Ducati går dåligt efter ECU-flash

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Heje,

Köpte en Multistrada 950 i September förra året som jag kostat på massa utrustning. När värmehandtagen jag köpt för över 3000 spänn också skulle kosta 500kr för aktivering på Desmo Center tänkte likaväl lägga till en tusenlapp och flasha ECUn. Jag ville få Duccen att gå lite mjukare på låga varv, avaktivera avgasspjäll och aktivera handtagsvärme i datorn. Tidigare var <4000 RPM i princip omöjligt så det blev väldigt surrigt på mindre vägar samtidigt som den var väldigt lätt att få gubbstopp med.

Skickade iväg ECU:n till den som flashade min tidigare hoj som faktiskt blev riktigt bra. Då en Yamaha MT09 Tracer.

ECU:n kommer tillbaka och vid provkörning märker jag en direkt skillnad att den är mjukare och nu kan jag ligga och köra hur lugnt och fint som helst på 2K RPM men tvekar när man lägger på gas, fastnar kring 4,5 - 5K RPM och tar ett tag för den att komma förbi där. Återkommer till killen i fråga som säger att jag ska prova lite olika saker men säger sen att jag ska prova lägga mil på hojen så att ECU:n lär in sig. Jag kör ett par dagar, kommer upp i 20 mil och återkommer, det har blivit en viss skillnad och jag kan nu lägga full patte på gasrullen eller vara riktigt mjuk på gasen så tvekar inte hojen. Halv gas & 3/4 gas fastnar hojen fortfarande på olika varv innan den kommer förbi: kraften avtar och hojen börjar typ som spotta. Otroligt irriterande när man vill gasa ur en kurva. Nu har den även dött för mig vid 2 tillfällen när jag ska svänga, lägger in kopplingen - hojen dör och oljelampan lyser. Bara starta igen och köra vidare. F.ö. fick jag inte handtagsvärmen aktiverad heller och nu får jag inte tag i den som gjort det.

Ringde även Ducati Arboga som också gör flashningar på Ducati. Dom sa att det kunde vara lite tjurigt på halvgas men fortsätt köra fler mil typ. Min modell var lite för ny och dom utförde inte flashningar på dessa ännu. Har nu kört ca 100 mil och hojen beter sig likadant. Någon som är duktig på Ducati och kan ge tips vad jag ska hitta på? Har redan lagt mycket pengar på utrustning så tar emot lite att lägga flera tusen till. Men om jag vill ha det riktigt bra, är det dyno och Power Commander som gäller? Vart ska man göra det om det ska bli bra och vad handlar det om för pengar?

Hur ska jag göra ens?
Mvh

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vad gör den flashningen som du fått? (förutom att avaktivera avgasspjället).

Men om jag vill ha det riktigt bra, är det dyno och Power Commander som gäller? Vart ska man göra det om det ska bli bra och vad handlar det om för pengar?
Ingenting slår att mäta (dyno) och justera utifrån det.

Att ställa in rakt i ECUn brukar ge både större frihet och exakthet än Power Commander. Detta är eftersom Power Commandern är ett så kallat piggyback-system som modifierar de signaler som går ut från din ECU. Det som i folkmun ofta kallas för att "lura datorn".
Men ska den flashas i samband med dyno så förutsätter det att din dyno-operatör har koll på alla parametrar för att flasha just din hoj. De flesta har koll på Power Commander och har programvara för det, att hitta någon som vill och kan flasha i din hoj är kanske lite lurigare.

Men jag blir fundersam till power commander och att hojen lär sig. Kan hojen lära sig även vid fullt gaspåslag låter det som att det sitter en bredbandslambda och mäter. Om det är fallet lär en power commander och bromsbänk inte hjälpa eftersom hojen kommer kompensera tillbaka.

Någon med mer koll på multistradans elektronik får svara för vad som gäller här.

Last edited:

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Vad gör den flashningen som du fått? (förutom att avaktivera avgasspjället).
Allt jag bad om var mjukare gång.

En power commander är väl hårdknackad bränsle / luftblandning egentligen. Där sker väl ingen inlärning utöver det så vitt jag förstått.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

En power commander är väl hårdknackad bränsle / luftblandning egentligen. Där sker väl ingen inlärning utöver det så vitt jag förstått.
Pc5 finns väl med autotune och lambdasonder så då läser den väl av och anpassar men en vanlig lär inte ändra sig

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det som gjorts verkar inte helt rätt eftersom hojen inte går bra. Kan vara värt att fråga personen som flashat vad de flashat dit för ändringar.

Det hade också varit intressant att veta vad folk tror att hojen självkompenserar. Är det tändningen genom en knacksensor? Är det bränsleblandningen genom en bredbandslambda? Är det något helt annat?

Precis som det svaras ovan så går det att ansluta en bredbandslambda även till en Power Commander.

Hur som helst, det lär inte hjälpa att ha en hårdknackad mapp med en Power Commander om din hoj själv kan kompensera bort det sen. I så fall behöver man inaktivera självjusteringen.

Den vanligaste uppsättningen med Power Commander är att smalbandslamban (aktiv vid landsvägs-cruising) inaktiveras genom att man byter den mot ett motstånd. Sedan körs hojen i bänk och Power Commandern programmeras med lämpliga inställningar.

Men det låter som din hoj är mer komplicerad än så, med tanke på att fullgas-repor förändras.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...