Ducati M620 faller ur 2:ans växel

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Tjenare gott folk!

Märkt något skumt med min M620, växlar jag från 1:an till 2:an och varvar på ordentligt så faller hon tillbaka ner i Neutral och jag måste i princip hoppa över 2:ans växel så vidare jag inte går ner i varv.

Klabbar runt 6-7000 rpm +.

Funkar fint i 3-5000 RPM.


Så vad trtor jag själv det kan va?

Om jag inte misstar mig så sitter det inte typ en kugg som ser ut som en blomma där en fjäderbelastad kullager glider upp och ner och det klicket man känner är när lagert kommer ner i en "dal" på "blomman"?

Att antigen fjädern eller "blomman" börjar bli sleten så den inte kan hålla sig kvar i 2:ans? (förmodligen "blomman" då)

Ska kolla i Heynes om jag ens är rätt på det!


Kan det kanske vara det isf?
För den växlar fint i alla andra växlar och i 2:ans när man håller sig på låga varv.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Låter som slitna ingreppsklackar, bara att byta drevparet i lådan om så är fallet, kan vara krokig växelgaffel också.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Låter som slitna ingreppsklackar, bara att byta drevparet i lådan om så är fallet, kan vara krokig växelgaffel också.

gearbox_dogbox.jpg

Är ingreppsklackarna det som pilarna pekar på?

Bör den inte falla ur då om jag lägger i 2:an i lågt RPM och sen ger järnet? (vilket den inte gör)


Krokig gaffel har jag också tänkt på.

Synd jag har så ont om tid och riva hojen. Måste ha den och köra till jobb etc med :p

Så länge den håller 5 veckor till så! :S
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Samma gissning här ingreppsklackar snedsliten. De hoppar isär på högre varv där vridmomentet blir som störst.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Samma gissning här ingreppsklackar snedsliten. De hoppar isär på högre varv där vridmomentet blir som störst.

Ja det verkar logiskt.

Men lägger jag i den i låg rpm och sen går upp till 7-8k rpm (eller högre) så ligger den kvar.

Men får ta det lungt tills jag har tid och byta lådan antar jag :p
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
En nödlösning är att hålla tryck på växelpetaren precis innan du drar in kopplingen, då är det mindre risk att den hoppar ur igen, det är dock inte så gött för gafflarna i lådan kan jag tänka mig.

Eller så skiter du i att använda 2an, kul att hoppa över växlar på en twin som rycker nåt djävulskt om man har för hög växel... :död
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vad händer om du togglar mellan avslag / påslag på 3000-4000 rpm? Hoppar ur då med? Det är ju en enkel sak att kortväxla tvåan under ett bra tag till du har tid att riva eller lämna in.

Tror med på slitet ingrepp. Det går ju skapligt kvickt att riva ner och snurra lite på kulissrullen (blomman) och växla sig igenom hela registret om du vill. Kanske ger det nåt.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Jahapp gott folk!

Fått delat motorn precis, gafflarna raka, doggarna som nya, växeltrumman ser bra ut.


Vafan kan det då vara?

slapp fotväxel? eller något annat som bör spännas?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag hade lite problem med falsk neutral på min Honda Blackbird för att fjädern som håller växellägena började bli lite slapp, bytte den och kammen med rullen som trycker på växeltrumman och sen har jag inte haft det problemet. Kolla hur den mår är ett tips iaf!
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Jag hade lite problem med falsk neutral på min Honda Blackbird för att fjädern som håller växellägena började bli lite slapp, bytte den och kammen med rullen som trycker på växeltrumman och sen har jag inte haft det problemet. Kolla hur den mår är ett tips iaf!

Jag hade lite problem med falsk neutral på min Honda Blackbird för att fjädern som håller växellägena började bli lite slapp, bytte den och kammen med rullen som trycker på växeltrumman och sen har jag inte haft det problemet. Kolla hur den mår är ett tips iaf!

Om jag inte minns fel så gick den in i tvåans växel och när man drog på så föll den ner i neutral igen. (haft falsk neutral vid 4-5) Men ska absolut kolla den!

Tack för tipset!
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top