Ducati monster 900 bränsleproblem?

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Knäred
Hoj
Ducati monster 900
Tjena!

Har en Monster av -98 år modell, dvs förgasare.
Nu till mitt problem...

Jag kan vara ute och köra och helt plötsligt börjar hojen gå ryckigt och ojämnt och sen dö när jag ger den gas. Låter precis som den inte får något bränsle.

Direkt där efter går det att starta upp den igen men ger jag den försiktigt med gas dör den, dvs jag kan hålla den vid liv genom att låta den stå på tomgång eller chocka upp den... Samt kan ge den ordentligt med gas, då den plöddrar och spottar lågor?! sen varvar den upp efter ett visst varvtal.

Antingen kan jag låta den vila ett par minuter eller låta den stå på tomgång för att sen kunna köra iväg som vanligt igen några kilometer (avstånd kan variera väldigt mycket) Blir verkligen inte klok på detta fenomenet....

Precis efter vinterförvaringen kan jag köra flera dagar med ett leende på läpparna och allt e fröjd, ju längre tid det går desto värre blir det.

Har haft den på två olika firmor, en var aukt. ducati handlare och kunde tyvärr inte hitta något problem då den självklart fungerade som den skulle! Men båda firmorna "gissade" på att det var ett bränsle relaterat problem.

Har testat att byta bränslefilter, stift, rengjort vaccumpumpen, kopplat förbi vaccum bränslekranen, dränerat tanken och förgasarna men inget har hjälpt mig:(

Orken börjar tryta och jag funderar på att lämna tvåhjulingarna, så snälla inspirera mig till annat!

tack på förhand, Anton
 

sportbike

Guest
Om du öppnar tanklocket när den stannat, säger det "pys" då?
Har du bytt tanklock?
Slang i kläm under tanken?
 
Last edited:

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Knäred
Hoj
Ducati monster 900
nä, har kollat det med. Inget vaccum i tanken. Har fått för mig att medans den går på tomgång att det hjälper att placera tanken i högläge, men det kan vara inbillning.
 

sportbike

Guest
Det kan inte vara nåt på elsidan då, tändspole, hallgivare etc.
Är du bergis på att det är bränslerelaterat, tittat på stiften, dränerat förgasare osv?
 

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Knäred
Hoj
Ducati monster 900
nä jag är inte helt säker, har inte kolla nått alls på elsidan då man "litar" lite på vad verkstäderna säger:/ Dessutom har jag så dålig koll på hur man ska felsöka elsidan. Dränerat förgasarna har jag gjort och bytt stift.
Angående tändspolen, när den e sönder lägger den väl av helt?
 

sportbike

Guest
nä jag är inte helt säker, har inte kolla nått alls på elsidan då man "litar" lite på vad verkstäderna säger:/ Dessutom har jag så dålig koll på hur man ska felsöka elsidan. Dränerat förgasarna har jag gjort och bytt stift.
Angående tändspolen, när den e sönder lägger den väl av helt?

Jag menar att du ska kolla det när den stannat, är det bensin i flottörhusen, kommer den fram till tändstiften, osv.
En tändspole kan lägga av när den är varm och hoppa igång när den svalnat, inte vanligt men det har förekommit.
Likaså en pickup/hallgivare.
 

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Knäred
Hoj
Ducati monster 900
nu var det ett tag sen jag gjorde detta men jag har för mig att jag hade bensin fram i flottör huset men ganska svag stråle från dräneringen, kollade dock aldrig stiften.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
nu var det ett tag sen jag gjorde detta men jag har för mig att jag hade bensin fram i flottör huset men ganska svag stråle från dräneringen, kollade dock aldrig stiften.

Svag stråle? prostatan?

Nej men allvarligt, tömde du flottörhuset eller kollade du bara om där var soppa? Annars kan den svaga strålen antyda låg nivå.

Annars är teorin om varvtalsgivare inte helt tokig.
 

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Knäred
Hoj
Ducati monster 900
Svag stråle? prostatan?

Nej men allvarligt, tömde du flottörhuset eller kollade du bara om där var soppa? Annars kan den svaga strålen antyda låg nivå.

Annars är teorin om varvtalsgivare inte helt tokig.

Jag öppnade båda dräneringarna och kollade om det rann ut soppa, dräneringarna sitter väl ändå på botten av flottörhusen?

Hur fungerar en varvtalsgivare och vilken funktion har den?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag öppnade båda dräneringarna och kollade om det rann ut soppa, dräneringarna sitter väl ändå på botten av flottörhusen?

Hur fungerar en varvtalsgivare och vilken funktion har den?

Absolut dräneringen ligger i botten, men huvudmunstycket behöver nödvändigtvis inte suga längst ner i huset. Därav frågan om du bara kollade om där fanns soppa, eller om du kollade att dom var fulla.

Varvtalsgivaren skickar in puls till tändningen och den används för att räkna ut tändläget av tändsystemet.

Går den varm skickar den diffusa signaler eller inga alls, så rent teoretiskt kan den gå varm vid ökat arbete (varv) men fungera vid lågt arbete, samma med själva tändmodulen

Men att du kan få den att gå med choken gör ju att man lutar åt soppatillförsen. Den har väl vanlig soppakran den där?
 

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Knäred
Hoj
Ducati monster 900
Den har vaccum kran, men har testat att koppla mig förbi den men det hjälpte inte...
Kan slå vad om att felet ligger i förgasarna bara för det, men att det kommer då och då är knasigt.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Den har vaccum kran, men har testat att koppla mig förbi den men det hjälpte inte...
Kan slå vad om att felet ligger i förgasarna bara för det, men att det kommer då och då är knasigt.

Har du intermitenta fel som drabbar bägge burkarna så är det något som påverkar bägge, typ soppakran, undertryck i tank, varvtalsgivare, tändsystem eller liknande.

Fel på en spole eller förgasare påverkar bara en av cylindrarna så börja att jaga en varvtalsgivare, borde inte vara så dyr och prova med att byta den.

t.ex, vet dock inte om den är till en förgasarhoj. http://cgi.ebay.co.uk/DUCATI-M620-6...05?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3f06535cdd
 

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Knäred
Hoj
Ducati monster 900
var sitter den här varvtalsgivaren?

då jag inte har monstret hos mig just nu;)
 
Last edited:

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jag har för mig att det är vanligt att man råkat klämma bränsleslangen på Monster, fast har du t o m haft den inne på verkstad så är det ju inte så troligt att det är det. Och det låter som om du kollat allt sånt.
 

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Knäred
Hoj
Ducati monster 900
sant, väldigt lätt att klämma slangen mellan tank och ram.
Tyvärr är det inte det som är felet...:/
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top