Ducati Monster 600 problem o fråga.

lzk

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2013
Ort
Enskede
Hoj
Ducati Monster 600
Tjenare,

Jag kanske postar detta i helt fel del av forumet men jag provar.

Jag har haft en Ducati Monster 600 men ingen MC kort.
Jag har nu äntligen tagit tag i detta och gett mig på att jag skall nu ha mitt kort.

Här kommer problemet.

Jag var ute och körde i Onsdags och nu har min motor gått sönder helt.
Jag har öppnat upp den helt och upptäckt att det är saker i motorn som har slipat sönder ventilerna och kolvarna. Så motorn är med andra ord helt slut för det den går inte runt i överhuvudtaget.

Så nu är jag i behov av att hitta en ny motor till den.
Jag är inte så säker på när Ducati gjorde om ramen och vilka motorer som funkar på en -96:a
Jag läste någonstans att mellan -94 till -01 så är det samma motor men jag är ganska osäker på om jag kan ta en -01 motor och sätta på den på min -96 ram.


Är det så att någon här kan lite mer om detta eller vet vart man kan kolla för att få fram informationen om detta

Alla tips o råd uppskattas.

Återigen ber jag om ursäkt om jag postar detta helt fel

Mvh
Pontus
 
Last edited:

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati
Tror faktiskt att det stämmer att du kan ta en nyare motor och plutta i. Sen är jag osäker om elsystemet passar mellan -96 och -01.

Chrisse på IBC
 

lzk

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2013
Ort
Enskede
Hoj
Ducati Monster 600
Ok.

Det jag själv är osäker på. Man vill ju inte direkt "chansa" heller och så visar det sig att det inte fungerar.
 

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati
Du tror inte din gamla motor är lättlagad då? Oftast är det bara främre cyl som skurit på 600 motorn. Sådan cyl har jag liggandes. Har en komplett 620 motor också. Chrisse
 

lzk

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2013
Ort
Enskede
Hoj
Ducati Monster 600
Precis som du säger är det den främre som har skurit.

Dock tror jag faktiskt att hela drivaxeln är helt paj. Den är nämligen helt låst.
Det är omöjligt att få motorn att gå runt. Vi provade idag att dra runt den och har provat med höga växlar också men den rubbar sig inte så tror tyvärr den är helt körd :/

Är ganska deprimerad då jag detta år satsat helt på att ta körkortet. Gjorde risk 2:an i fredags och på torsdag ska jag skriva provet.

Nu vill man ju bara att den skall fungera men det ser inte ut att bli en lätt uppgift :/
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top