Ducati Desmosedici GP09 avklädd.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jo absolut, till en viss gräns...men lättar man så infernaliskt så driftsäkerhet och rimmlig tålighet försvinner så...

Det var därför jag skrev "väldigt mycket lättare"....det är ju inget självändamål om det kostar driftsäkerhet mm...att ranta runt med 15 KG bly och samtidigt ha lövtunna fotpinnsplattor och kåpor som inte tål en försiktig nedläggning...ja du hajjar.

Nåja, tror grabbarna som konstruerar pryttlarna har hygglig koll eller så är min konsulting för dyr i år igen:D (jälla)

Det är ju perfekt att kunna lägga 15 kg lite var man vill, ytterligare nåt man kan justera för varje bana. Att hojen håller och är bra är ju rätt tydligt, sen är det väl upp till Ducati om de vill byta ram varje gång nån våldar in i räcket eller nåt. Det gjorde de nog f.ö. innan också. Men det känns som att ha flyttbara vikter kan göra enorm skillnad för hur fjädringen jobbar och kan man då anpassa det för varje bana är det ju perfekt.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Mycket vackert och Ducatis tänkande runt motogp hojen imponerar.

Inte för att Filippo Preziosi inte vet det eller "bara snott" designen men som sagt är det gjort förut av Britten.

Synd bara att det inte finns mer info om den aluram dom testar nu.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ducati är smarta nog att inse att de måste spöa japanerna med andra medel än att försöka bygga en likadan hoj, som tex BMW försöker med i WSBK.
 

Enzed

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Wellington, NZ
Hoj
2002, Ducati, 998 pista
I 2010 års regler står det ju att endast en maskin per förare är tillåten per möte, så de gäller att de nya kol maskinerna krascha bra :brinnerup
 

MC Doktorn

Guest
Kolfiber Ducatin

Tydligen finns en Aluram motsvarighet med motorn som bärande del om det skulle bli protester och förbud mot kolfiber ramar .

Enligt MCN finns det indikation på att 1098 i framtiden kommer få ett liknande konstruktion och att man kommer överge den klassiska burspråkramen

Fördelarna lär vara förutom chassietekniskt även möjligheter till större luftbox och ha större tank


http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...pr1409-new-mcn-186bhp-bayliss-rep-first-test/
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Aluramen som testas är nog snarare en förberedelse inför 2010 års reglemente med en hoj per förare.
Att endast ha en hoj med en kolfiberram vars duglighet är otroligt svår att kontrollera efter en vurpa är ingen höjdare.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
ang lätta hojjar så kommer jag ihåg på slutet av 80-talet när det kom en min vikt på 500cc hojjarna.. minvikt blev 130kg och texaskungen Kevin S, fick vikta upp sim hoj med 15eller 17 kg ,, det är häftigt (tänk på att det e 80-tal)
Utan att veta, så gissar jag att effekten låg närmre 200 kusar redan då.
I början på nittiotalet visade det sig ju att 250cc klassen gick fortare på en del banor.
Illtrimmade 500cc blåtaktare var för svårkörda.

BTW:
Britten v1000 vägde 138 kg och levererade cirka 165-170 hk.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Vad är fördelen med denna ramen, förutom en klar viktminskning (?)

Är det genomförbart helst/endast med V-motor, eller funkar det med rad-motor?

Hur tjock kan man bygga kolfiber, hur tjock är tex ramen? Kan det bli hur som helst, man styr genom olika antal lager eller hur funkar det?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top