Ducati eller Yamaha FZ6?

Keen

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Street Triple -09
Tjena, är ny på sporthoj så hälsa mig välkommen!

Ska köpa mig en hoj(förstahoj) nu i höst :yoparty
men vet inte riktigt vad jag ska ha, kollar nu mest på utseende och motor men har ingen erfarenhet av dessa hojjar..

Valet står mellan:
Yamaha
FZ6 N (ny?)
FZ6 S2 N (ny?)
Ducati
Monster 695 (ny?)
Monster 900
Monster 620

Skulle kunna tänkte mig och lägga pengar på en ny hoj men att betala 20 lakan om året för helförsäkring på en Monster 900 eller en FZ6 S2 N känns rätt trisst!

Äre någon som har erfarenheter av dessa hojjar eller några tips på annat?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ett litet tips: Innan du köper, kolla upp serviceintervall och kostnad också, inte bara försäkringskostnad. :)

Köper man med hjärtat blir det givetvis en Ducati. :tummenupp

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Triumph Street Triple?
http://www.triumph.co.uk/sweden/Street Triple_2705.aspx

Street_Triple_1.jpg

Honda Hornet 600?
http://www.motorcycledaily.com/14february07_2007_honda_cb600f_hornet.htm

2339918387_d6b335459a.jpg

Last edited:

anot

MepMep
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Nope
FZ6N är en ganska trevlig hoj, som har ganska toppig motorkaraktär. Sedan är 1000 milintervall på service mkt trevligt måste jag säga.

Ducati Monster 620 tror jag inte att du kommer att trivas med, den är alldeles för klen...

I övrigt, köp den hoj du känner mest för, annars kommer du bara att ångra dig.

Snövit

jagärjättemycketupptagen
Gick med
23 May 2008
Hoj
-08 VFR svart som synden
Ut och provkör, har man en gång kört en Ducce ( Monster ) med ett Termingnoni system så vill man inte gärna byta bort det mullret.

Varför köpa ny?

Vet exempelvis att det står en gul på Ducati Malmö svensksåld med massa godis för runt 40´:tummenupp

Låg försäkring, ett jä.. muller och en skitbra hoj att lära sig åka på.

Lycka till

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
Ut och provkör, har man en gång kört en Ducce ( Monster ) med ett Termingnoni system så vill man inte gärna byta bort det mullret.

Varför köpa ny?

Vet exempelvis att det står en gul på Ducati Malmö svensksåld med massa godis för runt 40´:tummenupp

Låg försäkring, ett jä.. muller och en skitbra hoj att lära sig åka på.

Lycka till

jag är så svartsjuk på din bike :bow

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
20 papp i försäkring för en FZ6? :va Kan det stämma? Annars finns ju alternativ med märkesförsäkring som borde få ner priset till en rimlig nivå. Typ som min Hornet eller en Triumph Street Triple, etc.

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
FZ1-N -08
Köpte mig en FZ6-N -07 som första hoj, trevlig och lättkörd maskin. Det jag gjort på den är att vicka bort varvstoppet och satt dit ett leo-vince avgassystem.

Betalar strax under 5K på den.

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Kan ju inte stämma att du ska åka på en premie om 20.000 för ett monster 900. Kolla upp det för av dom hojar du räknade upp skulle då jag själv helst köra monster 900. Min granne har en FZ6n och den får då inte mitt hjärta att rusa direkt. Som sagt, du behöver ju inte heller satsa på en ny hoj direkt. Det finns massor av monster 900 där ute. Försök hitta en billig lågmilare och strunta i om tanken är lite bulig eller lacken kanske är lite råttig, risken finns att du tappar den någon gång. Själv började jag med en 900ss, samma motor fast lite annan körställning. I efterhand kan jag säga att ett monster hade varit bättre för mig att lära mig på.

I slutändan är det ju dina egna behov och känslor som avgör, och då måste du berätta mer om vad du värderar i en motorcykel om du ska kunna få någon hjälp av oss.

Edit: För att svara på frågan om erfarenhet så har jag ett monster sedan 2 år och det är jäkligt allround. En kurvätare för dagsturer men inte jättebra vare sig för banåka (öppen körställning) eller mc-semester (suger att försöka få fast väskor på den, men vem vill ha dödvikt på hojen egentligen). Krokiga vägar i 100 knyck är dock underbart. Drömmen vore en långsemester på monstret från hotell till hotell eller med en följebil, dvs helt utan packning. Det är bra kvalitet i Ducati (trot om du vill) men servicebehovet och -kostnaderna är högre än för andra märken. Märk väl att det skiljer sig mellan ducatis motorer med 4-ventilstoppar respektive 2v, monster 900 har 2v-toppar och servicekostnaden är inte SÅ blodig.

Last edited:

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Köp en ducce och gå med i ducceklubben.
Har inte träffat på någon som ångrat det valet än... kanske dyker upp några bekännelser här.

Kolla på gamla hyprar annars, svensksålda 748 och 916.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Hyrde en FZ6S2 för några veckor sedan och den var en total katastrof! Gubbhoj som är tung och mjuk och av outgrundlig anledning har de kvar R6:ans varvvillighet trots att de tappat bort effekten. Kvar blir en hoj som man måste peta ner tre växlar för att köra om bilar i 70.

Eftersom du inte verkar ha något emot twin så rekommenderar jag ER6 om du vill ha mycket för pengarna. Mycket låg försäkring hos Bilsport & MC. Otroligt mycket roligare hoj än FZ6, dessutom för mindre pengar.

Om man måste välja på din lista så skulle jag ta valfri Monster även om jag inte kört någon av dem för FZ6 har jag kört! :D

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
2010 Ducati SF
Hej !

Jag har en Monster 900 som första hoj o trivs med den, betalar 248 :- i försäkring helår mitt i stockholm, på folksam med deras 35+ försäkring. Lycka till med letandet :)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hej !

Jag har en Monster 900 som första hoj o trivs med den, betalar 248 :- i försäkring helår mitt i stockholm, på folksam med deras 35+ försäkring. Lycka till med letandet :)

248:-/år? Eller 248:-/månad? Om det är per år så undrar jag om du inte har en Monster 9, på 9cc. :hihi

Vad betalar du i service och vad är intervallet? Blir väl lite billigare på en Monster i och med kåpor saknas.

För egen del är det lilla servicen var tusende mil (ca 6500:) och den stora var tvåtusende (ca 8500:).

Misstänker att servicekostnaderna är lite lägre för valfri japansk hoj. Samtidigt behöver man kanske inte alltid vara rationell. :)

WildChild

Gick med
13 May 2004
Hoj
Ducati Monster
Har kört min Monster 620s.ie. i några veckor nu och är helnöjd.
Klen? ja, det är inte som min gamla fireblade men körglädje är så mycket mer än bara hk :tummenupp

Jag betalar 4200 hel/hel på bilsport mc försäkringar med Ducatiklubbens rabatt och det är gratis om man jämför med Hondan jag hade tidigare.

Provkör Yamaha och köp Ducati så blir du nöjd ! :D

/B

Last edited:

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
2010 Ducati SF
248:-/år? Eller 248:-/månad? Om det är per år så undrar jag om du inte har en Monster 9, på 9cc. :hihi

Vad betalar du i service och vad är intervallet? Blir väl lite billigare på en Monster i och med kåpor saknas.

För egen del är det lilla servicen var tusende mil (ca 6500:) och den stora var tvåtusende (ca 8500:).

Misstänker att servicekostnaderna är lite lägre för valfri japansk hoj. Samtidigt behöver man kanske inte alltid vara rationell. :)

Hoppsan , var visst otydlig där. Givetvis 248 :-/ per månad alltså 2976 :- för ett år. Den går dock inte att ställa av utan får stå på hela tiden. Servicen gör jag själv, kamremmar vartannat år, samt olja filter varje år och så. Lämnar man in den kostar servicen typ 5000 :- det finns större service:ar oxå.
Har ingen superkoll vad de gör i verkstaden, själv böt jag alla vätskor, oljefilter, bromsbelägg om det behövs mm det vanliga :)
Förövrigt är motorn på 900 och är dynojetat med supertrapp dämpare .. låter gött och går bra för mig, jag är ingen fart fantom precis.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hoppsan , var visst otydlig där. Givetvis 248 :-/ per månad alltså 2976 :- för ett år. Den går dock inte att ställa av utan får stå på hela tiden. Servicen gör jag själv, kamremmar vartannat år, samt olja filter varje år och så. Lämnar man in den kostar servicen typ 5000 :- det finns större service:ar oxå.
Har ingen superkoll vad de gör i verkstaden, själv böt jag alla vätskor, oljefilter, bromsbelägg om det behövs mm det vanliga :)
Förövrigt är motorn på 900 och är dynojetat med supertrapp dämpare .. låter gött och går bra för mig, jag är ingen fart fantom precis.

Ventilerna då?

Enklare grejor skulle nog jag också klara av, men lämnar jag in den så slipper jag dels jobbet och dels får jag en stämpel. Vet dock inte hur pass mycket den där stämpeln är värd när den väl ska säljas.

Du lär ju dock spara massor av pengar på att göra det själv. Säkert mer än de extra korvören du får ut vid en försäljning, bara för att det är stämplat. :)

@TS: Är du händig behöver du tydligen inte oroa dig så väldigt mycket för servicekostnaden på ditt blivande Monster. :tummenupp

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ducati såklart....Har haft ett Monster 900 så det är väl det jags kulle rekommendera, men har hört mycket positivt om det nya lill Monstret även om jag inte tilltalas av designen på ramen...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring