dig till mig.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
När jag jobbade med lagkrav på fordonstillverkare så kom ofta liknande frågor från säljbolag. Det finns oftast en (1) person som har detta som bonusuppgift på huvudkontoret. Enda sättet att nå den personen är att hoppas att den svenska importören vill hjälpa dig då det brukar kräva kontakter att hamna rätt. Sedan är det nog inte ett reg.-bevis du behöver utan en ursprungskontroll. Nästa problem är om den ens accepteras med tanke på avvikelse i krav kopplat till ålder. I USA finns det undantag när den blir tillräckligt gammal men jag kan inte Svenska reglerna. Annars är ju en äventyrlig variant att resa till Italien och få den inreggad där, för att sedan importera den (igen) men modern reg-bevis.

Jag hoppas det löser sig.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Utan att ha belägg för det så kan ett telefonsamtal till IBC i Arboga vara till hjälp.
Chrisse där är påläst på ducati, han kanske kan/vet nån som vet...

johnny weigelt

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2022
Hoj
När jag jobbade med lagkrav på fordonstillverkare så kom ofta liknande frågor från säljbolag. Det finns oftast en (1) person som har detta som bonusuppgift på huvudkontoret. Enda sättet att nå den personen är att hoppas att den svenska importören vill hjälpa dig då det brukar kräva kontakter att hamna rätt. Sedan är det nog inte ett reg.-bevis du behöver utan en ursprungskontroll. Nästa problem är om den ens accepteras med tanke på avvikelse i krav kopplat till ålder. I USA finns det undantag när den blir tillräckligt gammal men jag kan inte Svenska reglerna. Annars är ju en äventyrlig variant att resa till Italien och få den inreggad där, för att sedan importera den (igen) men modern reg-bevis.

Jag hoppas det löser sig.
Hej.
Ursprungskontroll är det jag skall göra när jag får tag i beviset. Har ju varit registrerat i italien.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hej.
Ursprungskontroll är det jag skall göra när jag får tag i beviset. Har ju varit registrerat i italien.
I England så makuleras alla Gammla regbevis när hojen exporteras utomlands o då går det ej få någon kopia, det finns en annan tråd om detta och jag har för mej att det blev en möbel av den hojen helt omöjligt att lösa.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
S
I England så makuleras alla Gammla regbevis när hojen exporteras utomlands o då går det ej få någon kopia, det finns en annan tråd om detta och jag har för mej att det blev en möbel av den hojen helt omöjligt att lösa.
Tillverkaren kan utfärda rätt intyg som krävs för given marknad. Men det är som sagt väldigt svårt att få den kontakten som privatperson.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati