Ducati-köp

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Hypermotarden!!!!
För ren bankörning, så finns det bättre hojar, men annars så är det fan det roligaste som rullat ur Ducati fabriken. Helt omöjlig att köra på 2 hjul.
Lätthanterlig, billig försäkring, kraftfull och billig i underhåll.

Thumbs up motherfucker :yoparty

In med killen i motard träsket :tummenupp
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Min tjej ska ta kortet på våren och jag avrådde bestämt att köpa Ducce som första hoj. Redan en sketen KTM 640 skulle kosta 35k för hel/hel i försäkring. Vad en 4v literhoj från Ducati skulle kosta att försäkra för henne vill jag inte en ens tänka på. Jag skulle nog lägga 4v planer på hyllan ett tag om jag vore dig. Själv köpte jag min första Ducce (M900ie) innan jag fick lappen och först efter att ha kört 2 säsonger köpte jag min första 4v (ST4s den med 996 motor)

Att en Ducati skulle vara "lite" dyrare att köpa (särskilt som ny) är verkligen understatement. I runda slängar får du betala 100 kkr mer för en Ducce superbike än för en Japs med motsvarande eller oftast bättre prestanda. Ingen ide att hymmla med den saken. Ducati ÄR dyrt att köpa, du får mindre prestanda per krona och det är delvis därför man köper en.

Prestanda kan ju mätas på olika sätt, men generellt sett ligger Ducati en bra bit efter Japs konkurrenter när det gäller effekt. Sedan har någon sagt "It´s not about the power - it´s about the way it´s delivered" och kanske därför skördar Ducati en hel del framgångar på bana.

Jag har haft en 998 (jag tror att den är till salu nu) som jag megapimpat och det var en fantastisk hoj. Inte så värst bekväm, men snygg, pålitlig och ...SNYGG. Det var en design ikon som gick till historien och håller än idag. Monster har länge varit min favorit och jag började med en 900ie som min första hoj och slutade med ett Monster S4RS (med 999 spis) som tyvärr sista Monstret. Fantastika hojar.

Hypermotarden är i en klass för sig när det gäller körglädje och allroundegenskaper. Använder den i särklass mest av de 3 Duccar jag har. Servicekonstander för 4v Ducatis är höga så jag skulle nog ställa in mig på en 2v. Varför inte kolla på den den nya Hypermotarden (800cc tror jag), som vanligt lite väl dyr men den ska vara ruggigt kul. Fixar du lite avgasysstem och kolfiberbitar har du ändå en hoj med mycket attityd och glädje, men utan att ruinera dig pga försäkringskonstnad. Eftersom jag kör alla 3 hojar omväxlande under säsongen märker jag deras för resp nackdelar och den hoj jag kör MINST är den som har mest effekt dvs min 1098s. Drygt 600 mil på 3 år. Skit i effekten (för nu) och fokusera på körglädje (som inte har med effekt att göra) och attityd. Så tycker jag.
 
Last edited:

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
Eftersom ingen? nämner det.
Reservdelar och tillbehör finns det i överflöd! till 748 - 998 och dom är förhållandevis billiga. Jag vågar säga att det är den sporthoj modellen det finns mest "mumma" till utav alla s-hojjar (jo för de har sett lika dana ut sedan 1995, vilkan japper har det?). Detta betyder faktiskt att (enligt min mening) att det inte är ett dugg dyrare att äga en ducce (748 - 998) än någon annan hoj, tvärtom!

Jag har ägt både (ja jag skäms för att säga det numera) radfyror och numera ducati(´s)
- och tycker inte att det är dyrare, tvärtom. Visst jag är feting partisk - men jag har i alla fall erfarenhet (garderar mig för alla påhopp ;) av att ägt både och.

Diskussionen hk/radfyra/twin/topphastighet bla bla bla - så säger jag bara, Ducati #1!
Ducati har 16 superbike titlar.
Honda har 4
Yamaha har 1
Suzuki har 1

alltså mest hk på bakhjulet är inte allt... det handlar om körbarhet
- och det har alla duccar!
Välkommen i träsket
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Supersporten finns ju även som 1000-kubikare, dvs en luftkyld tvåventilare med lagom många hästar. Bilsport och Mc försäkrar den modellen så det blir hyfsat billigt!

Underbar hoj SS1000 men tyvärr ovanlig. Finns en på blocket nu tror jag som jag gärna hade köpt om jag inte haft en 900.

Sedan är de flesta Ducatis ett håvete att köra i stadstrafik och jag skulle INTE vilja ta körkortet på en, speciellt inte långsam konbana. Men det är klart allt går. Men där en MC hör hemma (kurviga vägar och bana) är de underbara.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Hypermotarden!!!!
För ren bankörning, så finns det bättre hojar, men annars så är det fan det roligaste som rullat ur Ducati fabriken. Helt omöjlig att köra på 2 hjul.
Lätthanterlig, billig försäkring, kraftfull och billig i underhåll.

Hade ju en sådan innan Hondan nu och den var kul, undrar bara hur Streetgfightern är i jämförelse - 60 hk till och ännu lättare:yoparty
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Italiensk 1000-kubikare som första hoj är helt perfekt - då slipper man alla dåliga affärer innan man når målet.
Lägg några spänn på en bra skyddsutrustning (ta av pengarna som du sparat på att slippa alla hojar på vägen dit)...
...och åk helförsäkrat !!!
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Finns egentligen inget som inte talar för en pre-2000 Ducce heller. Själv har jag haft två 900SS -97:eek:r, första duccen var en paso 750 från -90 om jag inte minns fel. Min första hoj var en radfyra, nu är man uppe på nummer 10 men efter den första missen har det bara varit en- och tvåcylindrigt :D

900SS är i mitt tycke inget större problem i stadstrafiken, min är ändå höjd i baken (ej originalfjädring) och sänkt fram så den har en rätt brant styrvinkel men det går ändå att krypa mellan köer utan problem. Det som är ett minus i och för sig är att man får rulla mycket med kopplingen intryckt även på 1:an vilket kanske inte direkt är optimalt, är det normaltempererat ute blir den dessutom förbannat varm :)

Är 1,84 lång men tycker inte jag har nåt problem att sitta även längre sträckor trots att man börjar bli farbror. Än har inte frugan behövt hjälpa mig av hojen. :D
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Ärligt talat skulle jag inte rekommendera en Ducati av typ 916-998 som förstahoj. De är lite för extrema och känsliga för att börja med. Hopplösa att köra i allt annat än raskt tempo. 999 är lite snällare men inte mycket. Servicekostnaderna är inte att leka med heller om du inte skruvar själv.

Köp något billigt som inte är så dyrt att försäkra och gör nybörjarmisstagen på istället. Kör någon säsong, spara ihop lite stålar och känn dig för vad du egentligen vill ha för typ av hoj. Sedan kan du köpa den hoj du VILL ha :)

Om du trots allt vill ha just en Ducati(vilket jag i så fall kan förstå ;) ) skulle jag rekommendera Monster 620 som är en utmärkt nybörjarhoj.

Själv kommer jag, dess praktiska tillkortakommanden till trots, ALDRIG att sälja min 998..:D
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Köp en 900ss istället som första hoj, det gjorde jag och det var inga problem. Men det är stor skillnad i körbarhet mot 998:eek:rna, som förvisso inte är direkt svårkörda men de kräver mer erfarenhet för att du ska få ut något av dem tycker jag.
När jag köpte min så kostade försäkringen gratis, under 6000:-/hel/hel, 19 år och inget körkort. De låg i försäkringsklass 5 då tror jag, det var ett jävligt stort hopp i premie till 998:an...
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Satsa på en 748/916 från mitten av 90-talet. Dessa kommer du ha råd att försäkra. Vet inte vilken lön du har dock... du kanske har råd med nyare hoj.

Fast jag vet inte om man kan använda dessa hojar varje dag. Hållbarheten är väl sådär, inte direkt en VFR 750.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fast jag vet inte om man kan använda dessa hojar varje dag. Hållbarheten är väl sådär, inte direkt en VFR 750.

Nu är väl inte en 748/916 den modell man köper om man tänker köra ofta och mycket. Den är rätt opraktisk och obekväm.

Hittar man ett välskött exemplar kan man med gott samvete köra den varje dag under säsong. Ur kvalitetssynpunkt skulle jag inte tveka en sekund att köra min 748R på så vis om jag ansåg att jag fick ut något av det.

Lägger man mycket mil kommer det dock att svida i plånboken med tanke på ventiljusteringarna som inte är billiga att utföra om man lämnar iväg jobbet. I övrigt är den nog inte dyrare att köra än en japansk motsvarighet. Reservdelarna kostar antagligen mer, men det är inget jag har någon direkt koll på.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
den ska vältas när ägaren lär sig att stödet viker sig i nerförsbacke
Gjort
den ska krashas i gatan pga bortglömt skivbromslås, föraren ska stelna till i en kurva och åka i diket
GJORT för 6 veckor sen


glöm inte att gå av hojen utan att fälla ner sidostödet ;) och försöka gå ifrån den.
Titta också på halvitalienare, som Cagiva Raptor, de har Suzukimotorer. 1000 kubikaren har motor från TL1000, och 650:n från SV650.
exempel . Oavsett vilken förstahoj du väljer, kommer du antagligen att vilja byta efter en-två säsonger, så det är bara att köpa den du tycker tilltalar dig mest designmässigt.
600kubikstwinnarna kan kännas lite klena när man har kört en 100-hästars radfyra, men det e bara föraren som sätter begränsningen ändå, inte hästkrafterna.
 

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Italiensk 1000-kubikare som första hoj är helt perfekt - då slipper man alla dåliga affärer innan man når målet.
Lägg några spänn på en bra skyddsutrustning (ta av pengarna som du sparat på att slippa alla hojar på vägen dit)...
...och åk helförsäkrat !!!

Tjena Gubben!

Klokt sagt :tummenupp
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Kör en 748S från -00. Degar 900:- Mån/halv för den. 22 bast i sthlm. Min gamla yzf600 från 96 var dyrare.
Har inte kört så många hojajr men ducati har lite mer karaktär tycker ja.
 

Perfo

SDK Socio #4385
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
2003, Ducati 999s
Har du funderat på att testa ett Monster i stället?
Tror att det kanske är en lämpligare första hoj.
Själv kör jag en S4, inte lika kompromisslös som en 996-998 men den fungerar ok på bana och är väldigt trevlig på kurviga vägar.

// Per
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Man skulle nästan kunna gå så långt som att säga, att I'm in love with my ST4s! Den är stabil och helt underbar på kurviga vägar, samt autobahn-körning. Ljudet, hur effekten levereras, hur torrkopplingen skramlar, bensinförbrukningen, ja allt är som en perfekt dröm! Att man kan hänga packväskor på den gör inte saken sämre då jag gillar att åka på hojsemester. :tummenupp

Försäkringen är dessutom billig: Ca 5100 hel/hel.

Men... Servicen är dyr. :( Hade jag tänkt på att kolla upp servicekostnaden innan så hade jag nog inte köpt den. :( Jag betalade ca 9000 för stora och 6500 för lilla och den skulle göras var tusende mil. Jämna tusende den stora och udda den lilla. Men varje gång Olle på Malmö MC-Service servat den så kändes det som en fabriksny hoj igen! Han tog väldigt väl hand om den. Till och med motortvättade den för att den var så skitig. :hihi

Tänkte ha den nästa säsong också, sedan dröjer det tyvärr innan det blir en Ducati igen, då jag numera kommer ha ca 15 mil till servicestället.

Blir nog en liten 600:a istället för att köra lite bana en säsong, sedan får jag se vad det blir efter det. Svårt blir det att välja, eftersom den jag har nu är en SPORT-touring, medan andra hojar i den klassen känns mer som sport-TOURING.

Ja, ja... Hur som helst... Provkör en Ducati och du kommer vilja ha den! När du sedan lämnar in den på service så kommer du fundera på om det var en så bra idé egentligen, men den tiden den sorgen. :hihi
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top