Ducati eller Yamaha FZ6?

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Ducati SF
Ventilerna då?

Enklare grejor skulle nog jag också klara av, men lämnar jag in den så slipper jag dels jobbet och dels får jag en stämpel. Vet dock inte hur pass mycket den där stämpeln är värd när den väl ska säljas.

Du lär ju dock spara massor av pengar på att göra det själv. Säkert mer än de extra korvören du får ut vid en försäljning, bara för att det är stämplat. :)


@TS: Är du händig behöver du tydligen inte oroa dig så väldigt mycket för servicekostnaden på ditt blivande Monster. :tummenupp

Jo ventilerna fixar jag oxå :) Andrahandsvärden på monstren är rätt bra, visst skräller en ifylld service bok högre. Men jag prioriterar att spara pengar på service kostnader, kanske aldrig säljer den :D . Men visst har du helt rätt om en korrekt ifylld service bok. Här kommer lite service tips

http://www.youtube.com/results?search_query=ducatitech&search_type=&aq=f
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jo ventilerna fixar jag oxå :) Andrahandsvärden på monstren är rätt bra, visst skräller en ifylld service bok högre. Men jag prioriterar att spara pengar på service kostnader, kanske aldrig säljer den :D . Men visst har du helt rätt om en korrekt ifylld service bok. Här kommer lite service tips

http://www.youtube.com/results?search_query=ducatitech&search_type=&aq=f

Tusen tack för länken! :tummenupp Såg ju faktiskt inte så svårt ut. :) Ska ta mig en titt på fler av deras filmer!
 

Keen

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Street Triple -09
Haha, har haft tråden i en timme nu och fått en jä... massa svar redan, tackar!
Nja FZ6an är nog utesluten verkar det som, vet inte vad det var med den som lockade för det är ju bottendraget och ljudet jag är ute efter i monster.

men.... 620 - för klen verkar det som.
900 kostar 20 000 på bilsport och mc för mig (21år) så det avskräcker lite.
Någon som har kört den nya 695? I alla fall lite mer effekt än 620 men ändå inte så väldans hög premie runt 13 papp/år. Tyvärr finns det inga ute på blocket så jag är väl lite inne på o köpa en ny :O
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
20000 för en Monster 900?
Vilken årsmodell har du kollat på då?
Duccar innan -98 e billiga på vissa bolag pga kreativa effektuppgifter.

248:-/år? Eller 248:-/månad? Om det är per år så undrar jag om du inte har en Monster 9, på 9cc. :hihi

Vad betalar du i service och vad är intervallet? Blir väl lite billigare på en Monster i och med kåpor saknas.

För egen del är det lilla servicen var tusende mil (ca 6500:) och den stora var tvåtusende (ca 8500:).

Misstänker att servicekostnaderna är lite lägre för valfri japansk hoj. Samtidigt behöver man kanske inte alltid vara rationell. :)

Det där e väl servicepriserna för din ST4S?
Fyrventilade Duccarna e klart dyrare att serva.
Min 3000 mila förra året gick på strax över 4papp och det var inkl. kamremsbyte.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nja FZ6an är nog utesluten verkar det som, vet inte vad det var med den som lockade för det är ju bottendraget och ljudet jag är ute efter i monster.

Den har obefintligt bottendrag, den har inte ens ett mellanregister. Dessutom är den svag på topp. :D

Hoppas ingen här har en sådan men om det är så måste ni absolut ut och prova andra hojar. Livet är för kort för usla hojar. :)
 

Elwyndaz

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Umeå
Hoj
snart monster eller z750...
Har varit helt inne på en ducati monster 620.
Men har kikat runt lite på både FZ6 och nu har jag blivit helt fast i tankar på att köpa en svart Kawasaki z750 -07 eller -08..

1319-1785.jpg
 

Keen

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Street Triple -09
jag har bestämt mig :D

Det blir en monster 969, kommer inte ändra mig.
Ska lägga upp bilder så fort den är min!
 

Solen

Ducceklubben Socio #4984
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Huddinge
Hoj
Ducati Monster 1200 S, 2014
Jag har haft ett Monster 620 som förstahoj och var mkt nöjd med den.
Har nu uppgraderat till ett Monster 696 och är ännu nöjdare, den är mkt smidig och härlig att köra. 80 hk original räcker för min del men nu har jag "hottat" till den med Termignoni system som ger ca 4-5 hk till. :tummenupp

Min sambo har haft en FZ6 S ("ostrypta") men har nyligen uppgraderat till en Ducati Hypermotard 1100 S med Termignoni helsystem, gissa vem som också är lyrisk :D
 

sportbike

Guest
Jag har haft ett Monster 620 som förstahoj och var mkt nöjd med den.
Har nu uppgraderat till ett Monster 696 och är ännu nöjdare, den är mkt smidig och härlig att köra. 80 hk original räcker för min del men nu har jag "hottat" till den med Termignoni system som ger ca 4-5 hk till. :tummenupp

Min sambo har haft en FZ6 S ("ostrypta") men har nyligen uppgraderat till en Ducati Hypermotard 1100 S med Termignoni helsystem, gissa vem som också är lyrisk :D

Du kommer att bli frånåkt :)
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Finns massor med hojar i den nakna/halvnakna 600-klassen...beroende på hur beslutsmässig man är kan det både vara en fördel och en förbannelse :huvet (av i-landskaraktär iofs men ändå...:D :rolleyes: )

Av de du nämner är Monster 900 i en klass för sig rent motormässigt. 620 och 695 är charmiga hojar, grymt lättkörda men saknar lite spets i motorn för att matcha resten av bygget. Jag skulle nog köpa en bättre beggad 900/1000 med lite godis än en flong ny 695.

FZ6 är mkt hoj för pengarna (har haft en 04), funkar till det mesta, men motorn behöver rätt mkt varv för att vakna till ordentligt. Men då känns den också piggare än både 620 och 695.

Ska man nämna andra modeller så är ju Kawa ER6 och Honda Hornet definitivt värda en titt/provtur, liksom Suzukis underskattade SV650.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
696:an är riktigt skön..

Snacka om lättkörd hoj med lagom pulver. Skulle lätt köpa en som gathoj om jag hade råd. Bättre val är de stora 1000cc monstrarna i stan, men ändå lagom pulver för både landsväg och motorväg.
 

Waterboy

Bygg en bana i sthlm för helvete!
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Där det finns skog
Hoj
07 Yamaha FZ6-N Suzuki DR 650 -91
Den har obefintligt bottendrag, den har inte ens ett mellanregister. Dessutom är den svag på topp. :D

Hoppas ingen här har en sådan men om det är så måste ni absolut ut och prova andra hojar. Livet är för kort för usla hojar. :)

:gråta :gråta får väl leta upp ett träd och ett lagom långt rep då...:huvet

(Fast som förstahoj är den kanon):D (Fz6-N 07 alltså)
 
Last edited:

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Ort
zero-eight !
Hoj
El såldo !
Jag hade en FZ6-N-05 under sesången 06, köpte den ny, åkte 3månader sen köpte jag en R1:a-05 istället.

FZ6:an kostade mig ett back på 14000 ribbor, med lite slipon o så då! Köp aldrig ny sporthoj, garanterat sämsta affären du gör under din livstid ! :rolleyes:

R1:an köpte jag beggad, åkte 1700mil under 2år o tappade 12000 ribbor!:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top